Jump to content
Sign in to follow this  
Kenny Bones

Pixel Shaders og datagrafikk

Recommended Posts

Tenkte kanskje å starte en tråd om dette eller et sted vi kan diskutere forskjellige typer teksturer og hvordan de kan lages for å oppnå beste resultat.

Er det noen som har peiling på sånt?

Har utforsket litt om bump og normal mapping og har lagd en del til prøving.

Personlig liker jeg offset mapping, eller virtual displacement mapping og parallax mapping som det også kalles, som er en videreføring av bump.

Det skaper en virtuell dybde på overflater selv om de egentlig er helt flate.

 

 

parallax.jpg

offset2.jpg

 

Steng eller flytt denne tråden om den ikke passer her! :thumbup:

 

Edit: Siste bilde er ordentlig displacement mapping, noe som faktisk forandrer meshen til objektet. Parallax er en virtuell måte å gjøre det på, noe som er mye mer vennlig mot datamaskinen i in-game på spill og applikasjoner.

 

Dette er mest sansynligvis dette som blir bakgrunnen for fotorealistisk grafikk om noen tiår.

 

Her er noen bilder av det neste spillet jeg gleder meg mest over.

The Elder Scrolls 4 Oblivion. Helt fantastiske teksturer og de benytter alle disse funksjonene. Pluss fysikk, trær som faktisk blåser i vind og et revolusjonært AI-system noe som vil gjøre dette spillet til en bestselger!

 

obliv01B.jpg

 

obliv02B.jpg

 

obliv06B.jpg

Edited by raziel014

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...