Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regler for bytte/flytting av seter


icer

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om det er her eller under "styling" denne passer best, men uansett:

Vi skal ha en russebil (VW Caravelle Coach) som er registrert for 7seter, men har bare 6(var orginalt et dobbeltsete framme, men det er borte)

Vi vil også flytte selve baksetet lenger bak og sette inn et sete med to plasser vendt bakover, dere ser det på tegningen

Hva er reglene for dette? Er det sånn vi kan gjøre selv? Må vi betale noe registreringsavgift? Eller noen andre kostnader?

post-134-1126360467_thumb.jpg

Endret av icer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det aller beste er å snakke med nærmeste trafikkstasjon, da de kan gi deg de aller beste svara, og om dere må godkjenne, så har disse kjennskap til saken på forhånd.

 

2. Siden det er en vegg, så tipper jeg bilen deres er en 311 Kombi (står i vognkortet under punkt 5 Klassifisering, Kjøretøygruppe, avgift). Da må bilen inn på godkjenning (myndighetskontroll), da reglene for kombi sier at det skal være et fysisk skille mellom seter og lasterom (dvs at bilen må registreres som 101 Personbil istedet).

 

3. Alle seter skal være skikkelig festet (med originalfester), samt ha setebelte for alle seter.

 

4. Du sier ikke noe om årsmodell, men siden det er en Caravelle Coach, så ble vel ikke disse laget lenger enn 1992 eller hva det var, og da er bilen eldre enn 10 år, og dermed slipper dere noe mer engangsavgifter til staten. Så om bilen blir godkjent med det, så er det snakk om 550 spenn for myndighetskontrollen, så får dere nytt vognkort.

 

Jeg er som sagt ikke 100% sikker på alt dette. Sluttet hos Biltilsynet for en måned siden, og noen av kunnskapene har blitt skrale. Men uansett, ta med bilen til en trafikkstasjon, og hør om de har tid til å se på den og om planen deres er gjennomførbar. Det bør/skal ikke koste noe, og er snakk om 5 minutter.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Noen kompiser av meg hadde en gammel transporter/caravelle som var registrert som 8-seter etter det mønsteret som du ønsker å ha. Da var det 3 seter foran mot frontruta. En sofa motsatt vei, vendt bakover og et bord og så enda en sofa med utsikt forover.

 

Det var hjemmelaget. Alt var sveisa skikkelig godt fast. Skal ikke være så veldig hokuspokus å gjøre noe lignende.

Lenke til kommentar
Dvs. at hvis bilen er mer enn 10 år, så kan den gå fra å være kombi-sak til personbil, uten at den som eier den blir blakk?

Ja.

 

Etter 10 år slipper du å blande inn Tollvesenet. Det går gradvis nedover for hvert år etter første gang registrering i Norge. Det vil da si at en BMW M5 Touring vare 1994 modell importert i 2003 ikke vil kunne gjøre det slik. Ei heller om man har en 1995 VW Passat vare som ikke ble solgt og registrert før i 1996..

Lenke til kommentar

Flott, ja skal bort på trafikkstasjonen, men de dagene jeg har husket det har det regnet sånn at jeg ikke gadda å springe den omveien på 100m, ligger tett-i-tett med trafikkstasjonen, og så tenkte jeg bare jeg kunen spørre her siden jeg nå er hjemme og det er helg...

Vet ikke hvilken modell det er...

Så egentlig kan vi rive veggen og flytte setene slik vi vil ha dem uten at vi må betale noe? Untatt muligens den på 500spenn, men det går fint...

Fin ordning, en i klassen min kjøpte bilen for 5000 og han skal ha den så vi betaler kun for det vi fikser på og muligens litt for at vi bruker bilen, så vi slipper å kjøpe ny bil...

Lenke til kommentar
Er ingen automatiske regler for hvilken retning setene må være..

Kan ikke vere plassert sidelengs, står i reglene der jeg leste, men det var så uoversiktlig at jeg ikke forstod så mye av det untatt at for at setene kunne vere plasserte sidelengs måtte det vere spesifisert i vognkort bla bla bla...

Lenke til kommentar
Må ikke alle seter være vendt mot kjøreretningen??

 

Stig

Er ingen automatiske regler for hvilken retning setene må være..

Jo. Fom i fjor eller forfjor kom det nye regler om at alle seter skal være fremovervendte. Denne reglen ble ikke gitt tilbakevirkende kraft, dvs at om bilen har vært godkjent med annen setekonfigurasjon, er den gjeldende inntil den blir endret, men kan deretter ikke endres tilbake.

 

Så til trådstarter: sorry, men dette kan dere ikke gjøre lovlig.

Lenke til kommentar
Må ikke alle seter være vendt mot kjøreretningen??

 

Stig

Er ingen automatiske regler for hvilken retning setene må være..

Jo. Fom i fjor eller forfjor kom det nye regler om at alle seter skal være fremovervendte. Denne reglen ble ikke gitt tilbakevirkende kraft, dvs at om bilen har vært godkjent med annen setekonfigurasjon, er den gjeldende inntil den blir endret, men kan deretter ikke endres tilbake.

 

Så til trådstarter: sorry, men dette kan dere ikke gjøre lovlig.

Det mener jeg og å ha hørt, vet om flere jeg var russ med som ikke kunne sette inn bakovervendte seter. (glad min russebil hadde slike seter montert fra før :D )

Lenke til kommentar
Jo. Fom i fjor eller forfjor kom det nye regler om at alle seter skal være fremovervendte. Denne reglen ble ikke gitt tilbakevirkende kraft, dvs at om bilen har vært godkjent med annen setekonfigurasjon, er den gjeldende inntil den blir endret, men kan deretter ikke endres tilbake.

 

Så til trådstarter: sorry, men dette kan dere ikke gjøre lovlig.

Tror ikke det.

I fjor konverterte et par kompisser og jeg en minibuss, med alle setene vendt forrover og som aldri hadde vært godkjent med noen annen seteplassering, til en russebuss med samme seteplassering som trådstarter ønsker.

Det gikk helt smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...