Gå til innhold

Beste Socket-A heatpipe kjøler?


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en stillegående løsning og har ikke tenkt til å sette på vannkjøling i dette systemet.

 

Derfor lurer jeg på hvilken Heatpipe kjøler som ansees som den mest effektive for Socket-A og som samtidig tillater en stillegående vifte? Evt. klarer seg uten vifte.

 

Anbefal også evt. en god vifte(stillegående)

 

Regner med vi har massiv brukererfaring på dette området her nå :-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er vel flere gode heatpipe-kjølere, men de beste regnes vel å være de fra Thermalright..

Jeg har hatt denne som fungerte meget bra i mitt system (klokket XP-M) og som jevnt over fikk toppkarakter i de tester jeg fant på nett.

 

PS og Edit:

Micorplex har nok av 92mm vifter å velge mellom.. Jeg brukte en Zalman vifte som jeg styrte hastihget (og støy) via en rheostat.

 

Edit2:Link rettet.. gikk litt fort da jeg skrev innlegget ser jeg..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det er vel flere gode heatpipe-kjølere, men de beste regnes vel å være de fra Thermalright..

Jeg har hatt denne som fungerte meget bra i mitt system (klokket XP-M) og som jevnt over fikk toppkarakter i de tester jeg fant på nett.

 

PS og Edit:

Micorplex har nok av 92mm vifter å velge mellom.. Jeg brukte en Zalman vifte som jeg styrte hastihget (og støy) via en rheostat.

du må huske å bruke riktige linker fra microplex!

Lenke til kommentar

TL1000S: hehe hvordan visste du at det var akkurat den kjøleren jeg satt å tenkte på men ikke klarte huske navnet på.

 

Flotters. Men er det noen andre enn microplex som har den? skal ha flere andre ting jeg ikke kjøper der og vil ikke ha mer frakt enn nødvendig.

 

EDIT:

Komplett og pcutstyr ser ut til å ha den, hmm. Tror du høyden hadde blitt problematisk i et htpc kabinett??

 

EDIT2:

Likte ikke helt dette utdrager fra en gjennomgang på siden til thermalright.

The recommended fan for the SI-97 is a 92mm Panaflo M-series that moves 48 cfm of air at a nominal rotational speed of 2450 rpm and should offer excellent cooling potential at a relatively sedate 30 dBA noise rating.
Må man ha en vifte som generere 30dba for at denne kjøleren skal funke optimalt? Da er det ikke aktuelt hehe, maks 23dba er det jeg ser etter. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: hehe hvordan visste du at det var akkurat den kjøleren jeg satt å tenkte på men ikke klarte huske navnet på.

 

Flotters. Men er det noen andre enn microplex som har den? skal ha flere andre ting jeg ikke kjøper der og vil ikke ha mer frakt enn nødvendig.

 

EDIT:

Komplett og pcutstyr ser ut til å ha den, hmm. Tror du høyden hadde blitt problematisk i et htpc kabinett??

Kan ikke huske at kjøler bygde noe særlig i høyden.. ikke mer enn "vanlige" Socket-A kjølere tror jeg.. Volcano12'ern var ihvertfall atskillig høyere..

Vifta "bygger" jo 25mm i tillegg, men dersom du velger en Zalman ZMOP1 (80mm dog) så er jo den bare 15mm "tykk" dersom det er marginellt med plass i en HTPC (har ikke mye erfaring med slike) :)

Du får måle.. dim. er jo 116x96x75mm (uten vifte) ifølge Microplex.

Så har du 100mm fra sokkel og til "tak" i HTPC så er det nok klaring..

 

Edit:

Man må definitivt ikke ha en "bråkevifte" som surrre 2400rpm for at den skal kjøle bra.

Jeg kjørte min Zalman 92mm på 1800rpm med VCore 1.75. Kunne ikke se noe særlig forskjell i temp (Asus Probe) ved å øke turtall til over 2000rpm.

Rundt 2000rpm er ofte grensen der lyd fra vifta blir "hørbar".

På den XP90Cu jeg bruker i S939-systemet har jeg en Mist 92mm som surrer på 1300rpm="lydløst".. :thumbup:

 

Edit2:

Jeg har nå kjøpt denne Mist'n. Den kan justeres og gir ikke mer enn 25db på max.turtall (1900rpm)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Høres bra ut at kjøleren fungerer bra på lavere rpms også :-). Den har vel ikke de tetteste finnene som krever mest cfm. Så bra :)

 

Det vil ikke bli noe skjevhet i belastningen/trykk mot kjernen iom at tyngdepunktet blir så høyt? Når den står horisontalt i et miditower?

 

Jeg synes festeannordningen virket litt harry, men det er bare et synsinntrykk når man legger en klemmearm løst over på den måten bare, men det er jo likt som alle andre med slike klemmer, i praksis.

 

Skulle ønske en så stor kjøler brukte de 4 festehullene jeg har på hovedkortet. Må uansett løsne kortet mitt.

 

Det at kjøleren heller ikke hvilte på padsene på cpuen, men kun på kjernen er noe bekymringsverdig i ett tower kabinett vil jeg tro?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

KJøler er meget lett med tanke på størrelsen (aluminium).

Du har ett poeng med tanke på anleggsflaten.

Da jeg hadde en XP-M kjøpte jeg denne shimsen.

Dersom du har en Barton kan shims "moddes" så den passer..

Bruker samme "teknikk" på de "Dothan"-chipene jeg bruker i "Dothan-systemene" mine... bare da bruker jeg denne. Gir mer anleggsflate/varmeoverføring via kjøler.. og du slipper bekymring om knuste/"chippede" kjerner.

Lenke til kommentar

Jepp, derfor jeg skulle ønske at alle "ikke standard" kjøletyper benyttet de 4 festehullene man har på hovedkortet sitt. Dette sørger for mye bedre stabilitet og mindre flex fra festehakene mot kjernen ved bevegelser på kabinettet.

 

Man sørger som regel for å kjøpe et hovedkort med skikkelige festemuligheter hvis man sikter på en bedre type kjøleribbe.

 

Men er det ingen heatpipe kjølere av denne klassen som benytter disse 4 hullene på socket-a kort? Og som har en god anleggsflate?

 

Edit:

Stod også på sidene til thermalright, via en testside, at de skulle inkludere shims pga den ikke hadde anleggsflate nok til å lene seg på paddene. Men jeg vet ikke om det er bra nok?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lurer på om det blir denne thermalright kjøleren. Jeg har en forholdsvis høy NB kjøleribbe uten vifte(eller normalt høy), og thermalright kjøleren virker som den løfter seg bra over.

 

Setter jeg vifta til å suge så drar jeg også lufta vekk fra NB, mosfets osv.

 

Men jeg lurte på 120 utgaven, vil den fungere på socket-a?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...