supernapa Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Nå trenger jeg råd og hjelp IGJEN! Skal skrive et program hvor jeg skal skrive inn et heltall - så skal programmet regne ut alle tall fra 1 til det tallet jeg har skrevet inn.. F.eks hvis jeg skriver inn 5 - så skal den utregnede summen være 5+4+3+2+1 = 16 Noe sier meg at dette egentlig er veldig enkelt men jeg sliter med å finne tråden. Selve programoppbygginga går lett - men det er den formelen for å enkelt regne ut alle tall mellom 1 og det tallet jeg skal skrive inn.
mikaelandre Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 du kan feks lage ei for-løkke som går fra 1 til tallet ditt og legge sammen alle verdiene i tellevariablen. eller du kan lage en rekursiv løkke som går n ganger
supernapa Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 du kan feks lage ei for-løkke som går fra 1 til tallet ditt og legge sammen alle verdiene i tellevariablen. eller du kan lage en rekursiv løkke som går n ganger ja noe sånn har jeg kommet fram til også - men det er utforminga jeg ikke får til . får bare feil når jeg prøver å kompilere
norwegian_viking Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 int tall = 5; int sum = 0; while (tall > 0) { sum += tall; tall--; } Har ikke testa den, men tror det skal funke
Legion Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 formelen er: n*(n+1) / 2, n= 6 => 6*(6+1) / 2 = 6*7 /2 = 42/2 = 21
supernapa Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 formelen er: n*(n+1) / 2, n= 6 => 6*(6+1) / 2 = 6*7 /2 = 42/2 = 21 Men hvordan skal jeg få den inn i programmet mitt? import javax.swing.JOptionPane; // Hjelpeprogram for innlesing og utskrift public class gauss { public static void main( String[] args) { //------------------------------------------------------------------- //--- Variabeldeklarasjon --- //------------------------------------------------------------------- String inputTall1; // første teksttall som leses inn int Tall1; inputTall1 = JOptionPane.showInputDialog("tast inn et tall?"); Tall1 = Integer.parseInt( inputTall1 ); try { Tall1 = Integer.parseInt( inputTall1 ); } catch( NumberFormatException e ) { JOptionPane.showMessageDialog( null, "Du skrev ikke inn et tall" ); System.exit( 0 ); } System.exit(0); }//end metode main( ) }//end klasse gauss en eller annen plass der må jeg ha inn den formelen
norwegian_viking Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 try { Tall1 = Integer.parseInt( inputTall1 ); int sum = Tall1 * (Tall1 + 1) / 2 ; JOptionPane.showMessageDialog(null, Integer.toString(sum)); }
Iyon Skrevet 16. oktober 2005 Skrevet 16. oktober 2005 supernapa, går du it1103 programmering grunnkurs på NTNU?
JohndoeMAKT Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 (endret) import javax.swing.JOptionPane; public class noe{ public static void main( String[] args){ int Tall1; try { Tall1 = Integer.parseInt( JOptionPane.showInputDialog("tast inn et tall?") ); JOptionPane.showMessageDialog( null, "Summen av alle tallene opp til " + Tall1 + " er: " + (Tall1*(Tall1+1)/2)); } catch( NumberFormatException e ) { JOptionPane.showMessageDialog( null, "Du skrev ikke inn et tall" ); System.exit( 0 ); } System.exit(0); } } EDIT: Ser nå at denne tråden er litt gammel. Endret 19. oktober 2005 av JohndoeMAKT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå