Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høvle toppen på sierran

BondeMaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

ett spørsmål til, etter at jeg har satt på en 1,6L topp og kam(evt. satt på den høvla 2.0L toppen) må jeg vel stille inn tenninga eller noe, hvordan gjør jeg det(er helt blank)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statisk fortenning stilles ved å vri på fordeleren. Kan være greit å ha ei tenningslampe hvis du ikke er erfaren nok til å justere tenninga etter øret.

Generelt så er det bare å stille mer og mer fortenning helt til det oppstår tenningsbank, og da justere litt tilbake igjen. Mulig du bør kjøre på 98 oktan med den økte kompresjonen

Skrevet
Den "vanndamen" har nå rennt ned i sylinderen er dette farli?

4977184[/snapback]

Skulle ikke være så farlig det, bare å tørke opp med papir.

vrir på fordeleren mens reg.rema er av tenker jeg?

Nå er du helt bak mål. Sett sammen motoren først og går den dårlig/tenner for sent/tidlig kan du vri på fordeleren men motoren må svive når du gjør det og bruk tenningslampe.....

Skrevet
Skulle ikke være så farlig det, bare å tørke opp med papir.

oppi sylinderen? vanndammen som var oppå sylinderen har nå rennt nedi sylinderen, har tørket med papir oppå sylinderen men da var allt vannet borte. skal jeg skru opp å tørke oppi sylinderen eller holder det med oppå?(jeg er helt lost, forstår ingenting)

Skrevet

Vannet har vel kommet ned i bunnpanna, så et oljeskift er nok på sin plass. Var hvis vanndammen forstsatt lå oppå stemplene at du kunne tørke med papir.

Skrevet

OK skal skifte olje før jeg starter`n. Men over til neste problem(ldritt bil) holder på å skifte reg.reima(stramma den litt for mye) og får ikke den gamle reima av det nederste "leddet" hvordan skal jeg skru for å få opp det?

Så en liten gjettekonkuranse: får jeg ferdig bilen til bilcrossløpet på lørdag?

Skrevet
OK skal skifte olje før jeg starter`n. Men over til neste problem(ldritt bil) holder på å skifte reg.reima(stramma den litt for mye) og får ikke den gamle reima av det nederste "leddet" hvordan skal jeg skru for å få opp det?

Så en liten gjettekonkuranse: får jeg ferdig bilen til bilcrossløpet på lørdag?

5021396[/snapback]

Ikke godt å si om du får den ferdig eller. Mye har du igjen? Slik jeg har forstått så har har du strammet den gamle reima litt men skal skifte den nå? Får du det ikke løs hvorfor ikke bare kappe over reima`? du skal jo skifte den??

Skrevet
Ikke godt å si om du får den ferdig eller. Mye har du igjen? Slik jeg har forstått så har har du strammet den gamle reima litt men skal skifte den nå? Får du det ikke løs hvorfor ikke bare kappe over reima`? du skal jo skifte den??

Mente at jeg stramma den gamle så mye at den røyk, har nå kjøpt ny. Hadde problemer med å av nederste "tannhjul" for å skifte reima, men det gikk tilslutt. Etter jeg hadde festet (og strammet) den nye reima ble det en del til overs, den tingen på "tannhjulet" til kammen som skal pass på at reima ikke detter av. TYPISK MEG!!

Skrevet

Mente at jeg stramma den gamle så mye at den røyk, har nå kjøpt ny. Hadde problemer med å av nederste "tannhjul" for å skifte reima, men det gikk tilslutt. Etter jeg hadde festet (og strammet) den nye reima ble det en del til overs, den tingen på "tannhjulet" til kammen som skal pass på at reima ikke detter av. TYPISK MEG!!

5029130[/snapback]

Vet ikke helt vhilken ting du mener. Kjørte du med den mens den rørk? du har vel ikke most ventilie eller?

Skrevet
Vet ikke helt vhilken ting du mener. Kjørte du med den mens den rørk? du har vel ikke most ventilie eller?

Samma det. Det er hvertfall fikset nå:-D. Nei, kjørte ikke når den røyk!

Nå mangler jeg bare noen skruer(mister alltid skurer når jeg skrur) og dekk så blir det løp

(hvis den i hele tatt sviver når jeg vrir om nøkker`n)

Skrevet

Blir visst ikkje någe løp, klarte å knekke fordeleren da jeg skulle stille inn tenninga(typisk min flaks/mekkekunskaper). Så uansett om jeg får tak i en ny fordeler i dagstarten den mest sannsylig ikke

Skrevet

rettelse:

Blir visst ikkje någe løp, klarte å knekke fordeleren da jeg skulle stille inn tenninga(typisk min flaks/mekkekunskaper). Så uansett om jeg får tak i en ny fordeler i dag, starten den mest sannsylig ikke

Skrevet

Hei ble løp alikevel, bor ca.2min fra banen(så nærme at vi faktisk eier og leier ut dette område til klubben) så vi dro ned bilen for å se om noen kunne få start på den og ja det fikk de selv om det bare ble på 3 sylindere så var det gøy

Skrevet
Da er det bare og få den til å gå på alle sylindrene da.

Gi den gjerne litt mer fortenning 8-12 grader.

5044751[/snapback]

Var det på Hellvik du kjørte, og fekk du gang på bilen etter løpet?

Skrevet

5044751[/snapback]

Var det på Hellvik du kjørte, og fekk du gang på bilen etter løpet?

5044944[/snapback]

Nei,jeg svarte på BondeMaster sitt siste innlegg :cool:

Skrevet (endret)

Når jeg skal stille inn fortenninga skal jeg skru sånn at reim-helehjulet går rundt eller skal jeg bare skru på fordeleren uten at noe annet skal røre på seg, gidder du/andre forklare dette? og hvordan vet jeg hvor langt jeg skal stille den skal jeg bare bruke en gradeskive?

Edit: det som var galt med bilen var at jeg ikke hadde stilt inn(snurret på) reimhjulene til både kamme og fordeleren. Og når jeg prøvde å starte den hjemme(før løpet) hørte jeg to store smell i motoren(på forskjellige startforøk) kan det være at jeg har ødelagt noen ventiler?

Endret av BondeMaster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...