Gå til innhold

Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Canon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har utrolig lyst på et zoom-objektiv og lurer på om noen har erfaring med

"Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Canon"

Prisen er i overkant av kr 2000,-, så det kunne vært et alternativ...

 

Er dette et ok zoom-objektiv, eller bør jeg styre unna?

 

---------------------------------------

 

(har egentlig lyst på "Sigma 70-200mm F2,8 APO EX DG HSM", men dette koster 6500,- som er litt i overkant av hva jeg pr. i dag har råd til...)

 

Er det stor forskjell på disse objektivene med hensyn til lysførsomhet og bildekvalitet?

 

Skulle gjerne fått tips om alternative zoom-objektiv i prisklassen kr 2000-4000...

 

Mvh

TvE

Canon EOS 350D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-300 APO DG er en meget god telezoom, prisen tatt i betraktning. Man må være obs på at den må blendes ned et par steg (f/8-f/11) for å oppnå optimal skarphet, men da er den også nokså skarp (igjen med prisen tatt i betraktning). Du kommer til å tilbringe mye av vinteren på høye iso-verdier (800+), men 350D har vel så gode støyegenskaper at det ikke bør by på store problememer.

 

Det er med andre ord svært, svært stor forskjell på 70-300, som reelt sett har en største brukbar blender på f/8-11 og en 70-200, som etter sigende er skarp og fin fra f/2.8. Vi snakker mange hundre prosent forskjell i lysfølsomhet.

 

Totalt sett tror jeg ikke det er lett å finne et bedre alternativ i prisklassen 2-4k.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er nok relativt stor forskjell både i kvalitet, lysstyrke og AF-hastighet mellom Sigma 70-200 og 70-300, forsåvidt i tråd med det gamle og velprøvde teoremet "du får hva du betaler for". :)

 

Derimot kan det avhengig av den bruken du ser for deg godt hende at 70-300 er tilstrekkelig. Angi bruksområde, så er det lettere å svare på dette.

 

Et alternativt objektiv kan være Canons 70-300 IS - hvor IS veier opp en del for lysstyrke (4400,-), her kommer det en ny variant nå rett rundt hjørnet, så det kan være mulig å oppdrive rimelige brukte eksemplarer av det gamle - eller rimelige nye om enkelte forhandlere skal kvitte seg med den gamle varianten - ellers er 70-200/4L svært hyggelig omtalt, dette skal det være mulig å få brukt til litt i overkant av 4 000.

Lenke til kommentar

Hva ville dere prioritert av "IS F4" eller "F2.8 (uten IS)"?

 

Når det kommer til pris, så ser det ut til at det blir et valg mellom større blenderåpning eller bildestabilisator..

 

Jeg ønsker å benytte objektivet som allround-objektiv, i tillegg til landskapsfotografering i marka/fjellet (+ noen tilfeldige dyrebilder hvis de tilfeldigvis skulle dukke opp)...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Sigma 70-300mm F4-5,6II APO DG Canon til min EOS350D i noen uker nå og er godt fornøyd (prisen tatt i betraktning). Det kan se ut som det stemmer det jeg har lest at objektivet er skarpest når man blender ned til f/8-f/11 og man holder seg litt under den maksimale brennvidden.

Alt i alt er jeg så langt godt fornøyd (mye morro for en billig penge).

 

Legger ved et bilde tatt med dette objektivet på ekstremt langt hold

 

IMG_1541-02.jpg

 

Som sagt så var det litt for langt hold for dette objektivet, så dette er et utsnitt av et større bilde. Har også redusert størrelsen på bildet noe.

Bildedata: 238mm, f 11.0, 1/400sec, ISO400. Kunne nok med fordel ha brukt enda kortere lukkertid her (høyere ISO).

 

 

Jeg ønsker å benytte objektivet som allround-objektiv, i tillegg til landskapsfotografering i marka/fjellet (+ noen tilfeldige dyrebilder hvis de tilfeldigvis skulle dukke opp)...

Som allroud-objektiv er nok 70mm for langt etter min begrep, til landskap trenger man mye mer vidvinkel.

Lenke til kommentar
Hva ville dere prioritert av "IS F4" eller "F2.8 (uten IS)"?

 

Når det kommer til pris, så ser det ut til at det blir et valg mellom større blenderåpning eller bildestabilisator..

 

Jeg ønsker å benytte objektivet som allround-objektiv, i tillegg til landskapsfotografering i marka/fjellet (+ noen tilfeldige dyrebilder hvis de tilfeldigvis skulle dukke opp)...

f/2.8 - Husk at bildestabilisatoren kun hjelper på dine bevegelser, ikke motivets.

 

En ~80-200mm er ikke et allround-objektv. Det er en telezoom - svært anvendelig til sine bruksområder, men på ingen måte allround. Dessuten er de relativt store når de går ned mot f/2.8, og du bør ha en god grunn for å gå med en slik en rundt halsen på fjelltur. Landskap er ikke en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...