Ardie Skrevet 12. august 2002 Skrevet 12. august 2002 Hei, Jeg kjører Windows XP og Mandrake Linux 8.2 som dualboot. Mandrake er deafult i Lilo'en, men jeg ønsker å ha XP som default. Jeg har prøvd å endre i /etc/lilo.conf, slik at XP kommer som default i boot meny, men får det ikke til. Feilmeldingen jeg får er: "Device 0x0301: Partition type 0x07 does not seem suitable for a LILO boot sector". Her er min lilo.conf: boot=/dev/hda1 map=/boot/map install=/boot/boot.b vga=normal default=windows_XP keytable=/boot/no-latin1.klt lba32 prompt nowarn timeout=100 message=/boot/message menu-scheme=wb:bw:wb:bw image=/boot/vmlinuz label=linux root=/dev/hda5 initrd=/boot/initrd.img append="quiet devfs=mount hdc=ide-scsi" vga=788 read-only image=/boot/vmlinuz label=linux-nonfb root=/dev/hda5 initrd=/boot/initrd.img append="devfs=mount hdc=ide-scsi" read-only image=/boot/vmlinuz label=failsafe root=/dev/hda5 initrd=/boot/initrd.img append="failsafe devfs=nomount hdc=ide-scsi" read-only other=/dev/hda1 label=Windows_XP table=/dev/hda1 other=/dev/fd0 label=floppy unsafe Systemet mitt: AMD Athlon 1.4GHz Abit KT7A-Raid ATI 8500LE 512 MB SDRAM 80 GB Matrox D740x Fortissim II lydkort Liteon-24x10x40 Realtek 10/100Mbit Pinnacle TVKort [ Denne Melding var redigert av: Ardie på 2002-08-12 23:38 ]
MailMan13 Skrevet 12. august 2002 Skrevet 12. august 2002 Hørt om linjeskift og innrykk :smile: Sett default=Windows_XP (med stor 'W' siden det er det du har brukt lenger nede). Feilmeldingen får du fordi du har satt 'boot=hda1', og hda1 er sansynligvis en ntfs partisjon, og det forstår ikke lilo så godt, sett boot=hda5 (lager bootsektor på linuxpartisjonen din og ligger lilo der) eller bare hda (ligger lilo til mbr).
Ardie Skrevet 12. august 2002 Forfatter Skrevet 12. august 2002 Quote: Den 2002-08-12 23:04, MailMan13 skrev:Hørt om linjeskift og innrykk :smile: Godt poeng. :smile: Takk for tipsene jeg får prøve dem med en gang.
Ardie Skrevet 12. august 2002 Forfatter Skrevet 12. august 2002 Du er en knupp. Feilmedlingen forsvant da jeg satte boot=hda5 og forandret windows_XP til Windows_XP. Tusen tusen takk for hjelpen. :smile:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå