Gå til innhold

Klarer ikke denne gåten!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette spørsmålet er det jeg gikk ut fra :

 

With one continuous line try to cross every line on the diagram without going through the same line twice and not backtracking, and the line cannot be broken.  When I say every line I mean every line that is in every box. 

 

Og det en annen person som løste det sier er

You'll see that in one place the continuous line follows over one of the lines of the rectangle,

but does not cross it. A line has only one dimension -- length!

 

Se selv her:

http://www.ripleysf.com/ripley/kids/1/1a.html

 

:)

Lenke til kommentar

Hvis man skal akseptere løsningen i linken, så må man også akseptere løsningen din. Begge krysser inn i et rom i hjørnet. (Ja, den i linken også, i det den går inn i det øverste rommet i midten.)

 

Å omgå oppgaven ved å krysse i hjørnet anser jeg ikke som en løsning, men mer som en måte å omgå oppgaven på ved å utnytte et semantisk smutthull i oppgaveteksten.

 

A line has only one dimension -- length!

Rent matematisk, ja. Men ikke i tegningen og oppgaven. Der har linjene (eller strekene, slik teksten sier) både lengde og tykkelse.

 

Fantasifullt, ja. Løsning på oppgaven, nei.

 

Anyways, jeg trodde linjen ikke skulle krysse seg selv heller.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke feil så heter oppgaven egentlig at streken ikke skal KRYSSE samme strek to ganger.

 

Derfor har jeg laget løsningsforslag her, hvor tråden aldri ender et sted, ei heller krysser kabelen veggene en eneste gang selv om tråden går gjennom alle strekene.

 

A line has only one dimension -- length!

Dessverre er det ikke det... den skal ikke krysse samme vegg to ganger... Vi får fem hundre hvis vi klarer den... deler med den som klarer det...

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke feil så heter oppgaven egentlig at streken ikke skal KRYSSE samme strek to ganger.

 

Derfor har jeg laget løsningsforslag her, hvor tråden aldri ender et sted, ei heller krysser kabelen veggene en eneste gang selv om tråden går gjennom alle strekene.

 

A line has only one dimension -- length!

Den går gjennom midtstreken nest lengst til venstre to ganger

Lenke til kommentar
Dette spørsmålet er det jeg gikk ut fra  :

 

With one continuous line try to cross every line on the diagram without going through the same line twice and not backtracking, and the line cannot be broken.  When I say every line I mean every line that is in every box. 

 

Og det en annen person som løste det sier er

You'll see that in one place the continuous line follows over one of the lines of the rectangle,

but does not cross it. A line has only one dimension -- length!

 

Se selv her:

http://www.ripleysf.com/ripley/kids/1/1a.html

 

:)

men den mangler en strek

Og det er uansett ikke det spørsmålet jeg spurte

Endret av AcolyteGutripper
Lenke til kommentar
A line has only one dimension -- length!

:ermm: Den har da bredde også ....

Da blir det vel firkant?

:roll:

| <----- har ikke den bredde kansje ?

Jo, en linje må nesten ha bredde. Men nå høres det ut som dere ikke vet hva dimensjon betyr.

 

Gåten er helt umulig på et vanlig a4 ark, eller f.eks i paint. I det man hopper over til et 3D program, blir den veldig fort løselig.

 

 

Så dette er helt riktig: A line has only one dimension -- length!

 

En 2D linje har kun en dimensjon. Uansett om den har bredde, vil ikke dette si at den blir 3D.

Lenke til kommentar

Tegningen kan gjøres om til en multigraf med seks noder (5 lukkede rom + det ytre). Tegner man opp kantene mellom nodene ser man at antall kanter de enkelte nodene får blir 5, 5, 4, 5, 4 og 9. Vi vil finne en Euler-sti. Denne finnes kun dersom alle nodene har partalls-grad (Euler-krets, men også Euler-sti), eller har nøyaktig to noder med oddetalls-grad (Euler-sti). Ingen av disse er tilfellet, ergo er oppgave uløselig!

 

Edit: og en linje som krysser skjeringspunktet til to linjer krysser begge linjene. Se på det som skjeringspunktet mellom tre linjer.

Endret av kenny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...