Gå til innhold

LaCie øker kapasiteten


Anbefalte innlegg

Jaja gutta, det går ann å bygge en PC, sette den opp som filserver og kanskje spare noen kroner, men slik jeg ser det er det mye mer som skal til for at et slik oppsett skal fungere tilfredsstillende.

Folk flest, til og med de aller fleste forum.hardware.no-brukere gjør det lurt i å heller kjøpe en fiks ferdig løsning.

 

For tiden så koster _ikke_ billigste 2TB fra Lacie nesten 20 000 kr, men koster bare litt over 11 000 kr :)

Da blir prisen litt lettere å rettferdiggjøre, spesielt siden 4 x 500GB disker koster noen hundrelapper under 10 000 kr (avhengig av modell)

 

Lacie Bigger Disk Extreme 2TB, USB 2.0 / Firewire 400/800, 2000 GB, 7200 RPM / 16MB koster altså for tiden 11 321 kr på shg.no

 

Så jeg fåreslår dere kan si dere noe enige i at denne løsningen har blitt et mye mer attraktivt alternativ enn det var.

 

Det er kanskje til og med billigere (prove me wrong?) og ikke minst mindre strevsomt enn en filserver med 6 harddisker :p

 

Bare et lite halvveis-offtopic-spørsmål:

Trenger man 64-bit PCI FW800-kort for å få full utnyttelse denne Lacie Bigger disken? Trenger man i såfall nytt hovedkort da?

Da kan jo kostnaden bli ganske mye høyere enn antatt!

 

EDIT: Fant kanskje svar på spørsmålet over:

http://www.mobilityelectronics.com/expansi...comp_speed.html

I teorien har det ikke noe å si hva slags type PCI det er, men kanskje i praksis?

5959227[/snapback]

 

Løsningen er mer attraktiv enn den var ja (om det faktsik er 4 disker, og ikke 8, merklig at prisforskjellen er så stor i forhold til den andre Lacie-varianten), men det er jo mye mindre fleksibelt, og jeg vil også si mer strevsomt, det er jo et sprøsmå om tid før en disk dør, og da ryker hele greia(?), er det lett å bytte disker i den feks?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Bigger 1TB 1,6TB og 2TB har samme mål er det ganske sikkert at det er 4 disker i hver. 4 x 250, 4 x 400 og 4 x 500. Det hadde vært rart dersom de ikke fyllte opp hele kabinettet på et slikt produkt..

 

I den versjonen som koster 20 000 kr, som heter biggest er det lett å skaffe reservedrev, den støtter jo også hotswap, men den er jo dobbelt så dyr.

 

Regner med at man må skru opp og bytte disker dersom noe skjer med Bigger versjonen!

Jeg tipper med at alle som vurderer å sette opp en filserver som alternativ også gidder å ta seg bryet med å bytte disk på denne!

 

 

EDIT: Reservedrev koster 5000 kr til 2TB Biggest aka F800, og det er en ganske dyr 500GB :)

Burde være mulig å bytte disk på det drevet til den ødelagte disken, men da får man ikke sikkerheten tilbake så fort som mulig da!

Men uansett, det får man jo ikke på et vanlig PC-kabinett heller..

 

Dette bekrefter også at det er 500GB disker i den..

 

Dessuten står dette i stil med prisstrategien til Lacie, der 2TG koster det dobbelte av 1TB.. Det vil si at vi betaler like mye per GB uansett på disse modellene fra Lacie!

500GB koster 5000 kr

250GB koster 2500 kr

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Siden Bigger 1TB 1,6TB og 2TB har samme mål er det ganske sikkert at det er 4 disker i hver. 4 x 250, 4 x 400 og 4 x 500. Det hadde vært rart dersom de ikke fyllte opp hele kabinettet på et slikt produkt..

 

I den versjonen som koster 20 000 kr, som heter biggest er det lett å skaffe reservedrev, den støtter jo også hotswap, men den er jo dobbelt så dyr.

 

Regner med at man må skru opp og bytte disker dersom noe skjer med Bigger versjonen!

 

Jeg tipper med at alle som vurderer å sette opp en filserver som alternativ også gidder å ta seg bryet med å bytte disk på denne :p

5960501[/snapback]

 

Det er ikke det at jeg ikke hadde tatt meg bryet, det hadde antakelig, ihvertfall ikke vært noe særlig enklere for meg, enn en filserver.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...