Gå til innhold

DPI eller pixels eller mm?


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert besvart og grundig gjort rede for i andre innlegg, men jeg gjør et forsøk allikevel:

 

Jeg har en CanonScan 8400F og skal skanne noe 35mm film. Men det evige spørsmålet blir:

 

Hva skal man fokusere på under innstillingene ved skanning, DPI, pixels eller cm?

 

F.eks. har jeg tittet på mine bilder ovrført fra digi kameraet mitt og de viser 72dpi, 2592 x 1944 pixels(ca. 5mega pixels) og i mm blir det 914,4 x 685,8.

 

Ved skanning kan jeg velge opp til 3200DPI, men kun 846,6 mm bredt. Jeg forsøker å skanne med 72DPI og 3172 x 2100 pixels bredt. Da blir bilde skarpt og det ligger mye info bildet for zoom. Gjør jeg motsatt, dvs. scanner i filmens opprinnelig str, dvs. 35,6 x 23,6 mm, men med 2400DPI. Fil størrelsen blir omtrent det samme, men skanning tar vesentlig lengere tid. Kvaliteten på skjermen blir også omtrent det samme.

 

Hva bør jeg velge?

 

mvh

 

Kai R. Limi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er sikkert besvart og grundig gjort rede for i andre innlegg
Ja, minst ti ganger, les dem først og spør etterpå hvis du fremdeles lurer på noe.

 

For å gjøre det kort så er hardwareoppløsningen til scanneren 3200 DPI så det er det du må bruke for å få best mulig kvalitet. Scan i filmens orginalstørrelse på 3200 DPI for best kvalitet.

 

DPI har bare en mening hvis et bilde har en fysisk størrelse på papir. Digitale bilder har ingen fysisk eksistens som bilde og dermed har DPI ingen mening.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...