Gå til innhold

MorphOS PPC - Quake III osv


Anbefalte innlegg

Mange veit sikkert ikke hva MorphOS er, så sjekk det ut på wikipedia om du lurer på det. OS´et i seg selv er meget lite og har den rette Amiga "følelsen". Det kjører AmigaOS 68k programer uten problemer, i tillegg til sine egne native PPC programer. Det har støtte for 3D for ATI serien opp til ATI Radeon 9250+++ Det er under utvikling, og bare siden 3D driverne kom ut for 3 ukers tids siden for ATI Radeon, har det kommet endel ports av spill.

 

Her ser du Quake III kjøre på min MorphOS:

QuakeIIImos.png

 

Det er ikke mange som bruker MorphOS fortiden, av den enkelte grunn at PegasosII hovedkortene er litt for dyre for endel, men allikevel. Det er mellom 8000 og 10000 som har det, og fler vil det bli. Firmaet bak det, Genesi har strategiske planer med både LinuxPPC og MorphOS.

 

For et PegasosII hovedkort med 1GHz G4 PPC, koster det ca 4500,- hos GGSdata i Sverige. Det er kanskje mye for en PC bruker, men for et PPC hovedkort synes jeg ikke at det er så aller, aller verst. Dessuten er hovedkortet i MicroATX størrelse osv.

 

Såh, hvorfor skriver jeg her i et gamer forum, der de aller fleste sitter med en PC eller en spillemaskin? Jo, for jeg synes at folk har rett til å få vite hva som skjer med et av de operativsystemene som ikke blir omtalt i media så mye.

 

Du kan endre mye på utseendet:

mixmix.png

 

SuperTux port til MorphOS:

SuperTux.png

 

Webleser for MorphOS, det vil si at den kjører via 68k trance:

ibrowse.png

 

 

Til nå kan du spille disse spillene på MorphOS:

Myst

Payback

Quake

Quake II

Quake III

Descent

Descent II

Knight & Magicians

Heretic

Heretic II

Shogo

 

I tillegg er det mange, mange SDL ports.

 

 

Hvis du vil vite mer om MorphOS og rivalen AmigaOS4 på norsk. Sjekk ut disse sidene:

www.polarboing.com

www.amitopia.no

www.naf.as

 

Internasjonale sider:

www.morphos-news.de

www.morphzone.org

www.amiga.org

 

 

Håper at dette er ok info,...

Michal, www.amitopia.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...