Gå til innhold

Raid 5 setup server


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal sette opp en windows basert server (win2k eller winxp) som skal funkere some en server med "sikker" lagring av data som jeg helst ikke bør miste

 

maskinen er en Athlon 1000, 512 MB pc2100 DDR samt andre helt enkle komponenter, skal ikke brukes en skjerm, men ha en lokal ftp oppe slik at jeg kan sende saker fra den en til den andre evt over nettverkdisker.

 

Den er nå satt opp med en ATA100 20GB WD system disk +RAID5 diskene

 

Raid 5 kortet er et adaptec 2400A med maks 4 disker samt 32 MB internt minne

 

Diskene er 4x 120GB Barracuda V disker som skulle gi 360 GB plass.

 

Er dette et greit oppsett eller burde jeg eliminere 20GB disken og sette alt opp som en stor disk.

 

En annen ting er hvordan er rebuild av dette arrayet hvis en av diskene skulle ta kvelden?

 

SKulle hatt en ekstra disk av samme merke og størrelse men mannen som sendte den til meg sendte meg en WD 120 GB, så jeg lurer kan denne også brukes i samme raid eller bør de være identiske?

 

 

 

mvh

Helge

Endret av ultranerd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er nå satt opp med en ATA100 20GB WD system disk +RAID5 diskene

 

Raid 5 kortet er et adaptec 2400A med maks 4 disker samt 32 MB internt minne

 

Diskene er 4x 120GB Barracuda V disker som skulle gi 360 GB plass.

 

Er dette et greit oppsett eller burde jeg eliminere 20GB disken og sette alt opp som en stor disk.

Det er en svært god løsning å ha en enkelt disk. På skriveytelse vil jeg tippe at arrayet ditt (grunnet cache på kontrolleren) rett i overkant av den enkle disken dersom diskene er like kjappe. Siden den gamle disken din ikke er fult så kjapp kan du jo vurdere å kjøpe en ekstra disk som kan erstatte den. Dersom du har råd, en WD Raptor disk, evt så kan du gå for en relativt rimelig 7200 rpm disk, siden plassen neppe kommer til å være avgjørende på systemdisken. For optimal ytelse kan du i tillegg vurdere å ikke bruke hele plassen på disken, men f eks bare 20 GB, dette skal forhindre full-stroke søking på disken (fra innerst til ytterst eller motsatt).

 

Vær klar over at boot fra et windowssystem innbefatter ganke mye IO, og selv om RIAD 5 yter godt på lesing så er det ikke noe godt på skriving. Ved full last over tid med tilfeldig skriving på raid 5 settet ditt vil det yte som en enkelt disk. Ved tilsvarende lesing vil det yte som opp mot fire disker, jeg vil anta et sted mellom tre og fire.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg har forstått det jeg har lært på skolen så må diskene i Raid være like.

 

Raid 0 = Ingen sikkerhet, men kjapp lese/skrive.

 

Raid 1 = Speiling, har en 2 disker så er det, det samme på begge, så ryker en harddisk så merker en ikke noe.

 

Raid 5 = Må en ha minst 3 disker, har en 3 disker så har en bare lagringskapasiteten til 2, så da kan en ryke, men en mister ikke no data, da den infoen som lå på den ene som ryker blir lagt over til de to andre. Har en 4 disker så har en lagringsplass for 3 osv.

 

Raid 10 = Jeg er ikke helt sikker på denne, men det jeg har forstått så gir den Raid 0 sin hastighet og Raid 1 sin sikkerhet.

 

Rett meg om jeg tar feil, det er menneskli å feile ;)

Lenke til kommentar
Raid 10 = Jeg er ikke helt sikker på denne, men det jeg har forstått så gir den Raid 0 sin hastighet og Raid 1 sin sikkerhet.

 

Rett meg om jeg tar feil, det er menneskli å feile ;)

5003541[/snapback]

 

Jeg trodde det var RAID 0+1 :hmm: *finne ut av*

 

EDIT: Skal lese litt her: http://www.acnc.com/04_00.html

 

EDIT2: 10.gif

 

Bilde lånt fra http://www.acnc.com/

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...