Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf III 92 model fusker!


kjellml

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har som beskrevet en 92 model VW Golf III 1,8GL. Motorkode ABS. problemet jeg har er at den fusker veldig for tiden. Det som er rart er at noen dager kan den være helt fin, for så en periode være helt jæ****... Fikk tips om å prøve å helle en flaske STP injection cleaner (den svarte flaska) på tanken, men dette har ikke hjulpet nevneverdig. Nå er ikke jeg verdens beste mekaniker, så lurer på om noen der ute kan ha noen tips til meg.

 

Edit: Den ser ut til å rykke å nappe/ujevn gange på lav hastighet. Det er åpass mye at det er relativt ubrukelig å kjøre med. Kan det hjelpe å bytte bensinfilter? eller er det større problemer tror dere?

Endret av kjellml
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde noe lignende med min BMW 540ia for et par år siden. Vanskelig å finne ut av. Til slutt tok jeg en runde og løsnet (+ blåste litt osv) og satte på plass igjen alt som var "løst" av kabler og kontakter..

sOg vips så var den tilbake til sitt gamle seg. (dvs sprek og rask)

Skrevet (endret)

Har nå byttet bensinfilter. Ble litt bedre, men er fortsatt ikke noe å kjøre med. Må vel bite i det sure eplet å sette bilen på verksted.... :wallbash:

 

Edit: Skal etter tips forsøke å bytte gummi foringen mellom innsprut og innsug, da denne visstnok kan være morken og suge inn falsk luft.

Endret av kjellml
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Ja da har jeg endelig hatt bilen på verksted. Var visst noe de kallte Gasspjeldpotensiometer som var feil.... Koster 8000,- å bytte... :w00t:

 

Har også byttet mellomflensen.

 

Bilen går nå i garasje til våren igjen, så får vi se.

 

Møkka bil...

Endret av kjellml
Skrevet

Da jeg ikke er hypp på å være fotgjenger i vinter satte jeg bilen på verksted igjen for feilsøking. Nå viser det seg at det alikevel ikke er feil på gasspjeldpotensiometeret. Gir ingen feil ved avlesing av feillageret lenger.

 

Bilen ble riktignok mye bedre når vi tok strømmen slik at styringen fikk nullstillt seg. Den har uansett fortsatt antydninger til rykking og noen ganger problemer med tomgang. De mener nå jeg bør bytte gasspjeld reguleringen. Forsåvidt en hyggeligere pris... 2094,-

 

By the way... 1000kr pr time for feilsøking synes jeg er drøyt! Greit at det er et merkeverksted, men alikevel.

 

Noen som har erfaring her med motoren i en Golf 3 92 modell? 1.8Gl...

Lurer på om jeg bør bytte denne delen eller ikke...

  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Sliter fortsatt med denne bilen. Nykking/lugging og mange smell ut av potta. Byttet plugger for noen uker siden. De gamle var helt svarte. Det lukter også bensin. Kan bilen få for fet blanding og hva kan evnt være årsaken? Luftfilteret er ok.

Endret av kjellml
Skrevet (endret)

Det er flere ting som regulerer bensintillførselen på

bilen bla luftmassemateren, er denne blitt forurenset

så kan noe slikt skje, du har også div sensorer som måler

vann temp og luft temp som kan ha konka ut. men sensorfeil skulle

vises når en kjører feildiagnose. Kunnskapen min på nyerer VAG motorene begrenset, Traa eller Opus kan karnsje gi deg noen tips.

 

Edit:

Du bør karnsje sjekke tenninga også for dårlig spenning kan

gi sotete plugger

Endret av zandro
Skrevet
8000!?!?! hvor mye av de pengene er arbeidspenger?

det høres jo helt horribelt ut :confused:

5030082[/snapback]

Man får ikke den dele løst,derfor må man skifte hele enheten(huset) til mono-jetronic'en.

periodisk feil som du beskriver pleier å være motortempgiveren på ABS motorene,men det hadde de nok sett på verkstedet hvis den var dårlig.

Skrevet
Man får ikke den dele løst,derfor må man skifte hele enheten(huset) til mono-jetronic'en.

periodisk feil som du beskriver pleier å være motortempgiveren på ABS motorene,men det hadde de nok sett på verkstedet hvis den var dårlig.

 

For å være ærlig så tror jeg det verkstedet jeg var på ikke sjekket veldig mye... Hvor sitter denne motortempgiveren? Ser den koster ca 300,- på mekonomen, så kan være verdt et forsøk...

Skrevet

Den sitter på vannstussen.Den er blå.Når de ryker øker spenningen fra ca 0.9v til ca 2.5v.Da mesker du at turtallet øker på tomgang og at den går surt(For mye bensin).Når en kjører merker man at det nykker,men som sagt skal det legge igjen en feilkode.På din motor kan du trygt koble fra lamdasonden for å prøve uten,men husk å si ifra til verkstedet så d vet hvorfor det er kommet en feilkode.

Skrevet (endret)

Kan jo også nevne at når bilen går på tomgang ligger den på ca 200-300 omdreininger. Ikke 900 som den lå på når den var OK. Den stopper også etterhvert... Vet ikke om det har noen sammenheng?

Endret av kjellml
Skrevet

Da kan du glemme tempgiver.Motorturtallet styres av en tomgangsstiller.Den skal ikke tillate så lave turtall.Går bilen pent hvis du selv øker turtallet til 750-800?

Skrevet

Den detter tilbake til 200-300. Etter en tids kjøring kan den stå nogenlunde rolig på 900 en stund før den detter tilbake til 200-300.

Skrevet

jeg tenker på når den går på 300, sviver bilen pent hvis du speeder den opp og holder den på 750 eller sviver den stygt/ujevnt?

Skrevet

ikke bra.Med det mener jeg at det er en enkel sak å finne feilen med appaat hvis feilen er der på verkstedet,men det er ikke så enkelt for deg hvis det ikke du får målt noe.Ryker den svart når dette skjer

Skrevet

Både ja og nei. Selve eksosen ser ikke noe værre ut en normalt, men den legger igjen en god del mere "sot" i snøen enn den har gjort før for å si det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...