Gå til innhold

Xeon eller tokjerne- prosessor?


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal handle meg en ny PC, og har tenkt litt på en dobbel Xeon. Er litt i tvil om jeg heller skal gå for tokjerneprosessor.

 

Er mest vant med Intel, men er åpen for andre løsninger, også. Trenger ikke forslag til hel PC, men setter stor pris på innspill rundt prosessorvalg. I grove trekk skal prosessorene få selskap med 2 raptor-disker i RAID 0, og et par GB minne. Maskinen skal ikke overklokkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dual Xeon har kanskje litt dyrere hovedkort i tillegg til at CPU'er er litt dyrere. Alternativet er Pentium D eller EE, ytelsen kan sammenlignes med dual Xeon uten L3 cache (Iallfall Pentium EE, men den koster da også mer enn mange dual Xeon oppsett)

 

Ang X2 så ser det ikke ut til at AMD har gjort noe for å ordne problemene med Cool'n'Quiet, eller hva det nå er som er årsak til problemene. Siden de nå har hatt nok tid til å gjøre noe med det så er det nærliggende å tro at det er feil med selve CPU'ene. NOE feil er det iallfall, trenger neppe flere grunner til å styre unna inntill videre.

Lenke til kommentar

Enig i det med hovedkortene, men prismessig blir ikke kombinasjonen HK/CPU så mange hundrelappene unna hverandre.

Det er ikke der det er penger å spare, føler jeg.

Nå er det ikke slik at "prisen spiller ingen rolle", men er forberedt på å betale bra med penger for denne maskinen.

 

Med det samme- noen som kjenner til om stillere erstatningskjølere passer på xeon? Har en dual xeon på jobben, og den er ikke akkurat lydløs..

Lenke til kommentar

Ifølge denne testen yter Xeon 3,2GHz og Pentium XE 840 tilnærmet likt. Et kjappt søk på komplett.no ga en prisdifferanse på underkant av 2000 kr til fordel for Pentium-oppsettet, ved Xeon 3,2GHz, Asus E7525 og 2GB minne VS Pentium XE 840, I955X og 2GB minne. Ved større minnemengder vil differansen bli enda større siden E7525 krever ECC/Reg-minne.

 

Sett fra et ytelsesperspektiv bør du altså ha behov for minimum Xeon 3,4GHz for at det skal lønne seg å velge Xeon-plattformen, eller ha krav om ECC-minne. En annen ting er at Pentium-plattformen er basert på det nyeste brikkesettet og ICH7-sørsiden, mens Xeon-plattformen bruker forrige generasjons minnekontroller med den noe utdaterte ICH5-sørsiden.

 

Dersom Xeon-prossorene på jobben din har en FSB på minimum 533MHz betyr det at de bruker socket 604. F.eks. komplett.no har et greit utvalg av prosessorkjølere beregnet på socket 604 under kategorien vifter/kjølere.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Når det gjelder maskinen på jobben- det er en server, og derfor er ikke støyen på serverrommet viktig. Grunnen til at jeg sysler med denne tanken, er at jeg vil ha en ny PC selv, og jeg er imponert over ytelsen på denne serveren.

 

Så langt ser det altså ut som om jeg bør satse på en Pentium Xe- prosessor? Tipper det også gir bedre oppgraderingsmuligheter siden.

Lenke til kommentar

Syns D840 er et bedre kjøp, ca samme ytelse i snitt såpass mye billigere. Hadde iallfall valgt D fremfor EE selv, surt å bruke så mye peng på en CPU som skal erstattes av en mye bedre CPU til ca samme pris tidlig på nyåret, da blir det etter sigende 2x2MB cache og 1066FSB og 3.46GHz på 65nm teknologi. Når de nye kommer vil ikke D840 gi riktig så høy "wasted"-følelse :)

Lenke til kommentar
Dual Xeon har kanskje litt dyrere hovedkort i tillegg til at CPU'er er litt dyrere. Alternativet er Pentium D eller EE, ytelsen kan sammenlignes med dual Xeon uten L3 cache (Iallfall Pentium EE, men den koster da også mer enn mange dual Xeon oppsett)

 

Ang X2 så ser det ikke ut til at AMD har gjort noe for å ordne problemene med Cool'n'Quiet, eller hva det nå er som er årsak til problemene. Siden de nå har hatt nok tid til å gjøre noe med det så er det nærliggende å tro at det er feil med selve CPU'ene. NOE feil er det iallfall, trenger neppe flere grunner til å styre unna inntill videre.

Hva har jeg gått glipp av noe her??

Feiler alle X2 cpuene noe? Eller bare noen av dem?

Jeg har bare ikke hørt noe om noe problemer med disse før??

Lenke til kommentar

Det må du vel ha hørt om, "superfart" i spill osv, pga CnQ. Hvis man setter affinity så spill med problem kjører bare på en av kjernene forsvinner problemet, likeså hvis man avinstallerer CnQ og fjerner /usepmtimer fra boot.ini. Noe stort problem er det neppe, men siden det ikke ser ut til at AMD har gjort noe for å løse dette er det ganske sannsynlig at det er noe feil med X2 og at de håper å tie problemet ihjel. Og da kommer vi til der AMD hylte over seg om at Pentium D ikke var ekte dualcore, men hvis det er den eneste dualcore som virker 100% så er den vel også mest ekte :) Går ut fra at det kan bli (eller allerede er) ordna på nyere revisjoner da, eller at nye CnQ drivere er underveis.

Lenke til kommentar

Du får si det til dem som har problemer, "slutt å syt, X2 virker". Hvis du har en løsning ingen andre vet om så er det jo fint, men du får dele den med de som enda har problemer da vettu. Av det jeg kan lese på anandtechs forum har ikke siste versjon av CnQ løst alle problemene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Du får si det til dem som har problemer, "slutt å syt, X2 virker". Hvis du har en løsning ingen andre vet om så er det jo fint, men du får dele den med de som enda har problemer da vettu. Av det jeg kan lese på anandtechs forum har ikke siste versjon av CnQ løst alle problemene.

jeg har ihverfall ingen problemer med x2 og c&q fungere som den skal... vifta går på 1000rpm, og fortere hvis cpuen blir varmere..

har forklart i en annen tråd hvordan jeg fikk det til å fungere..

Lenke til kommentar

Men så var det da heller ikke det som har vært problemet, har ikke hørt om noen som ikke har fått CnQ til å virke men derimot at det lager problemer i endel spill når CnQ er aktivert. De som velger å kjøre med CnQ må da sette affinity til en av kjernene i de spill dette er et kjent problem. CnQ er da fortsatt aktivert, men kun en kjerne jobber med prosessen, og da virker spillet som det skal. Synes dette høres mistenkelig ut, noe feil er det iallfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...