Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av forsterker + andre ting


Pilot_

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

Hjemme har jeg nå stående to kasser med 15" element på ca 400W per stykk, pluss noen 5" Focal diskanter. Jeg har tenkt å drive diskantene på cd-spilleren. For å drive kassene trenger jeg en forsterker. Er det noen som kan gi meg råd til hva jeg skal se etter? Eventuelt finne en bra og kanskje rimelig forsterker?

 

Som sagt er dette første bilstereo, så prøver å lære meg her. Kommer vell også til å trenge kabler, delefilter, kondensator m.m. også? Bare si ifra om det er noe jeg mangler. Jeg vil ha best mulig lyd i bilen. Jeg må vell også ha ekstra batteri tenker jeg..? Håper på litt hjelp her :)

 

 

 

Mvh

Aleksander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etpar bilder av det du har samt mer info enn antall watt er kjekt å ha.

Diskanter sier du, hmm, har du ikke mellomtoner da?

 

Hvilken bil er det snakk om og hva er budsjettet ditt?

Jeg skal prøve å gi deg så mye informasjon som mulig her. :)

 

 

Bilder: Det har jeg dessverre ikke, ikke nå hvert fall.

 

Element: Det er to 15" Cerwin Vega element jeg fikk med en kompis for en stund siden. Jeg mener det sto 4 omhs eller 8 omhs på det. Er ikke helt sikker.

 

Diskant: Jeg glemte å nevne at jeg også har to 6*9" diskanter. Det er vell de som er vanlige diskanter mens 5 tommerene er mellomtone?

 

Bil: Bilen er en BMW 316i.

 

Budsjett: Tja, har fast jobb. Men tror ikke jeg vil bruke så veldig mye mer enn 10.000 på forsterker. Får vell noe bra til det. Hvis ikke kabler og slikt koter så mye ekstra trenger ikke alt komme under 10k.

 

 

Sorry hvis du tror jeg er en sånn som bare tenker på mest mulig watt (er ikke sånn som jeg skjønner mange på forumet her er), men har ikke så forferdelig mye peiling. :blush: Bare spør hvis noe var uklart eller du lurer på mer.

Lenke til kommentar

Neida, hehe :D CW'ene dine skal en nok greie å få liv i på et vis.

Men tror det er litt begrepsforvirring ute og går.

 

En diskant er et relativt lite element, typisk tommestort (25mm) eller noe.

 

5" er godt mulig mellomtoner om de da ikke har ett lite element i midten så er det mest sannsynligvis koaxialhøyttalere.

Noe også 6*9" dine er :)

 

Hvilken årsmodell er bilen?

Mener å tro det er plass til 6.5" i dørene.

Vil fraråde å sette inn 6*9" bak, lag heller hull tned til subene så de spiller mer fritt inn i kupèen.

 

Om du har budsjett på ca 10 laken så skal det ikke værte problem å få tak i kraftig nok forsterker og alt du trenger av kabler.

Du har ikke mulighet til å skru ut et av elementene kassa og se hva som står på magneten...?

Lenke til kommentar

Ok, takk for informasjonen. :) Da er det altså mellomtoner jeg har. Har kanskje planer om å kjøpe slike 25mm diskanter. :)

 

Årsmodellen er 1993. Jeg fikk med et par 6*9 mellomtoner med bilen, kan de bare være der eller? Har klaner om å lage rør ned til bagasjerommet fra hattehylla, ja. Har sett biler det all bassen blir innestengt bak. Det er greit du hører lyden fra lenger avstand ute, men det er ikke det som er pointet ;)

 

Har ikke mulighet til å se på magneten på elementet akkurat nå, men hva er det du vil vite? Jeg mener det sto en del bakpå.

 

Det var enda en ting jeg lurte på. Jeg har sett i blader det elementene er festet rett inn i bilen (på veggene), uten noe kasse. Blir det egentlig like bra lyd slik? For det ser jo mye tøffere og penere ut.

Lenke til kommentar
Ok, takk for informasjonen. :) Da er det altså mellomtoner jeg har. Har kanskje planer om å kjøpe slike 25mm diskanter. :)

 

Årsmodellen er 1993. Jeg fikk med et par 6*9 mellomtoner med bilen, kan de bare være der eller? Har klaner om å lage rør ned til bagasjerommet fra hattehylla, ja. Har sett biler det all bassen blir innestengt bak. Det er greit du hører lyden fra lenger avstand ute, men det er ikke det som er pointet ;)

 

Har ikke mulighet til å se på magneten på elementet akkurat nå, men hva er det du vil vite? Jeg mener det sto en del bakpå.

 

Det var enda en ting jeg lurte på. Jeg har sett i blader det elementene er festet rett inn i bilen (på veggene), uten noe kasse. Blir det egentlig like bra lyd slik? For det ser jo mye tøffere og penere ut.

Hvis det er coaksialhøytalere du har så er det diskanter i dem.

Rør ned i bagasjerommet har jeg hørt mye rart om, så jeg tror det er best å lage best mulig lufting.

Lenke til kommentar
Ok, takk for informasjonen. :)  Da er det altså mellomtoner jeg har. Har kanskje planer om å kjøpe slike 25mm diskanter. :)

 

Årsmodellen er 1993. Jeg fikk med et par 6*9 mellomtoner med bilen, kan de bare være der eller? Har klaner om å lage rør ned til bagasjerommet fra hattehylla, ja. Har sett biler det all bassen blir innestengt bak. Det er greit du hører lyden fra lenger avstand ute, men det er ikke det som er pointet ;)

 

Har ikke mulighet til å se på magneten på elementet akkurat nå, men hva er det du vil vite? Jeg mener det sto en del bakpå.

 

Det var enda en ting jeg lurte på. Jeg har sett i blader det elementene er festet rett inn i bilen (på veggene), uten noe kasse. Blir det egentlig like bra lyd slik? For det ser jo mye tøffere og penere ut.

Hvis det er coaksialhøytalere du har så er det diskanter i dem.

Rør ned i bagasjerommet har jeg hørt mye rart om, så jeg tror det er best å lage best mulig lufting.

Lufting skal jeg ha, men det jeg lurer på er om lyden blir like bra som i kasser hvis man monterer elementene rett inn i "veggen". :hmm:

Lenke til kommentar

Rent personlig ville jeg rett og slett satsa på å montert inn et 5.25" sett i originalhullene eller foretatt et lett kirurgisk inngrep for å få plass til et 6.5" sett.

 

Har du muligheter for å ta etpar bilder (*mase mase* :p) og skissere litt så vi kan se for oss hva du mener så vil det bli mye lettere å komme med fornuftige innspill :)

Med veggen, mener du da montering i dørene av 6*9"?

Eller sikter du til det å montere 15" erne bak baksetene?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Rent personlig ville jeg rett og slett satsa på å montert inn et 5.25" sett i originalhullene eller foretatt et lett kirurgisk inngrep for å få plass til et 6.5" sett.

 

Har du muligheter for å ta etpar bilder og skissere litt så vi kan se for oss hva du mener så vil det bli mye lettere å komme med fornuftige innspill :)

Med veggen, mener du da montering i dørene av 6*9"?

Eller sikter du til det å montere 15" erne bak baksetene?

Jeg mente å montere 15" bak baksetene ja.

 

Hvilke skisser/bilder tenker du på (hva av)? Kan kanskje lage til noe. :)

Lenke til kommentar

Hehe :D La fantasien få fritt utløp :p

 

Vil du montere elementene i bakseteveggen så bør vel følgende gjøres:

 

Kutt hull.

Sveis inn ei ramme hvor baffelen (fronten) av kassa settes inn.

Kassa kan du jo lage slik at du får en bakvegg av plexi om du vil flash emagneten på elementene.

Denne bør dog bygges litt inn i MDF for å stives opp.

Anbefaler separate kammer for hvert element.

Trekk de øvrige delene av kassa med vinyl, legg in etpar kaldkadoder og hey, presto ;)

 

Må nok ha mer nøyaktige data for elementene for å anbefale kasse. Såkalte T/S parmetre.

Greier du å hoste opp nøyaktig betegnelse på elementene skal det alltids gå an å google frem noe.

Lenke til kommentar

Jeg Googlet litt, og mener at elementene kan være disse.

 

http://www.speakerrepair.com/Merchant2/mer..._Code=AD-V-Vega

 

Jeg vet hvert fall at det er samme element som blir levert med disse høytalerene her:

 

Cerwin_v152mkii.jpg

CERWIN VEGA V152MKII 15 2WAY 600W SPKR

 

 

 

Tilbake til tegning

 

 

Har laget en liten skisse (suger maks men) som viser hvordan det skal være.

post-228-1127851487_thumb.jpg

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Tok meg den frihet å besudle kunstverket med etpar korrigeringer, hehe ;)

kjerre.gif

 

Sendte liksågodt en mail til CV ang. elementene av pur latskap da jeg ikke fant noe ved første googling, hehe :p

 

Angående Focalelementene, er du helt sikker på at dete er mellomtoner og ikke koaxer? Ser du på 6*9" så vil du garantert se at disse har en diskant ca i midten. Fovcalelementene er er helt "rene", uten utvekster av noe slag?

 

Finner du noe som ligner på dem her?

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke et coaxelement, men et 6K1 element. Altså en 6.5" midbass.

 

Elementene dine, som er 5.25" har følgende tilhørende komponenter:

Diskant: TN 45

Delefilter: FA K1

 

Mer info finner du her.

 

Spør Iceaudio om de kan hjelpe deg med å skaffe det du trenger av diskanter og delefiltre :)

 

Da håper jeg du skulle ha fått et skyv i riktig retning :thumbup:

Lenke til kommentar
Dette er nok ikke et coaxelement, men et 6K1 element. Altså en 6.5" midbass.

 

Elementene dine, som er 5.25" har følgende tilhørende komponenter:

Diskant: TN 45

Delefilter: FA K1

 

Mer info finner du her.

 

Spør Iceaudio om de kan hjelpe deg med å skaffe det du trenger av diskanter og delefiltre :)

 

Da håper jeg du skulle ha fått et skyv i riktig retning :thumbup:

Ok, jeg får sende de en mail angående det. :) Har du fått svar fra Cerwin Wega? Du må vell vente på svar før eventuell anbefaling av forsterker? :hmm:

 

Takk for hjelpen så langt! :)

Lenke til kommentar

Heisann.

Vil først dobbeltsjekke at du er sikker på at det er 8 ohms elementer.

Står det "8 Ω" på magneten? Har du mulighet for å måle impedansen over terminalene med et multimeter?

Dette har endel å si for forsterkervalget senere. Better safe than sorry ;)

 

Ellers:

CV hadde desverre dårlig med opplysninger.

De hadde ikke elementspesifikke opplysinger, kun litt om selve høyttalerene de var montert i.

Da har du følgende opplysninger om disse:

 

CVW-15 Element

Size: 15"
Ohms: 8
Voice Coil Size: 2"
Voice Coil Type: Single
Edge Type: Red Foam
Watts RMS: 150
Watts MAX: 300
Magnet: 30 oz.
Frequency Range: 20hz-3k 


E-315 Specifications

Description:                           15" 3-Way Floor Standing Speaker
Frequency Response:             28 Hz - 20 kHz
Power Handling:                     400 watts
Sensitivity:                            102 dB (2.83V/1m)
Impedance:                           4 ohms
Protection:                            Self-resetting PTC (tweeter); Fuse (system)
Video Shielding:                     No
Dimensions:                          36"(h) x 17 1/2"(w) x 15 1/2"(d)
Weight:                                 60 lbs.

 

Anbefaler at du kontakter Andreas hos Ra Audio da han er "the man" når det kommer til CV. Mener du vil ha gode sjanser for å få hjelp angående kassespørsmålet der i gården :thumbup:

 

Da skulle du iallefall ha det meste klart på planlegging av elementer. Neste sak jeg ville sett på er demping av dører og baggasjerom. Det kommer tross alt til å bli endel trøkk fra elementene du skal ha der :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...