Gå til innhold

Canon EOS 350D, et bra kamera?


Anbefalte innlegg

hvis du skal have EET alround objektiv, så laver sigma en 18-125 som måske var værd at overveje.

 

Kan du få fat i national geografic´s "Foto Guide" så er den rigtig gode vedr. teknik blænde og mm. på tilbud i DK nu til under 100 kr (der er en ny på vej) men den er god og letlæst, hvis du kan få fat i en. Blænde/brændivddde og teknik er meget lig alm spejlrefleks som den primært omhandler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei så helt dårlig er det ikke.

Når jeg tenker meg om hadde jeg hadde nok også valgt det hvis jeg var på din alder. Betenkeligheten går bare på når du skal ha nytt objektiv en gang, hvorvidt du da vil få fullgod nytte av det gamle.

Ikke for å være frekk, men når man anbefaler en pakke til en person som ikke har spesielt mye erfaring med speilrefleks fra før, er det ingen vits å anbefale vedkommende å ikke kjøpe kit-objektivet. Kjøper man pakken med dette objektivet, koster det kun 500 kroner mer enn kun huset. For 500 får man da et objektiv som de fleste nybegynnere vil være fornøyde med. Da kan man se på bildene og vurdere om det er bra nok. Er det ikke det, har man kun "tapt" 500 kroner, og har et objektiv som kan brukes som reserve. Hvis man derimot kjøper et rådyrt objektiv i stedet for kit-objektivet, når man allikevel hadde vært fornøyd med kit-objektivet, så har man på en måte "tapt" flere tusen kroner. Mange vil nemlig ikke se stor nok forskjell til at det for de forsvarer prishoppet til et dyrere objektiv.

 

Nettopp av denne grunn anbefaler jeg de jeg selger 350D til å ta med kit-objektivet, hvis jeg ser at de ikke er godt vant med SLR fra før og allerede har bestemt seg for at det objektivet er for dårlig (eksempelbilder og lignende). Greit, det yter ikke kameraet rettferdighet, men de fleste brukere vil være storfornøyde.

 

Er du i tvil, så vil jeg anbefale at du gjør følgende.

 

-Ta en tur til en godt utstyrt fotoforhandler.

-Kjøp et CF minnekort i ønsket størrelse (må du jo uansett kjøpe hvis du skal ha kamera... anbefaler Lexar Pro eller Sandisk Ultra II/III på 1 GB).

-Kjøp en minnekortleser. Veldig greit å ha for å overføre bilder i stedet for å bruke kameraet til dette.

-Sett ditt eget CF minnekort i demokameraet i butikken. Be betjeningen om å sjekke at alle innstillingene er på auto.

-Ta et knippe bilder med kit-objektivet både inne i butikken, i mørke partier med og uten blits (må sette kameraet på program for å overstyre blitsen... det kan personalet hjelpe deg med) og ikke minst utendørs. Gjerne et motiv med sterke farger, områder med sterk kontrast og lignende. Prøv også å få med noen rette linjer i noen av bildene, for eksempel husvegger og lignende.

-Bytt til et ønsket dyrere objektiv, og ta bilder av nøyaktig samme motiver.

-Gå hjem, overfør bildene til din datamaskin med minnekortlesereren, og se om du ser forskjell på bildene tatt med kit-objektivet og det dyre objektivet. Antakeligvis vil du se forskjell, men tenk over om forskjellen er stor nok for deg ti å forsvare prishoppet. Forskjellen er vanligvis størst mot kantene av bildet.

 

Du kan jo alltids kjøpe et dyrere objektiv en gang i fremtiden når du har råd til det. Da kan kit-objektivet være et reserveobjektiv, og du har tross alt tapt kun 500 kroner på det. Kanskje til og med tjent på det, om det dyre objektivet har gått ned i pris i mellomtiden.

 

Bare et tips... som mange av mine kunder velger å følge.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et fint svar, Afseth.

 

Da har jeg vært i byen, på Japanphoto, og det var en veldig mer behjelpelig dame der idag :)

 

Jeg fikk testa kameraet og ble veldig overbevist! Skal tilbake dit etterpå å hvertfall kjøpe minnebrikke, og prøve med noen andre objektiver, og kanskje også kjøpe :D

 

Så har jeg vært i byen enda en gang! Så nå er jeg lykkelig eier et SanDisk ultra II 1gb cf minnekort :) Kortleser skal jeg låne av onkelen min etterpå, så da skal jeg se på bildene :D gleder meg. Jeg skal også prøve å overbevise pappa om at han skal låne meg penger.. det blir nok ikke lett :p

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar

Jeg har nå gjort som Afseth sa, kjøpt meg et minnekort og lånt meg en minnekortleser.

Veldig smart. Jeg fikk også prøve et annet objektiv i butikken, 70-200mm tror jeg det var. Legger med noen bilder som jeg fikk tatt :)

 

Bildene ble alt for store så jeg legger heller link. Det kan ta litt tid å laste bildene siden jeg bare har 512kB/s utlinje. Ville beholde størrelsen :)

Bildenavnene er altså; canon1.jpg, canon2.jpg og canon3.jpg

Bilder fra Canon EOS 350D

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Nei så helt dårlig er det ikke. 

Når jeg tenker meg om hadde jeg hadde nok også valgt det hvis jeg var på din alder.  Betenkeligheten går bare på når du skal ha nytt objektiv en gang, hvorvidt du da vil få fullgod nytte av det gamle.

Ikke for å være frekk, men når man anbefaler en pakke til en person som ikke har spesielt mye erfaring med speilrefleks fra før, er det ingen vits å anbefale vedkommende å ikke kjøpe kit-objektivet. Kjøper man pakken med dette objektivet, koster det kun 500 kroner mer enn kun huset. For 500 får man da et objektiv som de fleste nybegynnere vil være fornøyde med. Da kan man se på bildene og vurdere om det er bra nok. Er det ikke det, har man kun "tapt" 500 kroner, og har et objektiv som kan brukes som reserve. Hvis man derimot kjøper et rådyrt objektiv i stedet for kit-objektivet, når man allikevel hadde vært fornøyd med kit-objektivet, så har man på en måte "tapt" flere tusen kroner. Mange vil nemlig ikke se stor nok forskjell til at det for de forsvarer prishoppet til et dyrere objektiv.

Det har nok rett i at kitobjektivet gir god valuta for pengene. Jeg er i samme situasjon som Jurgis egentlig, men jeg skal gå over fra analogt til digital speilrefleks. Da jeg kjøpte kameraet valgte jeg også kit-zoomen, men har

senere måttet skiftet den ut pga. lav lysstyrke, tror den var i området 35-72mm

4.5-5.6 Canon. Jeg var ikke fornøyd med den pga den innskrenket for mye i

svakere lysforhold, og billedkvaliteten var jeg heller ikke fornøyd med.

Salgsargumentet var pris og det eneste objektivet du trenger.

Jeg la mer eller mindre fotograferingen på hylla. Overgangen fra mitt gamle

proffe Nikon var også for stor til at det ga noen glede.

Jeg var så heldig å få byttet originalzoomen inn, etter å ha tatt opp fotografering igjen for noen år siden. Nå bruker jeg en canon zoom EF 28-105mm 1:3.5-4.5 som ordnet de fleste problemene. Dette er 4 år siden, og det var etter selgerens vurdering et kvalitetsobjektiv.

Brennvidden dekker de fleste av mine fotografiske behov, bortsett fra når en kommer borti store landskap på kort hold. Jeg tror at jeg vil bruke dette objektivet på mitt nye digitale som jeg vurderer. Jeg er imidlertid på vei tilbake til

en tankegang om faste brennvidder, høy kvalitet, høy lysstyrke. Digital billedbehandling gjør det idag mulig å enkelt zoome inn i ettertid.

 

Kvalitetsmessig er spørsmålet om en kan få en zoom med tilsvarende billedkvalitet. Det er vanligvis umulig, en kan nok få lysstyrke som er tilstrekkelig bra, men i og med at linseelementene må bevege seg kan det bli unøyaktigheter. Å optimalisere objektivet til et område, fører til kompromisser på andre områder. Et høykvalitets zoom blir mye dyrere også. Nikon lå lenge langt etter i utvikling av zoom fordi de nektet disse kompromissene, men moderne datateknologi har gjort zoomen mye nøyaktigere på disse områdene.

 

Zoomen som Jurgis ender opp med har for lite tele til å dekke som eneste objektiv. Det er en viktig innvending. Når det gjelder kit prisen så varierer den fra butikk til butikk. Jeg har gått over til nettbutikker selv, og finner der at jeg kan forsvare å kjøpe kamerahuset seperat, pluss det objektivet en måtte ønske seg.

Jeg syns Jurgis bør få alle typer råd med på veien, men som jeg sier selv i et tidligere innlegg:

 

Når jeg tenker meg om ! Det viktigste er jo å komme igang med en fin hobby.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jurgis, jeg har nettopp fått tid til å se på bildene. Fint du la ut en link.

 

1. Alle bildene virker litt uskarpe.

2. Canon2.jpg virker i utgangspunktet skarpt, men objektet er veldig skarpt i utgangspunktet, slik at en må se nermere på det. Det er ikke så veldig skarpt.

3. Jeg foreslår at du prøver et fast brennvidde objektiv feks. standardobjektivet til Canon, og ser om du får skarpere bilder. Disse har høyere lysstyrke.

 

4. Du er vel klar over at lukkertiden (den tiden blenderen åpnes for å slippe inn lys til bildebrikken/filmen) kan være litt for lang slik at den fanger opp at du har

en bevegelse idet bildet blir tatt. Det gjelder å holde kameraet helt i ro mens bildet blir tatt. Et objektiv med dårlig lysstyrke forsterker problemet siden det slipper mindre lys gjennom objektivet. Her er kvaliteten på objektivet avgjørende.

En kan også trene opp å holde kameraet stødig. En skal ikke tviholde på det, men ikke bevege armene. Tenk at eksponeringen varer 1/125 dels sekund. Da må alt være i ro en stund. For å minske eksponeringstiden åpner en opp blenderen til et lavere f-tall. Objekter som beveger seg, som damen i det ene bildet (uskarp) krever kortere eksponeringstid. En vil prioritere lukkertid si. 1/500 sek. For at eksponeringen totalt skal bli korrekt trenger en en kalibrert lysmåler. Før stilte en på et ratt slik at ved å justere begge (lukkertid/blenderåpning) kom en pil ned i et søkk midt i lysmålerdelen av søkeren (Nikon). Det var et helt manuellt system tidligere. Senere kom automatikken inn med prioritering av lukkertid kontra prioritering av blenderåpning. (Forskjellige programmer). Blenderen avgjør også dybdeskarpheten i bildet. Dersom du skal ha et skarpt fokusert objekt som fremheves i bildet, må bakgrunnen gjøres uskarp. Bruk da lavt f-blendertall(stor blenderåpning). Mye lys slippes da gjennom åpningen slik at eksponeringstiden blir kort. Tilgjengelig lys vil som regel være det avgjørende for hvordan bildet blir tatt. I gode lysforhold kan en sjonglere som man vil, i dårlige lysforhold må blenderen også være stor for å slippe igjennom mest mulig av lyset. En må da ha nøyaktiv fokus på motivet. Lukkertiden kan bli for lang. En kan bruke stativ på motiv som står helt i ro.

 

For å unngå uskarphet er det viktig meg et godt objektiv med god lys-styrke som gjengis på objektivet som tallet for lysstyrke. Det er ofte lysstyrker på 2.8 og under som angir et godt objektiv i så måte, men en zoom som har en jevn lysstyrke over hele zoomområdet er også et kvalitetsstempel. Når en snakker om 3.5-4.5 på en zoom så er det egentlig ikke så god kvalitet i normalzoom området (feks. 28-105 mm) Jo mer glass som brukes i objektivet blir det vanskeligere å ha stor lysgjennomgang i linsene. Dyrere linser blir brukt, og telelinser har ofte høyere tall for lysstyrke. For å korrigere zoomer mot feiltegning brukes i tillegg asfæriske elementer. Optikk har derfor veldig stor prisforskjell.

 

En er nødt til å holde kameraet stødig. Velg derfor riktig program. Har en problem med å holde kameraet stødig kan en velge et sport program, noe som vil gi kort lukkertid. Det virker som programmet du brukte var feil, men kanskje også at optikken ikke var bra nok. Etter hvert vil du kunne gå over fra sport programmet, til å kunne konstruere bilder med stor dybdeskarphet (høyt f-tall) til å velge liten dybdeskarphet (fremheve motivet)(lavt f-tall).

 

Håper dette var konstruktiv kritikk.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Etter å ha skumlest tråden må jeg bare si..

Kjøp med kit objektivet på 18-55mm og bytt heller senere.

Jeg gjorde det samme i juni, og har knipset mange fine bilder med 18-55mm.

Ser jo klart forskjell mot dyrere objektiver, men det kommer jo en liten økonomisk faktor inn for de fleste av oss.

 

Jeg var på nippet til å bytte ut Canon EF-S 18-55 mot en Sigma 18-50 f/2.8 til over 4000,-, etter å ha lest en del rapporter på nettet konkl. jeg den gang med at det rett og slett ikke er verdt det.

 

Så bruk 18-55mm'ern for det den er verdt, og bytt til bedre opptikk når du får taket på fotograferinga, og setter høyere krav.

Lenke til kommentar

APROPOS: Et lite tillegg:

D-SLR er bygd opp som SLR ttl kamera, forskjell er bildebrikke kontra film.

 

1. For å ha en søker gjennom linsa brukes et speil. Dette må vippes vekk når

bildet skal tas.

2. Utløseren er et viktig element i et stødig bilde. På noen kamera kombineres den med andre funksjoner i bildekomposisjon og eksponeringskontroll. Det er ekstremt viktig å sørge for en "soft" og urørlig utløserbruk idet bildet tas.

 

Tenk på alt dette som skjer i tillegg til å holde et skarpt øye til eksponeringstiden. Det er derfor lettere å få skarpe bilder med et seperat søker og linsesystem som Leica M. Disse blir kalt målsøkerkamera. Leica M

Her en link som viser at systemet fremdeles er i bruk, selv om Leica også har laget speilrefleks/og databakstykke SLR og digitale målsøkerkamera.

Leica er imidlertid for dyrt for de fleste, og profesjonelle har faktisk gått bort fra Leica's system. Amatører (med god råd)og spesielle fotojournalister kan imidlertid velge å bruke dette. Imidlertid har de ikke lyktes spesielt godt med sine digitale versjoner.

 

edit: en kommentar til ISO-innstillinger:

På et filmbasert kamera brukte en gjerne ISO 50 film for å få skarpe bilder.

Standard var gjerne ISO 100. Film med høyere ISO verdi ga bilder med større korn. På et digitalt kamera kan en sjonglere mer med dette siden en ikke setter i film. Bildebrikkene derimot hånterer heller ikke høye ISO uten å gi støy. Anbefaler derfor å fotografere på den ISO instillingen kameraet er optimalisert for. Det er enten ISO 100 eller ISO 200. Er det dårlig lys kan en gå opp til ISO 800, men over det blir ikke resultatet så bra. Lyssterk optikk kan igjen være løsningen, og ellers bruke blitz innendørs, stativ for lange lukketider osv. Høy ISO innstilling kan imidlertid eksponere bildet korrekt selv under dårlige lysforhold når andre løsninger ikke kan brukes.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Bildebrikkene derimot hånterer ikke høye ISO verdier særlig godt.  Det blir mye støy i bildet.

Lurer her på om du snakker om kompaktkamera eller speilreflekskamera. DSLR har såpass store bildebrikker at støy normalt er mindre sjenerende enn på bilder tatt med med filmbasert kamera med samme ISO verdi. Men vanligvis er det best å holde seg til en så lav ISO innstilling som mulig... dette gjelder dog både filmbasert og digitalt.

 

Når det gjelder Leica kameraene så er både de og optikken så dyr at det faller utenfor budsjettet til de aller fleste her inne. Det er heller ikke et kamera for folk som ikke har mer interesse eller kunnskap enn de fleste her inne har. Epson har vel et lignende digitalkamera, men det kostet vel 20-30.000 om jeg ikke husker feil.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

er litt i samme situasjon (bortsett fra jeg har penger ;) )

 

jeg har en EOS100 fra gamledager og noen Sigma objektiver 28-105 (husker ikke alle bokstaver og blender) og 100-300 APO (husker ikke blender). kunne vært spennende å prøve de på dSLR for å se hvor gode de er.

 

jeg ser at "bølgen" i markisene (bilde 3) er uskarpe i øverste venstre bildekant - skyldes dette kitlinsen?

Endret av bjorngb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...