Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RJ45 Kabel inn i vegguttak [LØST]


Anbefalte innlegg

Har du lest gjennom tråden jeg la igjen over?

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=472032&hl=

 

Her er det som løste det for meg:

-----------

 

"det som er viktig er at parene som brukes er tvinnet sammen. hadde nettverks kablene brukt pinne 1og2 på et par og pinne 3og4 på det andre hadde det vært greit å bare slenge kablene i slik de passet, men trikset er at det andre paret går mellom pinne 3 og 6..

 

med en gang du mister tvinninga funker kabelen dårlig.. 10mbit om du er heldig, men med masse pakketap..

 

så følg pinne anvisninga på oppsettet og du er home safe

 

MrM

Alle ledningene er tvinna helt inn til kontakta, så langt som er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter den tanga, så heter den ei kronetang.

Du skal følge norsk standard, og det er B-koden som du ser på kontaktene. Først skal lederen med 2 farger, så helfarge, f.eks hvit / blå så blå.

enkelt å greit!

 

og forresten, om kablene ikke er tvinnet helt inn, så skader det ikke hastigheten. Det har jeg aldri opplevd til nå i min elektrikerkarriere :p

Endret av Mr-JT
Lenke til kommentar
Dette lignet veldig på et Biltema uttak jeg har benyttet meg av selv en gang. Disse er designet slik at hver kontaktrekke over og under tilhører hver sitt uttak. "Lånte" bildet til Pingla for å illustrere hva jeg mener.

Jepp, er et Biltema uttak.

 

Kanskje det er det som er problemet..

Skal sjekke det ut i morra tidlig jeg..

 

:)

Lenke til kommentar

Hvis dette er satt opp slik som på tegningen så vil det jo ikke virke med den boksen i 1 etg. så sant du ikke kobler sammen de to uttakene med en vanlig nettverkskabel da. Ville ikke anbefalt det til Gbnettverk. Som jeg forstår det vil du ha uttak der og for hvert uttak må du ha egen kabel. Strekk en kabel helt opp og to til boks nede hvis du trenger to.

Lenke til kommentar
Hvis dette er satt opp slik som på tegningen så vil det jo ikke virke med den boksen i 1 etg. så sant du ikke kobler sammen de to uttakene med en vanlig nettverkskabel da. Ville ikke anbefalt det til Gbnettverk. Som jeg forstår det vil du ha uttak der og for hvert uttak må du ha egen kabel. Strekk en kabel helt opp og to til boks nede hvis du trenger to.

hmmm....skjønte ikke den der heelt, men....

 

Tegningen som vist skal jo funke fint det. En veggkontakt i hver etasje koblet ihop, for så å koble til ruter nede, og pc oppe.

 

Så fremt du kobler alle 4 parrene til en kontakt så skal jo gigabit fungere helt strålende (såfremt det er en gigabit switch nede, og gigabit nettverkskort på pc oppe).

 

Har du bare 100Mbps utstyr, så er det jo ikke noe å pese over gigabit :-), kan da koble 2 par til hver kontakt i hver ende, og så har du to ledere ned/opp :-) (pinne 1 (hvit/oransje),2 (oransje),3 (hvit/grønn),6 (grønn) er det du trenger for å kjøre 100Mbps, alle 8 for 1Gbps), samt at du slipper masse ekstra kabel på veggen. (giga på en kontakt = en kabel, giga på to kontakter = 2 kabler)

Endret av dudsi
Lenke til kommentar
offtopc:

Det ER lik motstand i alle lederne, så sålenge du har parrene godt tvinnet så vil ikke next eller fext spille noen rolle.

Offtopic:

Parrene er ulikt tvinnet. Hvis du åpner en kabel vil du se at to av parrene har flere revolveringer enn de to andre. Mener at du bruker et par med mange revolveringer, og et par med færre til data. Derfor kan du splitte en kabel og ha to punkt pr. kabel. Jeg tror det er lik Ohmsk resistans i parrene, men forskjellig impedans.

 

Ontopic:

Er du sikker på at du har fått lederene helt nedi? Trykk over dem med kronetanga en gang til for å være sikker. Det har vært synderen et par ganger når jeg har patcha. (fanden ta den vemmelige Clas Ohlson tanga.. Værste kjøp EVER).

 

Lykke til :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar
offtopc:

Det ER lik motstand i alle lederne, så sålenge du har parrene godt tvinnet så vil ikke next eller fext spille noen rolle.

Offtopic:

Parrene er ulikt tvinnet. Hvis du åpner en kabel vil du se at to av parrene har flere revolveringer enn de to andre. Mener at du bruker et par med mange revolveringer, og et par med færre til data. Derfor kan du splitte en kabel og ha to punkt pr. kabel. Jeg tror det er lik Ohmsk resistans i parrene, men forskjellig impedans.

 

Ontopic:

Er du sikker på at du har fått lederene helt nedi? Trykk over dem med kronetanga en gang til for å være sikker. Det har vært synderen et par ganger når jeg har patcha. (fanden ta den vemmelige Clas Ohlson tanga.. Værste kjøp EVER).

 

Lykke til :)

Syntes jeg har stappa, mange ganger ekstra.

 

Trenger vel ikke ta av den plasten rundt, og så trykke ledningene nedi...?

Er nok en Clas Ohlson kronetang og. Låner den av onkelen min.. Men har som sagt, trykka mange ganger ekstra

Endret av Pixi
Lenke til kommentar

Eg har ei kronetang frå Clas Ohlson, og det eg har opplevd at den enkelte gonger ikkje får ledaren skikkelig på plass. (Kan sjølvsagt være bruksfeil frå mi side) Det ser ut som at blir bra, men når ein studerar det nøye så ser ein at det er feil. Ledningen er ikkje kommet skikkelig nedi.

 

Har eg skjønt det slik at du i 1 etasje har kobla 2 ledningar inn på 1 kontakt. Etter min erfaring kan det være litt vanskelig å få til. Koblingane er ikkje bygd for å koble til 2 ledningar på. Betre å ta ledningane frå kvar av kontaktane bort til router, dersom det berre er eit uttakt på router så får ein heller bytte der dersom ein skal flytte maskina. Du kan og sette på ein vanleg RJ45 plugg på kabelen opp i 2 etg. då slepp du å legge ny kabel dersom den som ligg der i dag ikkje rekk bort til router. Det er allikvel ikkje mogleg å koble 2 maskiner til samstundes slik som det er kobla på tegning.

 

Mitt råd er å først få det til å virke i den første boksen og så konsentrer seg om boksen i 2 etg etterpå.

Endret av The 5 element
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...