Gå til innhold

automake, autoconf guide


Anbefalte innlegg

Sitter her og mekker på makefile'en min, for å få programmet mitt til å kompilere både på soaris, linux og freeBSD, og helst andre platformer og når jeg får det å teste på. Linux og freeBSD går greit om hverandre, da begge har gcc. gcc'en på solaris derimot gir meg feilmeldinger og den lager kjempetreige binærfiler. Men med solarisen er det også sun's egen kompilator, som jeg helst vil bruke, denne har jo igjen andre flagg enn gcc. Og om ikke dette er nok er der forskjell på make også.

 

Så jeg tenkte å prøve meg på automake og autoconf. På gnu sine sider har jeg funnet to manualer; automake og autoconf. Men disse er ca 400 sider til sammen så jeg lurte på om noen viste om noen mer lettfattelige guider. Skal jo tross alt ikke gjøre de mest avanserte ting. De kan godt være teknisk avanserte men det holder lenge med noe litt mindre omfattende!

 

edit: skrivefeil

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lykke til! :thumbup:

Jo alltid hyggelig, med svar :!: Mener du det er vanskelig?

 

Men det er nok ikke så enkelt som å sette CC=gcc eller CC=cc(sun compiler). Forskjellige versjoner av kompilatorer og make, gjør dette litt mer komplisert. Make filen min virker nå fint på både linux og freeBSD, mens på solaris virker den ikke, selv om jeg setter rett CC og CFLAGS osv manuelt(noe som ikke er så ideelt unasett). I tillegg er det problemer som at gcc(v3.4 på freeBSD) skal ha -pthread flag, mens gcc(v3.3 på solaris) skal ha -pthreads, mens sun's kompilator ikke skal ha noe flagg for pthread's i det hele tatt. Og det er mange flere slike problemer, så jeg tenkte å teste autotools, som jo lover å være løsningen på alle slike problemer på alle platformer og kompilatorer. Har begynnt å lese manualene nå, men ikke fått til så mye ennå. Så jeg trenger vel litt lykke til!

Lenke til kommentar
det letteste er vel og se på hva andre configure script gjør.

Joda jeg har gjort det, men de fleste er jo vel kompliserte, når man ikke kan noe fra før. Men de er jo en lur ting å gjøre, når man har kommet litt i gang. Jeg har fått dette til ganske bra nå og systemet er ganske så geialt når men føst har lært det, anbefales! Fant en fin innføring, som var passe omfattende til hjelpe en i litt gang. I tillegg fant jeg også at arkiv med m4 makroer, noe man trenger hvis man skal bruke ltt utradisjonelle bibliotek, f.eks tråder. Så hvis det er noen andre som leter etter dette en vakker dag, kan jo disse linkene være et fint sted å starte:

 

http://www.amath.washington.edu/~lf/tutori...manual_toc.html

http://autoconf-archive.cryp.to/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...