Gå til innhold

Hovedkort booter ikke med fler S-ATA Disker

LarLarMan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har:

- Abit AV8 socket 939 Hovedkort

- Amd 64 bit 3500+ cpu

- 2x512 Twinmos ram

- Radeon 9600 pro skjermkort.

- Silicone Image PCI - SATA kort

- 2x WD Raptor 34 GB disker

- 2x WD SATA 200 GB Disker

Jeg har laget en partisjon på Raptor diskene i RAID 0 (heter det vel?), striped. Så har en ca 70GB partisjon med XP SP1 på.

Uansett: Hovedkortet har 2 SATA kontakter som jeg bruker til Raptor diskene. Dette fungerer bra, men når jeg kopler til en av S-ATA diskene på SATA-PCI kortet mitt, så henger maskinen før XP begynner å boote, ( husker ikke helthva som står på skjermen, men kan evt sjekke dette).

Virker i alle fall som om maskina ikke klarer å bestemme seg for hvilken disk det skal bootes på..

Må bare legge til att før jeg kjøpte den siste Raptor disken, så kjørte jeg 1 raptor disk på Hoved kortets SATA kontakter, og en 200 GB disk på PCI kortet, og da var det ikke noe problem. Kjørte XP SP2 på dette tidspunktet, men antar det ikke har noe å si, siden XP ikke begynner boote en gang..

Driver'ne på PCI kortet er de samme som jeg har brukt leeenge. Hvis jeg setter i SATA kontakta i PCI kortet ETTER att XP har bootet på Raptor diskene, så er det ikke noe problem, og jeg får tilgang på data'ene her med en gang..

Har ikke kjørt noen bios oppdateringer på hovedkortet etter jeg kjøpte det heller.

Fint om noen kunne komme med noen tips..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med ny Bios og drivere kan det jo hjelpe. Abit har bl.a. en merknad i v2.1 Fixed "can not load SATA , LAN ROM issue" Jeg har aldri prøvd noe som ligner ditt oppsett. Biosen her var også gammel (v2.0). Btw. kjørte nettopp en-klikk online oppdatering med Flash Menu og det funka upåklagelig.

Prøv i 'Advanced Bios Features' ved 'Bootable Add-in Device' sett 'PCI Slot Device' istedet for 'onchip sata raid'. edit: flytt ide-kontrolleren til en annen slot. AGP og PCI1 deler IRQ.

Endret av Zink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...