Gå til innhold

Colourspace - CRT vs. Flatskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flimringen på CRT skjermer er ikke noe stort problem så lenge man har rask nok "scanrate".

 

* 75 Hz = Akseptabelt

* 85 HZ = Bra (merker ikke noe flimmer i 1600*1200 i 85 Hz på min 19'')

 

Blir nok CRT skjerm på min neste PC også siden disse har best farger. Fargene og kontrastforholdet er svert viktig for meg da jeg driver mye med digital foto..

Lenke til kommentar

Det finnes absolutt LCD-er som er i stand til å levere (minst) på nivå med CRT, men det koster, typisk er dette snakk om skjermer som Lacie 321 og Eizo ColourEgde CG19. Formodentlig er også noen av Apple sine skjermer relativt gode, men de også koster noen kroner

 

Temaet er forøvrig diskutert nokså grundig på foto.no, et søk på CRT eller LCD i forumet der vil gi en del tanker rundt temaet fra en del nokså rutinerte folk. Et aspekt dog som etter min mening bør være bestemmende for hva slags type skjerm man kjøper er hvorvidt man skal presentere fotografiene sine på papir eller på skjerm, formodentlig vil en CRT-monitor enn så lenge være det beste for de fotografene som primært presenterer materialet sitt på papir.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...