Gå til innhold

Billig original Windows 2000?


ratrune

Anbefalte innlegg

Hey hey folkens!!! At en person har "bæsja" litt på leggen er det ikke tvil om, for å gå ut på nett å selge piratkopier er mildt sakt dumt. Jeg tviler på at BSA gjør så mye med det, men det vil tiden vise!!!

 

Det jeg synes er litt morsomt er at det plutselig ble så mange "uskyldige" mennesker her...... er dere det? Jeg mener å huske at mange av dere har diskutert temaer om WINDOWS XP på disse sidene......og det før operativsystemet ble lagt ut for salg!!! Hmmm.....lukter litt svidd her....!!! At dere ikke er så dumme at dere selger over nett er vel og bra, men om BSA er innom er for å ta noen er det flere som bør tenke over hva dem skriver!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-03 17:52, Cypres skrev:

Hey hey folkens!!! At en person har "bæsja" litt på leggen er det ikke tvil om, for å gå ut på nett å selge piratkopier er mildt sakt dumt. Jeg tviler på at BSA gjør så mye med det, men det vil tiden vise!!!


Det jeg synes er litt morsomt er at det plutselig ble så mange "uskyldige" mennesker her...... er dere det? Jeg mener å huske at mange av dere har diskutert temaer om WINDOWS XP på disse sidene......og det før operativsystemet ble lagt ut for salg!!! Hmmm.....lukter litt svidd her....!!! At dere ikke er så dumme at dere selger over nett er vel og bra, men om BSA er innom er for å ta noen er det flere som bør tenke over hva dem skriver!!!!


 

helt enig, de fleste her inne har nok en ulovlig kopi av ett eller annet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 17:52, Cypres skrev:

Det jeg synes er litt morsomt er at det plutselig ble så mange "uskyldige" mennesker her...... er dere det? Jeg mener å huske at mange av dere har diskutert temaer om WINDOWS XP på disse sidene......og det før operativsystemet ble lagt ut for salg!!! Hmmm.....lukter litt svidd her....!!! At dere ikke er så dumme at dere selger over nett er vel og bra, men om BSA er innom er for å ta noen er det flere som bør tenke over hva dem skriver!!!!


 

Det at folk har prata og diskutert WinXP før det kom ut, betyr ikkje at det er piratkopiert. Personlig hadde eg ein beta-versjon, og nytta denne i ein periode før XP vart lansert.

 

Likte forresten utrykket ""bæsja" litt på leggen". :smile:

 

Quote:


2001-12-03 17:54, skrev Caveman:

var det ikke litt drøyt å rapportere han til sol.no og online,no? jeg syntes det hadde holdt med en advarsel eller noe. men det er nå bare min mening.


 

Nei, det er ikkje for drøyt å rapportere han til SOL og Telenor Online. Dette er heilt rettferdig, han har ikkje berre brutt den norske loven, men han har og brutt avtalane med desse to firmaene. Om BSA velgjer å ikkje ta affære i denne saken, får vere opp til dei.

 

Det som forvirrar meg, er ein mail eg fekk frå [email protected] tidlegare i dag: "Lovbrudd eller mistanke om lovbrudd bør dere nok kontakte politi/advokat om. Dette er ikke noe vi kan gjøre noe med.". Dette er svært urovekkande, om du spør meg. Ein kunde hos Telenor Online har brutt ein av paragrafane i avtalen som egentlig skal føre til utestengelse, og Telenor tek ikkje affære. Kan vera at dette er ei misforståing, så eg sendte ein ny mail til Telenor, der eg siterte paragrafar frå deira brukaravtale. Venter framleis på svar. Kjem til å oppdatera dykk om dette etter kvart.

 

_________________

Vegard A. Larsen,

xaltra.net og sourcecode.no

E-mail: [email protected]

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: kilogram på 2001-12-03 22:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 17:33, eivindbirkeland skrev:

Quote:


On 2001-12-02 19:06, Dan Hansen skrev:

Quote:


On 2001-12-02 14:57, eivindbirkeland skrev:

Quote:


On 2001-12-01 00:39, Dan Hansen skrev:

Jeg sitter på en uåpnet original Win200Pro OEM engelsk versjon jeg vurderer å selge. Gi et bud da vel.


 

Vær obs på at OEM-versjoner ikke er lovlige å selge videre uten den hardware'n de ble kjøpt sammen med, og at et slikt salg/kjøp også kan regnes for pirat...

 

 

Eivind.

 

[ Denne Melding var redigert av: eivindbirkeland på 2001-12-02 14:58 ]

 

Jada, klar over det. Den skal enten følge en CPU eller harddisk. Derfor legger jeg ved en MMX166MHz CPU ved eventuelt salg :smile:

 

Den holder faktisk ikke den der... Den hardware'n som følger et OEM-program, skal være
akkurat den samme
som det ble kjøpt sammen med. Det er ikke nok å bare slenge med noe tilfeldig hardware.

 

Men det var ikke meningen å leke politi her - jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på det dersom du ikke visste det.

 

 

Eivind.

 

Ikke nødvendigvis. Jeg er selv forhandler og kjøper hardware ett sted og software et annet sted. Dette komponerer jeg selv sammen til pakkeløsninger for salg. Etter samtaler med både leverandører og Microsoft (som jeg forøvrig har opparbeidet et meget godt forhold til gjennom årene) har jeg fått bekreftet at dette er både lovlig og en grei måte å gjøre det på. Nå bortfaller uansett problemstillingen da lisensen gikk ut idag i forbindelse med en maskinoppgradering av både harddisk, CPU og RAM. Ellers er jeg enig i at piratkopiering er en uting og innehar selv lisenser for godt over kr 100000,- kun til internt bruk. Hvorvidt det er riktig å anmelde Fjaler for hans dumhet tar jeg ikke stilling til, men den slags hører definitivt ikke til i et forsåvidt seriøst forum som dette. Interessant er det ihvertfall å følge diskusjonen videre :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 17:52, Cypres skrev:

Hey hey folkens!!! At en person har "bæsja" litt på leggen er det ikke tvil om, for å gå ut på nett å selge piratkopier er mildt sakt dumt. Jeg tviler på at BSA gjør så mye med det, men det vil tiden vise!!!


Det jeg synes er litt morsomt er at det plutselig ble så mange "uskyldige" mennesker her...... er dere det? Jeg mener å huske at mange av dere har diskutert temaer om WINDOWS XP på disse sidene......og det før operativsystemet ble lagt ut for salg!!! Hmmm.....lukter litt svidd her....!!! At dere ikke er så dumme at dere selger over nett er vel og bra, men om BSA er innom er for å ta noen er det flere som bør tenke over hva dem skriver!!!!


ja det er jo ikke noe problem det når man kunne bestille en lovlig test versjon av XP 2505 dette var det jo reklame om,

om jeg ikke husker feil så var det på Hardware.no jeg fant linken :smile:

Lenke til kommentar

Stemmer at testversjonen av winXP ble reklamert på div. nettsteder. Jeg har en liggende her selv. Ikke min skyld at nettet like etterpå florerte med info om hvordan man kan overstyre diverse sperrer.

Har ikke alle byttet kopier av alt mulig med venner og kjente? Kopierer du en kakeoppskrift fra en bok/et blad, er det i utgangspunktet like "straffbart" som å brenne en cd av favorittprogrammet ditt, og bytte med en kompis.

Dette tror jeg er alment akseptert praksis. Det er når du begynner å annonsere at du *selger* kopier at du ber om trøbbel.

Noen hørt fra fjaler etterpå.... :razz:

 

Slangen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

----==== M O R A L / J A N T E L O V E N ====----

 

Har lest de første meldingene og skummet de siste, men mener å ha grei oversikt over tråden.

 

Det forbauser meg at HW.NO reagerer så krast. Riktig nok var fjaler ute på åkern med innlegget sitt. Men det er det mange andre som har vært her også. Bare nevner JødeJudas som hadde endel meninger som er endel mer alvorlig enn piratkopiering, han ble bare slettet som bruker. Admin. ved HW.NO bør tenke seg nøye om før de "sladrer" på brukere. Det kan føre til leser flukt og / eller at brukere anonymiserer seg mer.

 

For oss brukere hadde det vært bedre om HW.NO hadde brukt ressursene sine på å gjøre SW billigere. Da mener jeg ikke ved å starte WEB SHOP, men å hjelpe oss brukerer til å få SW selskapene til forstå at faktisk taper penger ved å overprise produktene sine. Hva skal retferdiggjøre at en student skal få kjøpe SW til 1/3 av prisen? Jeg tør påstå at jeg ikke har mer å rutte med enn en student.

 

Jeg er har vært fast bruker av HW.NO siden starten og synes det er kjempe fint at noen engang tok initiativ til å starte siden, men dere må passe dere for ikke å bli for høy på pæra.

 

Antar at forumet ble startet for å hjelpe folk, og der faktisk ikke alle som skjønner eller vet hva piratkopiering kan bety rent strafferetslig. Så jeg håper ingen blir redde for eller skremt fra å stille spørmål fordi HW.NO skal anmelde forfatteren av innlegget.

 

MEN: Jeg er enig i at pirat kopiering ikke skal oppfordres til, eller reklameres for!

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-03 23:34, Dan Hansen skrev:

Ikke nødvendigvis. Jeg er selv forhandler og kjøper hardware ett sted og software et annet sted. Dette komponerer jeg selv sammen til pakkeløsninger for salg. Etter samtaler med både leverandører og Microsoft (som jeg forøvrig har opparbeidet et meget godt forhold til gjennom årene) har jeg fått bekreftet at dette er både lovlig og en grei måte å gjøre det på. Nå bortfaller uansett problemstillingen da lisensen gikk ut idag i forbindelse med en maskinoppgradering av både harddisk, CPU og RAM. Ellers er jeg enig i at piratkopiering er en uting og innehar selv lisenser for godt over kr 100000,- kun til internt bruk. Hvorvidt det er riktig å anmelde Fjaler for hans dumhet tar jeg ikke stilling til, men den slags hører definitivt ikke til i et forsåvidt seriøst forum som dette. Interessant er det ihvertfall å følge diskusjonen videre :smile:


 

"Hej Eivind,

 

Tak for din henvendelse til Microsoft.

 

Ved køb af et OEM produkt skal der følge enten en ny pc, harddisk eller motherboard og CPU med. Ydermere følger der ikke nogen installation manual med og der gives ingen gratis support fra Microsofts side.

Support sker gennem enten forhandleren eller hardware producenten. En OEM udgave må ikke fjernes fra den pc den er installeret på. Dvs. dør pc'en dør softwaren også. Se også følgende link:

http://www.microsoft.com/danmark/license/a...icy/default.asp..."

 

(Hentet fra en mail jeg fikk fra Microsoft i forbindelse med at jeg kjøpte Windows 2000 som OEM for et snaut års tid siden.)

Ut fra dette forstod jeg at OEM-software alltid skulle følge den hardware den ble kjøpt sammen med, men jeg er ingen ekspert på området, så det kan godt være at du har rett likevel...

 

:smile:

 

Eivind.

 

[ Denne Melding var redigert av: eivindbirkeland på 2001-12-13 21:11 ]

Lenke til kommentar

kilogram

Syntes att dine reaksjoner er vel litt overdrevet når du raporterer fyren til SOL og Telenor Online,

da jeg syntes det ikke er ditt ansvar og spille politi ,da du sier du er programerer, og det er jo ikke politi det !

Personlig ville jeg aldri vært kamerat med en slik fyr som deg ,da jeg hadde vært redd for att alt jeg gjorde som var litt på "kanten" skulle bli angitt av deg til politi eller andre du kunne angi meg til.

nei hold deg til jobbeen DIN du , og prøv nå ikke og gjør jobber som du ikke har noe med .

Eller vil du kanksje att jeg skal gjøre en "jobb" på deg, og jeg er ikke "lege".

slike som deg kaller vi "tystere" som blander seg i ting de ikke har noe med.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 21:09, eivindbirkeland skrev:

Quote:


On 2001-12-03 23:34, Dan Hansen skrev:

Ikke nødvendigvis. Jeg er selv forhandler og kjøper hardware ett sted og software et annet sted. Dette komponerer jeg selv sammen til pakkeløsninger for salg. Etter samtaler med både leverandører og Microsoft (som jeg forøvrig har opparbeidet et meget godt forhold til gjennom årene) har jeg fått bekreftet at dette er både lovlig og en grei måte å gjøre det på. Nå bortfaller uansett problemstillingen da lisensen gikk ut idag i forbindelse med en maskinoppgradering av både harddisk, CPU og RAM. Ellers er jeg enig i at piratkopiering er en uting og innehar selv lisenser for godt over kr 100000,- kun til internt bruk. Hvorvidt det er riktig å anmelde Fjaler for hans dumhet tar jeg ikke stilling til, men den slags hører definitivt ikke til i et forsåvidt seriøst forum som dette. Interessant er det ihvertfall å følge diskusjonen videre :smile:


 

"Hej Eivind,

 

Tak for din henvendelse til Microsoft.

 

Ved køb af et OEM produkt skal der følge enten en ny pc, harddisk eller motherboard og CPU med. Ydermere følger der ikke nogen installation manual med og der gives ingen gratis support fra Microsofts side.

Support sker gennem enten forhandleren eller hardware producenten. En OEM udgave må ikke fjernes fra den pc den er installeret på. Dvs. dør pc'en dør softwaren også. Se også følgende link:

..."

 

(Hentet fra en mail jeg fikk fra Microsoft i forbindelse med at jeg kjøpte Windows 2000 som OEM for et snaut års tid siden.)

Ut fra dette forstod jeg at OEM-software
alltid
skulle følge den hardware den ble kjøpt sammen med, men jeg er ingen ekspert på området, så det kan godt være at du har rett likevel...

 

:smile:

 

Eivind.

 

[ Denne Melding var redigert av: eivindbirkeland på 2001-12-13 21:11 ]

 

Hupp... Jeg kom på at jeg etterfølgende hadde sendt en ny mail til Microsoft og spurt om nettopp dette med "dør pc'en dør softwaren også"...

 

Svaret:

"OEM produkter er for evigt forbundet med den første harddisk og må ikke fjernes fra denne."

(I mitt tilfelle dreiet det seg om en harddisk)

 

At det er en tanke latterlig? Ja, helt klart, men dog temmelig utvetydig...

 

 

Eivind.

 

[ Denne Melding var redigert av: eivindbirkeland på 2001-12-13 21:26 ]

Lenke til kommentar

Og en ting til kilogram.

 

Slike holdninger som du viser vil i ett større perspektiv kun føre til totalitære "regimer" med

angiveri og fandenskap eller er det ingen som har lært av de siste 100 årene med nazisme, komunisme og fasisme.

 

Og som sikkert mange vet prøvde jo microsoft og få all butikkene og annsatte der til og angi alle kjøpere som kjøpte datamaskin/hardware men ikke kjøpte med oprativsystem til hardwaren.

 

ja dette med microsoft er jo ett skrekkeksempel på totalitær kapitalisme, noe vi alle burde passe oss for da vi gjenom historien har opplevd nok av totalitære regimer.

 

så vis du tenkte med den hjernen du har fått av skaperverket så skjønte du det du kilogram att slike "angiveri" tendenser kan være veldig negativt,

og att kapitalismens mål er mest mulig penger og dermed størst mulig firma, og da kan vi jo alle begynne og tenke på hva Microsoft har for planer med all denne net satsingen og all den blandingen av ett "public" offentlig oprativsystem og sine "private (Kommersielle) afærer.

 

Du skjønner folk driver ikke og flipper når de sier att microsoft ønsker "verdensherredømme"

 

ja tenk deg cyberspace i framtiden hvor firmaet som utkonkurerte alle de andre firmaene og ble totalitær

og "styrte " politikerne akkurat som de selv ville med alle sine medarbeidere og medløpere.

en lite bra utvikling syntes jeg :sad:

så slutt og angi folk for bagateller og tenk før du handler.

Lenke til kommentar

Masse krasse innlegg her, personling mener jeg at anonymitet kommer foran rapportering av lovbrudd av en slik art. Sletting av bruker er jeg 100% ening i, men skal kunne utrykke oss uten å ha det henge over oss at vi kan bli registret? Alle vi som skriver her på forum er ikke "software-pirater", men prosent andelen "pirater" her vil garantert ligge over gjennomsnitts brukeren, og en liste over alle her ville kunne bli karikterisert som en liste over mistenkte.

 

Så jeg sier sensurer bort ting som er etisk forkastelig her, men la folk være anonyme så vi kan utrykke oss og kommunisere uten at folk som telenor slår av linjen min fordi jeg støttet opp mot telenor i en tidligere post.

 

PS. Blir jo nesten redd for å skrive noe her..

 

 

----------------------

Er blandt annet utdannet i etikk for næringslivet.

----------------------

Lenke til kommentar

Jeg sier meg helt enig med din konklusjon av anonymiteten i en slik "lite graverende sak"

og mener kilogram er totalt subjetiv i sin vurderingsevne da han jobber/har jobbet som programerer og dermed overeagerer en del når han raporterer en slik sak til både Telenor online og SOL ,og tilåme prater om politiannmeldelse.

 

men men hva hardware.no gjør med sitt eget forum er jo en annen sak så vis de foretrekker og "banne" personen som skrev denne omstridte posten så må det jo bli deres sak.

 

Thats the case kilogram !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...