Gå til innhold

Problem med å installere harddisk...


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en 30GB hardisk tidligere, men da den tok kvelden ble jeg nødt til å gå til anskaffels av en ny. Valget falt på en seagate 40GB 7200rpm.

 

Jeg har installert CDRW og DVD tidligere, men ikke en harddisk. Bios oppdager ikke hardisken. Når jeg tar "auto detect" får jeg opp "not installed". Alt jeg gjorde var å ta ut den gamle og putte inn den nye, tilsynelatende på samme måte som den gamle. Hvis jeg booter opp PCen med WIN2000 får jeg melding om at en harddisk ikke er installert. Gjør jeg noe feil, og eventuelt hva kan jeg gjøre for å få installert denne disken? Takker for alle svar!

 

System:

P3 850 Mhz

384 MB SDRAM

GeForce 2 MX 32MB

Tidligere 30GB hardisk

Tidligere WIN2000

 

 

ShakaZulu77

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ShakaZulu77 på 2002-08-16 04:28 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken må formatteres først, før maskinen drar ordentlig kjensel på den - på samme måte som disketter må være formattert før de kan benyttes.

 

Det beste er å ha et spesielt formatteringsprogram som Partition Magic tilgjengelig. Fra PM CD'en kan man lage et par bootbare disketter som inneholder tilstrekkelig med operativsystem (DOS) og som har PM programvare til å formattere og partisjonere slik man vil ha det.

 

Du kan også starte maskinen med en vanlig bootbar diskett, og så kjøre fdisk kommandoen. Jeg har aldri brukt fdisk selv, men søker du her i forumet vil du finne mange innlegg om hvordan dette gjøres.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er etter all sansynlighet at biosen din ikke støtter så store harddisker. Det var da voldelig uflaks, ettersom du bare gikk opp med 10 gb. Dette kan imidlertid fikses. Det er to løsninger på problemet:

 

1. Oppdater bios. Finn ut hvilket hovedkort du har, hvis du ikke vet det fra før, og finn kortet på websidene til produsenten. F.eks. Asus er http://www.asus.com/ Finn deretter kortet ditt, og last ned en biosoppdatering etter instrukser fra produsenten. Jeg er temmelig sikker på at dette vil fungere i ditt tilfelle.

 

2. Bruk alternative jumperinstillinger på harddisken. Jeg vet bare hvordan dette gjøres på western digital. Det står sikkert mer på http://www.seagate.com/. Ulempen med dette, er at du ikke får utnyttet hele kapasiteten på harddisken. Har du flere harddisker må du ha alt. jumperinst. på alle sammen, og da trenger du en ekstra jumper per. harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...