Gå til innhold

Asus S5A vs. M5A


trondaw

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en ultraportabel laptop. Etter å ha sett på hva som tilbyd der ute så virker det som Asus har noen gode alternativer. Tenker spesielt på S5A og M5A.

 

Hos Komplett er det 2000 i prisforskjell på disse, 1700 hos PSData.

 

Så vidt jeg kan se så har M5A følgende fordeler:

 

Intern DVD/CD-rw

1.86 kontra 1.73 Ghz CPU

 

og S5A har følgende fordeler:

 

DVD-rw dual layer(litt usikker på om M5A har dette)

1.2 kg mot 1.5 kg og følgelig noe mindre enn M5A

 

 

Er det noen som har erfaring med noen av disse maskinene? Er det andre forskjeller man bør merke seg? Hvordan er støynivået?

Ser at M5A ikke er å få tak i hos Komplett eller PSData. Noen som har tips på hvor man kan få kjøpt disse?

 

Innspill mottas med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stilte følgende spørsmål til en selger.....fikk dette svaret:

 

Begge maskiner er gode kjøp. Det du må se på, er bruken din. S5A har et lite hakk mindre kraftig prosessor, samt 2x256 minne. Dersom du vil f.eks oppgradere til mer minne, må den ene byttes ut med en større brikke. Da den første på 256 er loddet fast, kan ikke denne byttes. Det er tungvint. M5A har 1x512, noe som gjør det lett å sette inn en ekstra på 512. I tillegg har den en litt bedre prosessor. Den største forskjellen mellom disse to, er at M5A har dvd brenner internt i maskinen, mens S5A har den eksternt.

Personlig valgte jeg å gå for en acer maskin med ekstern brenner. Det det medfører, er at batteriene "varer" lenger. De behøver da ikke å gå strøm til brenneren. Man kobler da bare til den når det er nødvendig for å bruke den.

Mange igjen synes dette er litt tungvint. Mao så blir det opp til deg og hvordan du ser på det.

Vektmessig er M5A på ca 1,5kg og S5A(den med ekstern brenner) på ca 1,2 kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...