Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høvle toppen på sierran


BondeMaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å høvle toppen på bilcross-sierran(2,0L, forgasser) min, lurer på hvilket verktøy jeg skal bruke? og hvor mye jeg skal ta av toppen(mm)?. Går på mekken så jeg kan ta den med der å få gjort dette hvis jeg ikke har verktøy hjemme

¨

også har jeg fått tak i en 2,3 V6 delebil, lurer på om det er noe jeg kan plukke av den for å få bilcrosser`n til å gå fortere? har allerede takk forgasseren og hele motoren vil jeg ikke skifte siden 2,0L er mye lettere og hissigere

 

Takker for alle svar :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du sjekke klaring mellom ventil og stempel Før du høvler toppen bør kam o.l. fjernes for å lette rengjøringa etterpå. Spenn den så fast i en gog fres og fjern så mye som er forsvarlig med hensyn til ventilklaring til stempelet, komp og godstykkelse til kjøle og eventuelle oljekanaler.

Skrevet

Kan ikke så mye om gamle sierraer, men 2.3'n har vel annen girkasse og bakaksling. Sjekk ut utvekslinger og sett sammen det som gir lavest (høy numerisk) utveksling. Bedre med god aks istedet for 200km/t i toppfart på en bilcrossbil. Forgasser fra en større motor vil ikke nødvendigvis bli bedre enn forgasseren som står på originalt.

 

Uhm, flere tanker: girkasse fra v6 passer vel ikke rekke 4'er sånn uten videre. Men bakakslingen kanskje er verdt å bytte om. Sveisa sperre og 13" hjul burde bli bra. En topp fra en 1.6 ohc motor vil gi bedre komp. og sannsynligvis være lettere å ordne enn å planslipe toppen du har nå. Det kom vel sierra med pinto-blokk og 1.6 ohc topp?

Skrevet

Bilen fikk en bakaksling med lav utveksling før jeg kjøpte den, og bakakslinga fra 2,3 trur eg skal gi mer toppfart/minder akselerasjon enn en til en orginal 2,0(vertfall det som er vanlig). har sveisa sperre, og bak kjører jeg med 15" og fremme har jeg 13" hjul(skal skiftes ut med 15", pluss av jeg har blodseka en bak.

Vet at 1,6toppen passer rett på en 2,0L topp, men hadde vert gøy å lær litt i tillegg. så jeg får se. Nå er det hvertfall løp på søndag :)

 

Takk, takk for svar :thumbup:

Skrevet

1.6 liter toppen på en 2.0 går fint.(OHC motor).Dette har jeg gjort selv for mange år siden på en granada.

Ventilene er litt mindre på 1.6 toppen men det betyr vistnok ikke så mye.

Du får høyere komp og kammen på 1.6 toppen er kvassere en 2.0 liter kammen.

Det eneste man må passe seg for er å ikke sprenge motoren på første tur,får et vanvittig turtall etter denne modifiseringen.

Kan garantere att du henter mere ut av motoren med 1.6 topp enn du gjør ved å plane den :thumbup:

Skrevet

Muligt det, men har du effektmålinger eller flowmålinger som underbygger det du sier?

 

En kvassere kam og høyere komp vil kunne gi deg meir effekt, og mindre ventiler vil kunne gi deg et betre mellomregister. Men er ventilene og kanalene store nok til å kunne gi større fløde med luft for å øke effekten på høyere turtall?

Skrevet

da finner jeg heller en 1,6L topp og kam på knoksen, men tar sikker med 2,0L toppen på skolen for å få prøvd det også.

 

må jeg vaske 1,6L toppen og kammen med bensin før jeg setter`n på da?

Skrevet
da finner jeg heller en 1,6L topp og kam på knoksen, men tar sikker med 2,0L toppen på skolen for å få prøvd det også.

 

må jeg vaske 1,6L toppen og kammen med bensin før jeg setter`n på da?

Om den ser helt for jævlig ut kan du vel vaske den ,det viktigste er at den er ren/plan under.

Ta en titt på ventiltetningene om de er utslitte kan det være greit og skifte dem før du setter på toppen.

Ventilene bør også slipes, om disse er slitt/utette har det mye å si for effekten

Skrevet

skal se på det. men fikk netopp av toppen her og siden jeg ikke har peiling på bil kan noen forklare hvor jeg skal høvle toppen. etter jeg skrudde av det jeg trodde/tror er toppen viser det seg at det bare var ett deksel, er det dette som kalles topplokk eller er dette bare noe drit og jeg må skru av mer på kjerra?

Skrevet

Det du nå har skrudd av kalles toppdeksel, så nå kan du skru av selve toppen.

Toppen skal "høvles" planes på undersiden der den ligger ann mot motorblokken.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Vel om du ikke tappet kjølevesken av motoren før du skrudde av toppen,renner det kjøleveske ut mellom kanalene i toppen og blokka .Dette samler seg gjerne i sylindrene (en eller flere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...