Gå til innhold

Problemer med skjermkort til Dell Inspiron 8600


Alia

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Inspiron (notebooks) 8600 som jeg kjøpte for en tre år siden. Den var inne til reparasjon september i fjor fordi jeg hadde sølt væske over den og jeg betalte mange tusen i reparasjoner, noe som er greit fordi det var min egen feil og garantien var utgått.

 

Men nå ca et år senere sluttet plutselig skjermkortet å virke. Jeg kan ikke komme inn på Windows engang, får bare svart skjerm eller striper og rare farger på skjermen. Kan Dell da kreve betalt for å fikse maskinen min igjen? Vet ikke engang hva slags skjermkort jeg har men tror det er integrert i hovedkortet så må antagelig ha nytt hovedkort. Er det noen måte jeg kan finne ut hva maskinen min har av hardware siden jeg ikke har noen av papirene til maskinen min mer?

 

Skulle gjerne sluppet å ha ringt Dell, vil heller bare se om jeg kan slå opp opplysninger om maskinen min på sidene deres eller noe sånt. Har service tag og express service code men vet ikke hvordan jeg kan bruke dem til å få noe informasjon med. Har hatt så mye problemer med den maskinen nå at jeg er skikkelig lei.

 

:cry:

 

Edit.

 

Fant ut at skjermkortet mitt er NV31 Geoforce, 128 MB - FX5650. Kan man kjøpe og få innstallert et slikt selv om det er integrert i hovedkortet eller må alt byttes?

Endret av Alia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjermkortet sitter loddet fast på hovedkortet, så hvis det er der feilen ligger må hele hovedkortet skiftes...

Nei, skjermkortet er ikke loddet fast, er rimelig enkelt bytte ut.

 

Hvis du får tak i ett nytt skjermkort, bytter du det selv, er rimelig kjapt gjort.

 

Nå vet jeg ikke andre enn Dell som kan selge deg dette da..

 

Prøv å ringe Dell Spareparts på tlf:23162267

 

Tegninger å anvisninger på hvordan du skal bytte skjermkortet finner du å på Dell sine supportsider.

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Skjermkortet sitter loddet fast på hovedkortet, så hvis det er der feilen ligger må hele hovedkortet skiftes...

Nei, skjermkortet er ikke loddet fast, er rimelig enkelt bytte ut.

Hadde selv I8600 det samme skjermkort som trådstarter. Det ga veldig dårlig ytelse og ble ekstremt varmt, og jeg ville derfor bytte til R9600 som kom en måned etter jeg kjøpte den. Da fikk jeg beskjed om at det var loddet fast og ikke kunne skiftes uten å skifte hele hovedkortet.

Da ble jeg i så fall feilinformert.

 

Hvis du skal kjøpe nytt kan du jo like godt kjøpe R9700, hvis Dell selger det, da.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Skjermkortet sitter loddet fast på hovedkortet, så hvis det er der feilen ligger må hele hovedkortet skiftes...

Nei, skjermkortet er ikke loddet fast, er rimelig enkelt bytte ut.

Hadde selv I8600 det samme skjermkort som trådstarter. Det ga veldig dårlig ytelse og ble ekstremt varmt, og jeg ville derfor bytte til R9600 som kom en måned etter jeg kjøpte den. Da fikk jeg beskjed om at det var loddet fast og ikke kunne skiftes uten å skifte hele hovedkortet.

Da ble jeg i så fall feilinformert.

 

Hvis du skal kjøpe nytt kan du jo like godt kjøpe R9700, hvis Dell selger det, da.

Da ble du nok feilinformert ja.

 

Sikkert fordi de ikke ville bytte det.

 

Hos meg måtte de bytte til ATI 9600, pga samme problemer som du hadde.

 

Å kun skjermkortet ble byttet.

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Har sendt epost til Dell og spurt om jeg har noe garanti/reklamasjonsrett men ikke fått noe svar så hvis de skal ha betalt for reparasjon, og nye deler, og frakt+++ så tror jeg rett og slett jeg ikke gidder. Har så lite RAM også, så det er bedre med en ny maskin enn å betale for å fikse på gammelt skrap.

 

Takk for hjelp og tips alle sammen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...