Gå til innhold

Gebyr for manglende originalemballasje


Anbefalte innlegg

Jeg ser at Multicom (og en del andre forhandlere) krever et gebyr, 150 kr, for å sende ut igjen PCer de har mottatt i retur, dersom ikke originalemballasjen benyttes. Har de anledning til å gjøre dette? Finnes det noen lovhjemmel eller forskrift som forsvarer en slik praksis?

 

Grunnen til at jeg spør, er følgende: Jeg har en laptop derfra som er snart 2 år gammel, og som begynner å bli skranten. Den har vært sendt i retur før - da ble den pakket etter alle kunstens regler, og returnert i, etter min mening, langt dårligere innpakning enn den ble sendt. Likevel ble jeg ilagt dette emballeringsgebyret, og jeg sitter igjen med et inntrykk av at dette er noe de gjør konsekvent for å dekke inn noe av tapet ved retursaker.

 

Jeg synes det er åpenbart urimelig at alle forbrukere skal pålegges å ta vare på all originalemballasje i årevis, og i mitt tilfelle ville det krevd et ganske betydelig emballasjelager - så håper noen vet litt mer om dette.

 

(den gangen betalte jeg og gadd ikke bry med krangling, men nå er jeg arbeidsledig og har litt mer tid på hendene :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det ka nde jo selvfølgelkig ikke kreve. Emballasje er kun nødvendig fra fabrikk til forbruker som beskyttelse (og reklame), ikke noe mer ;)

 

Så på deres betingelser, her er det enda mer som "stinker":

 

1. De fleste varer er merket av MultiCom Norge AS med en unik garantimerking. Fjernes denne bortfaller all reklamasjonsrett. -> Dette står det ikke noe om i loven, hvis merket er borte har forbruker fortsatt reklamasjonsretten i behold.

 

2.Mottar vi til service en vare som er utgått av handel må det påregnes en del ekstra ventetid i forbindelse med reparasjon/bytte. -> Dette er heller ikke lov, slik det står i loven skal en reklamasjon behandles innen rimelig tid jfr. fkjl. §30

 

3. KABINETT, PC, SKJERM, SKRIVER OG SCANNER skal pakkes i den originalemballasje den ble levert i dersom denne er i god stand. Benyttes annen emballerings form kan kunden ved tilbakesending fra oss bli belastet med kr. 100,- i emballerings gebyr da vi må pakke dette ekstra godt for å unngå skader under forsendelsen. -> Trådstarters problem. Dette er heller ike lov å kreve. I følge fkjl. § 30 så skal reklamasjon foregå uten emrkostnad for kunden. DVS. Multicom skal dekke hele reklamasjonen din. Så et slikt gebyr er klart ikke lovlig å kreve.

Lenke til kommentar

Er tydelig at kundebehandling ikke er helt i høysetet der i gården. Har sendt en mail dit nå, hvor jeg ber om nøyaktig spesifikasjon på hvordan en laptop må pakkes for å unngå dette gebyret - blir spennende å se svaret.

 

Og jammen fant jeg kvitteringen fra forrige innsendelse under en aldri så liten ryddeaksjon her, og den saken er jo ikke foreldet ennå! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...