Gå til innhold

Kartprogram som tar Norge på alvor?


Kleifert

Anbefalte innlegg

For noen år siden kom det er kartprogram til PC som hadde navnet Veiviseren fra Statens Kartverk. Dette hadde elendig grafikk, men var veldig bra på avstander og veivalg. Da jeg jobber i transportbransjen, bruker vi dette til å beregne avstander og kostnader på bussturer.

 

Veiviseren har gått ut av produksjon, og nå begynner kartet å bli for gammelt. Har prøvd Autoroute, men her er tydeligvis Norge nedprioritert. Veier og ferjer mangler, avstander og stedsnavn er gale.

 

Noen som vet om det finns andre kartprogram på markedet som tar Norge på alvor slik Veiviseren en gang gjorde. For meg er riktige avstander, vei- og stedsnavn + ferjeleier viktigere enn god grafikk.

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen her peiling på hvor man finner mer detaljerte kart (med høydeforskjell og slike ting), skal brukes til å gjenskape Norske områder til et spill ved bruk av bl.a. WRPedit og Wilbur.

 

Har lett en del men ikke funnet noe jeg kunne bruke, koster slikt penger, er det ikke mulig å få det gratis?

Lenke til kommentar

Du får gjøre som Geoff Crammond gjorde med grand prix 4. Ta tusenvis av GPS-målinger av hvert område, så kjøre disse rådataene inn i dataprogram som konvertere det til grafikk. Ikke spør meg hvordan DET gjøres. Men det er hvertfall fullt mulig.

Da vil du få 100% nøyaktige høydeforskjeller og layout på området, alt etter hvor mange punkter du måler såklart.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 16:17, Bitex skrev:

Du får gjøre som Geoff Crammond gjorde med grand prix 4. Ta tusenvis av GPS-målinger av hvert område, så kjøre disse rådataene inn i dataprogram som konvertere det til grafikk. Ikke spør meg hvordan DET gjøres. Men det er hvertfall fullt mulig.

Da vil du få 100% nøyaktige høydeforskjeller og layout på området, alt etter hvor mange punkter du måler såklart.



 

Det går fint an med programmet WRPedit - man kan laste inn kartfiler i et format jeg ikke husker for øyeblikket, og resultatet (med bra teksturering, veilegging, bygninger, vegetasjon e.t.c.) kan bli svært tro mot originalen. Synd at WRPedit er veldig tungvint ennå, men det har ikke vært ute lenge da, og en ny versjon kommer etterhvert.

 

Har tenkt å prøve meg på Hadseløya når jeg e.v.t. finner den riktige filen et sted.

Lenke til kommentar

http://www.hvor.no/standard/default.asp

http://kart.elveg.no/ruteplan

http://www.visveg.no/visveg/

 

Disse tre online-kartene (og kanskje fler) benytter samme database. Ingen av dem er mer detaljert enn andre. Det er bare layouten på det du ser som varierer. Noen av dem kan tegne kjøreruter, andre viser bare hvor husene ligger.

 

Søk på Nabbetorpveien 7B i Fredrikstad. Hvis du klarer å finne dette huset så er du god. Det eksisterer ikke, men er tegnet opp midt i veien på alle tre kartene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...