Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fildeling - stasjonær bærbar via trådløs route

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange vil sikkert dette fremstå som et håpløst spørsmål, men jeg har ikke så mye greie på nettverk.

Har altså en stasjonær, en bærbar, samt trådløs router.

Kan routeren brukes som en slags "sentral" for filoverføringen?

På begge pc'ene er det installert xp sp2.

Finnes det i så fall noen god oppskrift på hvordan dette gjøres?

Den stasjonære er koblet direkte til routeren, mens den bærbare er trådløst forbundet til routeren. Øvrige spesifikasjoner har vel ingen interesse?

Takker for eventuelle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel nå har jeg fulgt veiviseren for å installere hjemmenettverk eller et lite kontornettverk.

Først fikk jeg tilgang til den stasjonære fra den bærbare. Men når jeg prøvde på det motsatte Fikk jeg beskjed om at xxxx ikke var tilgjengelig. Videre sto det at "du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettversksressursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser". Begge dukket opp på begge maskinene.

Etter at jeg ikke fikk tilgang til den bærbare fra den stasjonære. Dukker også overnevnte melding opp på den bærbare etter at jeg ble nektet tilgang fra den stasjonære.

En annen melding jeg har fått da jeg klikket meg inn på "vis alle datamskiner i arbeidsgruppen (på den stasjonære), fikk jeg følgende melding opp på skjermen: "Mshome (som jeg har navngitt nettverket) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser".

Kan forøvrig nevne at jeg har administratorrettigheter på begge maskinene.

En annen bivirkning som oppsto, var at Windows brannmuren ble slått på, på begge maskinene. Det ble gitt unntak for disse tilkoblingene for windowsbrannmuren. Men uansett, jeg er ikke interessert i å bruke den råtne brannmuren der, ettersom jeg benytter pc-cillin internet sec.

Hjelp mottas med stor takk :)

Skrevet

Du kan prøve dette:

Legg til en ny bruker på begge maskinene med passord som ikke er gjest. Forskjellig navn på de to brukerene.

Deaktiver guest kontoen på begge maskinene

Skriv \\ip på den ene maskinen hvor du da skal få en innloggingsboks som spør etter b/p. Skriv inn navnet til den nye brukeren på den maskinen du skal koble til.

Dersom dette fungerer høyreklikker du på en mappe, velger Properties, Sharing, Share this folder (merk deg delingsnavnet), Permissions.

Her stiller du om den andre brukeren skal kunne skrive til den delte mappen. Ved default kan andre bare lese, men velger du "Full Control" kan de også skrive.

Så går du på den andre maskinen (ikke den hvor det er delt) til Min Datamaskin, velger Tools, Map Network drive, velger stasjonsnavn, trykker "different user name" og skriver inn brukernavnet du kobler til med og til slutt enten velger "browse" og klikker deg frem til rett mappe eller skriver \\ip\delingsnavnet

Da vil den delte mappa komme opp som en disk hos deg, og med skrivetilgang kan du f.eks kjøre et p2p program på laptopen og lagre filene direkte til den stasjonære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...