Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt små glødelamper?


efikkan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe lignende denne hadde vært fint om det finnes for 4,5V og 12V. Jeg burde kanskje være litt mer spesifikk angående størrelse på lampen. Den bør maks ha 3mm i diameter og maks 6 mm lang. Hvor kraftig lyser en slik pære? Det ser ut som en svensk butikk, hvordan blir det med porto og pengeoverføring?

 

Nå lurer dere sikkert på hva i alle dager jeg skal med slike pærer, og det skal jeg gi et enkelt svar på. Det har seg nemlig slik at jeg er Lego-samler, og jeg har lyst til å sette Legobyen min i nytt lys. Jeg har tenkt til å bruke en del lysdioder, men også glødelamper. Om jeg setter to slike lamper foran på et Legotåg, hvor godt lyser da lampene i forhold til originallamper til Lego?

 

Litt mange spørmål her, jeg håper noen kan besvare noen av spørsmålene. Takk så langt ivertfall.

Lenke til kommentar
12 volts pærer av de fleste typer får man på bilrekvisitaforretninger. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men på Torshov bilrekvisita på Lillehammer hadde de i allefall et helt enormt utvalg til hyggelige priser. Pærer med andre spenninger kan antagelig skaffes hos elektronikkforretninger.

Jeg bor midt på sunnmøre. Den eneste elektronikkbutikken jeg vet om, er Clas Ohlson som er ei ferge og mange mil unna (i Ålesund). Det er også lokale bilverksted og bensinstasjoner i kommunen, men om de selger så små glødelamper som jeg er ute etter vet jeg ikke. Jeg kan selvsagt sjekke. Se mitt forrige innlegg for størrelse på lampene.

Lenke til kommentar
Er en svensk butikk i utgangspunktet ja.. men også norsk.. koster samme med porto derfra som fra andre steder.. men bli ikke mange krunene hvis du sender som brev.....

 

 

vet også at de selger sånne minilamper på http://electradeshop.com/

velg LED, Lamper i menyen.....

Det blir nok litt i porto om jeg bestiller noen hundre lysdioder og glødelamper. Blir pakken sendt fra Sverige eller Norge?

 

electradeshop hadde ikke akkurat slike lamper jeg har lyst på, men takk likevel. Det som er kritisk for lampene er størrelsen. Lampene bør ikke være mer enn 3mm i diameter og 6mm i lengden. Det er mulig at jeg kan strekke meg litt og godta 9mm (som denne), men spørsmålet er om jeg får plass inni Legoklossen(2x2-brikke), jeg skal tross alt lodde også inni den dingsen.

 

Et annet spørmål er varmeutvikling og levetid på slike lamper. (Legotoget bør ikke smelte ned :p ) Jeg vet at generellt sett har glødelamper kort levetid, men hvor ille er det egenlig? (x antall timer)

 

Jeg vet at jeg stiller mange spørsmål med store krav, men det er likevel mer jeg lurer på. Finnes det butikker som selger metallstanger med diameter 2mm. Metallstengrene må være kompakte. Samtidig vil jeg også kjøpe rør som har litt større diameter, så stor at metallstengrene passer perfekt inni. Alt skal selvsagt være strømførende. Metallstengrene skal brukes til kontakter til Legoklossene med lys. Jeg kan tenke meg at det er hobbybutikker som selger slikt, men jeg kjenner ikke til noen slike butikker. Vet noen om butikker som kan ha slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...