BondeMaster Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Har tenkt å høvle toppen på bilcross-sierran(2,0L, forgasser) min, lurer på hvilket verktøy jeg skal bruke? og hvor mye jeg skal ta av toppen(mm)?. Går på mekken så jeg kan ta den med der å få gjort dette hvis jeg ikke har verktøy hjemme ¨ også har jeg fått tak i en 2,3 V6 delebil, lurer på om det er noe jeg kan plukke av den for å få bilcrosser`n til å gå fortere? har allerede takk forgasseren og hele motoren vil jeg ikke skifte siden 2,0L er mye lettere og hissigere Takker for alle svar
Zagato Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Først må du sjekke klaring mellom ventil og stempel Før du høvler toppen bør kam o.l. fjernes for å lette rengjøringa etterpå. Spenn den så fast i en gog fres og fjern så mye som er forsvarlig med hensyn til ventilklaring til stempelet, komp og godstykkelse til kjøle og eventuelle oljekanaler.
eab Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Kan ikke så mye om gamle sierraer, men 2.3'n har vel annen girkasse og bakaksling. Sjekk ut utvekslinger og sett sammen det som gir lavest (høy numerisk) utveksling. Bedre med god aks istedet for 200km/t i toppfart på en bilcrossbil. Forgasser fra en større motor vil ikke nødvendigvis bli bedre enn forgasseren som står på originalt. Uhm, flere tanker: girkasse fra v6 passer vel ikke rekke 4'er sånn uten videre. Men bakakslingen kanskje er verdt å bytte om. Sveisa sperre og 13" hjul burde bli bra. En topp fra en 1.6 ohc motor vil gi bedre komp. og sannsynligvis være lettere å ordne enn å planslipe toppen du har nå. Det kom vel sierra med pinto-blokk og 1.6 ohc topp?
Zagato Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Så spørs det hvordan kanalene er på 1,6 toppen kontra orginale 2 liters topp.
BondeMaster Skrevet 16. september 2005 Forfatter Skrevet 16. september 2005 Bilen fikk en bakaksling med lav utveksling før jeg kjøpte den, og bakakslinga fra 2,3 trur eg skal gi mer toppfart/minder akselerasjon enn en til en orginal 2,0(vertfall det som er vanlig). har sveisa sperre, og bak kjører jeg med 15" og fremme har jeg 13" hjul(skal skiftes ut med 15", pluss av jeg har blodseka en bak. Vet at 1,6toppen passer rett på en 2,0L topp, men hadde vert gøy å lær litt i tillegg. så jeg får se. Nå er det hvertfall løp på søndag Takk, takk for svar
eab Skrevet 17. september 2005 Skrevet 17. september 2005 Hjul med mindre rulleomkrets bak er med på å øke akselerasjonen, derfor jeg tenkte på 13" hjul bak
BondeMaster Skrevet 17. september 2005 Forfatter Skrevet 17. september 2005 ja, har prøvd det men stod bare igjen å spant i starten
ilstang Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 1.6 liter toppen på en 2.0 går fint.(OHC motor).Dette har jeg gjort selv for mange år siden på en granada. Ventilene er litt mindre på 1.6 toppen men det betyr vistnok ikke så mye. Du får høyere komp og kammen på 1.6 toppen er kvassere en 2.0 liter kammen. Det eneste man må passe seg for er å ikke sprenge motoren på første tur,får et vanvittig turtall etter denne modifiseringen. Kan garantere att du henter mere ut av motoren med 1.6 topp enn du gjør ved å plane den
Zagato Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Muligt det, men har du effektmålinger eller flowmålinger som underbygger det du sier? En kvassere kam og høyere komp vil kunne gi deg meir effekt, og mindre ventiler vil kunne gi deg et betre mellomregister. Men er ventilene og kanalene store nok til å kunne gi større fløde med luft for å øke effekten på høyere turtall?
ilstang Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Har ingen papirer nei. Ventilene er tydeligvis store nok til det ja
BondeMaster Skrevet 21. september 2005 Forfatter Skrevet 21. september 2005 da finner jeg heller en 1,6L topp og kam på knoksen, men tar sikker med 2,0L toppen på skolen for å få prøvd det også. må jeg vaske 1,6L toppen og kammen med bensin før jeg setter`n på da?
BondeMaster Skrevet 21. september 2005 Forfatter Skrevet 21. september 2005 og hvis noen andre har noen billige trim triks så bare sleng de ut her...
ilstang Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 da finner jeg heller en 1,6L topp og kam på knoksen, men tar sikker med 2,0L toppen på skolen for å få prøvd det også. må jeg vaske 1,6L toppen og kammen med bensin før jeg setter`n på da? Om den ser helt for jævlig ut kan du vel vaske den ,det viktigste er at den er ren/plan under. Ta en titt på ventiltetningene om de er utslitte kan det være greit og skifte dem før du setter på toppen. Ventilene bør også slipes, om disse er slitt/utette har det mye å si for effekten
Zagato Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Sliper du ventilene feil kan det og ha mye å si for effekten.
BondeMaster Skrevet 21. september 2005 Forfatter Skrevet 21. september 2005 skal se på det. men fikk netopp av toppen her og siden jeg ikke har peiling på bil kan noen forklare hvor jeg skal høvle toppen. etter jeg skrudde av det jeg trodde/tror er toppen viser det seg at det bare var ett deksel, er det dette som kalles topplokk eller er dette bare noe drit og jeg må skru av mer på kjerra?
ilstang Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det du nå har skrudd av kalles toppdeksel, så nå kan du skru av selve toppen. Toppen skal "høvles" planes på undersiden der den ligger ann mot motorblokken.
BondeMaster Skrevet 22. september 2005 Forfatter Skrevet 22. september 2005 Takker for svar så raskt. da starter jeg i helga slik jeg får den ferdig til 22.oktober. så ser jeg etter en 1,6L topplokk og kam imens
BondeMaster Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Skrevet 8. oktober 2005 Eg he fått av toppen, men då såg eg at oppføre stempelet låg dar en vanndamm, ska det ver sånnt? tror ikke det....kå kan ver galt?
ilstang Skrevet 8. oktober 2005 Skrevet 8. oktober 2005 Vel om du ikke tappet kjølevesken av motoren før du skrudde av toppen,renner det kjøleveske ut mellom kanalene i toppen og blokka .Dette samler seg gjerne i sylindrene (en eller flere)
BondeMaster Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Skrevet 9. oktober 2005 Den "vanndamen" har nå rennt ned i sylinderen er dette farli?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå