Gå til innhold

Et eksempel på hjemmelagd "viftestyring"


Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle dele en ide om viftestyring for vifter med 4-pin molex (til dere som har støyende vifter som fulgte med kabinettet). Selv kjøpte jeg dette kabinettet. Det fulgte med 3 vifter som hørtes ut som en traktor, 2 cm unna munninga på forhøsteren da pc'n starta (kanskje en liten overdrivelse).

 

Disse viftene hadde 2 x 4pin molex-er (en m. og en f. - se siste bildet).

 

Ved hjelp av en pinsett kan man klemme inn mothakene som gjør at ledningene sitter fast i den (som regel) hvite plast-biten:

 

pinsett.jpg

 

Slik ser de ut "utenfor" molex'n sin:

 

pin.jpg

 

(Kan godt såvidt bøye ut mothakene litt, slik at den sitter når du dytter den tilbake. Men pass på at du ikke brekker dem av :p )

 

boey_ut.jpg

 

Bytt om rød og gul ledning (gul = 12v, rød = 5v). Slik at når du legger den ned (som for eksempel en liten skøyte-ledning), ser det ut som den ene plast-molex-en er "opp-ned". For å illustrere satte jeg dem i hverandre.

 

enkel_viftestyring.jpg

 

Satte så i viftene.

 

ledninger.jpg

 

Jeg liker ikke støy, så dette fungerte bra for meg. Viftenes effekt svekkes en del, men temperaturen i kabinettet sank da noen grader i forhold til å ikke bruke kabinettviftene i heletatt (som ville vært alternativet for meg).

 

NB: Den "siste" skøyten (som i mitt tilfelle kobler til siste viften i rekken), kan ikke brukes! Ikke bruk denne som strømforskyning til noen drev!

 

ledninger2.jpg

 

(Kan hende dette er common knowledge for dere støy-dempere, men jeg kjeder meg her jeg sitter, så jeg tenkte jeg kunne legge inn en liten "work-log" -siden det er så lite "work" så postet jeg den her på støydemping jeg)

 

Edit: Om man, etter den siste viften, bytter tilbake rød og gul pin så er selfølgelig molexen fullt brukbar... (tenkte ikke på dette da jeg puslet med det i gårkveld...) Emnetittel-edit.

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempebra tiltak.

Fine bilder, og gode forklaringer! Kjempebra!

 

Dette er et kjempebra tiltak!

Det er alltid noen som spør "Hvordan lage hjemmelaget viftesyring??!?!?!?!?".

 

Håper VIRKELIG at en moderator eller administrator setter denne som sticky!

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg må virkelig beklage, men jeg skjønte ikke helt :blush:

 

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å få disse viftene mine til å stilne litt, men jeg ble litt forvirret av den fjerde tegningen din. Og ettersom jeg gikk inn på den linken som en annen ga, ble jeg litt redd for å bare "prøve meg fram". Der var den nemlig en advarsel om no kortslutninger og sånn, hvis ikke jeg misforstod helt.

 

Tusen takk for en hjelpende hånd, hvis det er mulig ^^

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal forklare dette på enklest måte... Lagde en skisse som kanskje kan være litt enklere å forstå angående bilde nr 4.

 

koblingskjema.png

 

Jeg bytta om pinnene i molexen til selve vifta. Da var det like greit å bytte om gul og rød. Ikke som bildet til silentpcreview:

 

su_1257.jpg

 

...hvor man kan si man bare kapper av rød og svart (5v og jord) og fester vifta på den.

 

Angående kortslutting... Du napper jo ut strømledninga til PSU før du starter. Og bruker du molexer, eventuelt kabelsko er ikke kortslutting noe å bekymre seg for mener jeg. Skulle noe ryke på pc'n etter et halvår eller noe, så bytt tilbake ledningene før du sender den til reprasjon. Så repratør ikke kan skylde på denne tuklingen om noe annet skulle være grunnen....

 

...Jeg tar ikke noe ansvar for det her, men nå har maskina surra og gått i snart halvåret uten noen problemer...

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal forklare dette på enklest måte... Lagde en skisse som kanskje kan være litt enklere å forstå angående bilde nr 4.

 

koblingskjema.png

 

Jeg bytta om pinnene i molexen til selve vifta. Da var det like greit å bytte om gul og rød. Ikke som bildet til silentpcreview:

 

su_1257.jpg

 

...hvor man kan si man bare kapper av rød og svart (5v og jord) og fester vifta på den.

 

Angående kortslutting... Du napper jo ut strømledninga til PSU før du starter. Og bruker du molexer, eventuelt kabelsko er ikke kortslutting noe å bekymre seg for mener jeg. Skulle noe ryke på pc'n etter et halvår eller noe, så bytt tilbake ledningene før du sender den til reprasjon. Så repratør ikke kan skylde på denne tuklingen om noe annet skulle være grunnen....

 

...Jeg tar ikke noe ansvar for det her, men nå har maskina surra og gått i snart halvåret uten noen problemer...

5359020[/snapback]

 

 

Skjønner at du ikke tar ansvar for det, men det andre bilde ditt der er ødelagt.

 

Dessuten så skjønte jeg at jeg lissom skal bytte på gul og rød kabel, men det jeg ikke helt skjønte er lissom "hvor" Da mener jeg om det er kabelen rett fra PSU, eller fra molexen til vifta, eller noe sånt`?

 

Den som går fra molexen til vifta er vel som oftest bare 2 kabler?

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at dette er en kjempe bra tråd :thumbup:

 

Jeg kan tipse om en 12v -> 7v guide.

 

Som du ser så har de bare byttet plass på kablene, slik at du kan bruke moleken som blir til slutt ;)

Og de kobler på 12v og 5v railen, så da blir det 7v ;) , elr. så kan du koble direkte på 5v railen.

 

12vto7v.jpg

 

Edit:

Du kan også bare bruke noen 4pin -> 3pin adaptere ;)

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...