Gå til innhold

Installering av windows på S-ATA harddisk


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har kjøpt en ny harddisk (Western Digital 200gb S-ATA), men han greier ikke å installere winxp på den. Bios finner harddisken, men under installasjon av XP finner maskinen ikke den. Han fikk heller ikke med S-ATA drivere med hovedkortet hans, så han kan ikke legge inn driverne når han får beskjed om å sette inn diskett under installasjonen av XP. Han har en annen S-ATA harddisk også (120gb), men dessverre har heller ikke den XP.

 

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301452&cks=SER (Asus k8v SE Deluxe)

 

 

Jeg fant heller ikke noen drivere på hjemmesiden til Western Digital (www.westerndigital.com), så hvis noen har/kunne ha funnet S-ATA drivere til harddisken, så hadde det vært flott.

 

På forhånd takk.

 

 

Edit:

Fant en readme fil for S-ATA driverne på CD-en som kom med HK:

 

2. Install Windows NT 4.0, 2000, XP, or Server 2003

 

* Copy all files and directories of DriverDisk\SATA folder to a floppy disk. Make sure

following directories and files are copied into floppy disk.

 

 

A:\

 

\2003IA32

VIAsraid.inf

VIAsraid.sys

VIAsraid.cat

 

\Win2000

VIAsraid.inf

VIAsraid.sys

VIAsraid.cat

 

\Winnt40

VIAsraid.inf

VIAsraid.sys

 

\WinXP

VIAsraid.inf

VIAsraid.sys

VIAsraid.cat

 

Txtsetup.oem

VT8237

 

 

* Boot system from OS installing CD-ROM.

 

* Make sure VT6420 BIOS is executed by the system BIOS when POST.

 

* Press "F6" when OS installer starts running.

 

* Insert floppy disk.

 

* Choose the OS device driver wanted for loading.

 

* Install OS.

 

* Run setup.exe after OS is installed.

 

Dette fungerte heller ikke.

 

Hvordan kan jeg få Biosen til å "execute VT6420 BIOS" når det står i harddisk POST, "Via VT8237 S-ATA RAID BIOS"?

Endret av myrland123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg tidligere instalerte fra win XP cd uten Sp og med SP1 har jeg måttet bruke diskett med SATA drivere. Men nå senere etter at jeg har fått Win XP cd med SP2 integrert, har jeg ikke trengt ekstra drivere.

 

Finn nyeste Sata drivere på sidene til Hovedkort produsenten, og sjekk i manualen hvor i Bios du finner innstillingene til satakontrolleren.

Lenke til kommentar

Har også sett på noen kort med s-ata raid kontroller, at harddisken må settes opp i raid menyen (skal komme opp under boot, før du begynner å boote på cd)....på mitt satte jeg opp min ene s-ata disk i striping mode i raid kontrolleren.....da var disken klar til bruk (fant ikke disken i windows før jeg satt den opp i raid kontrolleren)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sette opp begge harddiskene i raid 0 (striping), men under installasjonen vil ikke installasjonen godta disketten for S-ATA, så jeg får ikke lagt inn driverne for S-ATA.

 

Jeg gjentar, hvis noen har S-ATA driverne til dette hovedkortet (evnt. harddisken), send meg de. Fant ingen drivere på websiden til Asus.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å sette opp begge harddiskene i raid 0 (striping), men under installasjonen vil ikke installasjonen godta disketten for S-ATA, så jeg får ikke lagt inn driverne for S-ATA.

 

Jeg gjentar, hvis noen har S-ATA driverne til dette hovedkortet (evnt. harddisken), send meg de. Fant ingen drivere på websiden til Asus.

Prøv denne, er hentet fra asus sine hjemmesider, pakk ut zip filen til en floppy, og prøv så om windows setup vil godta den. Er link direkte til download (960kb) - Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode)

 

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/ide/...a_100104528.zip

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se, er det to raid s-ata kontrollere (en via og en promise) og etter en meeget kjapp gjennomgang av manualen, så ser det ikke ut til at det er native støtte (hadde det vært det, så ville du ikke trenge driverne til s-ata).

Endret av dudsi
Lenke til kommentar
Kan eventuelt prøve s-ata disken på den andre kontrolleren. Skal være en fra promise og en fra VIA tror jeg det er. Mulig en av de har native s-ata støtte, og at du har satt disken på den andre.

Jeg har prøvd å bruke Promise kontrolleren, men får bare opp samme melding som nevnt nedenfor.

 

dudsi: Den funket heller ikke. Får fortsatt følgende melding:

 

Sett inn disketten med navn "diskett fra maskinvareprodusenten" i stasjon a:.

Lenke til kommentar
Kan eventuelt prøve s-ata disken på den andre kontrolleren. Skal være en fra promise og en fra VIA tror jeg det er. Mulig en av de har native s-ata støtte, og at du har satt disken på den andre.

Jeg har prøvd å bruke Promise kontrolleren, men får bare opp samme melding som nevnt nedenfor.

 

dudsi: Den funket heller ikke. Får fortsatt følgende melding:

 

Sett inn disketten med navn "diskett fra maskinvareprodusenten" i stasjon a:.

hmmm, sikker på at diskettstasjonen er ok i bios.....eller disketten for den saks skyld. Grunnen til dette er at du skal kunne se hvilke drivere som ligger på disketten uten at den evt. passer eller ikke.... Og hvis mappestrukturen er feil på floppyen (at det ligger i feil mappe etc), så vil han si at han ikke finner txtsetup.oem

 

Føler meg ganske sikker på at det er noe tull med floppyen (stasjonen eller disketten) på bakgrunn av feilmeldingen din

 

 

Når det gjelder via drivere så finner jeg kun til 64bit...men kan jo prøve den...på via kontrolleren....Her må du legge det som ligger under ..\drvdsk\*.* til floppy (ikke selve mappen).

 

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/sock75...ID_64(WHQL).zip

Endret av dudsi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...