Gå til innhold

Software firewall - hva er bra?


Stian_S

Anbefalte innlegg

Har en liten boks som står som web/db server. Har installert symantec firewall på den nå, og ser den drar 50-60% cpu i korte perioder.

 

Serveren er en Dell Dual 2,8Ghz P4, 1Gb ram, så det burde være nok til at såpass med ressurser ikke brukes på firewall (etter min mening).

 

- noen tips på bra software firewall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått tips fra andre om å bruke Zonealarm, så spørs nok om jeg bare laster det ned og benytter dette. Virker som noe som fungerer. Sjekket litt mer på serveren, den symantec firewallen ligger konstant mellom 50% og 65% cpu ressurser. - Første tanke var eventuelle feilinstillinger fra min side, men har lest flere steder at den er spiser cpu resurser som moskvamarit spiser mat.. :p

Lenke til kommentar
Har fått tips fra andre om å bruke Zonealarm, så spørs nok om jeg bare laster det ned og benytter dette. Virker som noe som fungerer. Sjekket litt mer på serveren, den symantec firewallen ligger konstant mellom 50% og 65% cpu ressurser. - Første tanke var eventuelle feilinstillinger fra min side, men har lest flere steder at den er spiser cpu resurser som moskvamarit spiser mat.. :p

Hvorfor ikke bytte til GNU/Linux eller BSD? Da kan du både kjøre database- og webserver, samt brannmur, og du vil ha mer enn nok med maskinressurser. Windows er ressurskrevende.

Lenke til kommentar
Ganske enkelt fordi det meste av websider og systemer som bruker serveren er basert på microsoft platform. :w00t:

Ok. Det er synd, fordi GNU/Linux og BSD er milevis foran Windows når det kommer til brannmur. Det du kan gjøre, er å skrape sammen en gammel maskin og installere GNU/Linux eller BSD på den og sette den opp som brannmur med 2 nettverkskort. Så kan du fremdeles beholde windows-maskinen til de applikasjonene du trenger Windows til, og la den gamle maskinen ta seg av firewall-tjenesten. Min erfaring er at Windows er håpløs dårlig på firewalling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...