Gå til innhold

Digital kompaktkamera til rundt 3000kr!


Anbefalte innlegg

Er ny her så eg kunne trenge hjelp til valg av kamera. Kameraet bør ligge på rundt 3000 kr (ikkje mer enn 3500)! Legg masse vekt på bra resultat av videosnutter, ute bilder og inne bilder. viktig at kameraet er lite og praktisk, siden det skal vere med på ein del turer.

Endret av flafh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva med Casio Exilim EX-Z750?

 

Dette vurderer jeg på det sterkeste iallfall...

Har testet dette, Ixus 700, HP R817 og Nikon CP 7900 i butikk og må si at det jeg så i butikken (med tanke på fart(autofokus, oppstart, zoom), menyer, skjerm osv) så synes jeg at dette kameraet var best.

Kameraet ser veldig bra ut også spør du meg :)

Endret av Naits
Lenke til kommentar
sorry, så ikke denne posten..hehe:P bra kamera det der Naits?

Jeg likte det godt ut ifra det jeg fikk prøvd i butikken iallfall.

 

Har ikke sett bildekvaliteten med egne øyne ennå, men har sett den i tester, og liker godt det jeg har sett der.

Den har jo forøvrig også fått veldig god omtale i tester. :)

Lenke til kommentar

Exilim Z-750 ser ut som et bra kamera, men Nikon Coolpix 7900 og Ixus 700 har scort litt høyere på bildekvalitet. De har blant annet litt lavere støynivå enn det Casio'en har. Er nok ikke et stort problem utendørs, men innendørs vil høy ISO føre til at man lettere legger merke til problemet. Nå skal det sies at det sikkert ikke er så stor forskjell, ettersom testere gjerne blåser opp slike ting mer enn de burde. Ixus 700 og CP7900 har også optisk søker, som er en fordel om det er veldig sterkt lys der du skal ta bilde. Sparer på batteriet gjør det også, om batteriindikatoren plutselig skulle begynne å blinke.

 

Men dra til en butikk og prøv ut kameraene... det er du som skal ha kameraet, og med tanke på hvor like kamera er blitt nå for tiden når det gjelder bildekvalitet, så er det ditt syn på hvordan kameraet er å bruke som bør telle mest.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Casio exilim var det kameratet eg likte best ut fra det eg har lest her på nettet, men ville høre her først. I tillegg er designet meget fint, men her eg bor har de ikkje inne slike kameraer (casio z750, ixus 700 og nikon cp 7900) og får derfor ikkje testet det.

Lenke til kommentar
Exilim Z-750 har også optisk søker.

Positivt at Casio har innsett fordelen med dette, i en tid da omtrent alle andre produsenter kutter det bort for å få plass til større skjerm. På mange av Nikons nyere modeller er den optiske søkeren borte, Pentax har også i stor grad kuttet den ut. Canon virker som en av de få som har optisk søker på det meste.

Lenke til kommentar
Exilim Z-750 ser ut som et bra kamera, men Nikon Coolpix 7900 og Ixus 700 har scort litt høyere på bildekvalitet. De har blant annet litt lavere støynivå enn det Casio'en har. Er nok ikke et stort problem utendørs, men innendørs vil høy ISO føre til at man lettere legger merke til problemet. Nå skal det sies at det sikkert ikke er så stor forskjell, ettersom testere gjerne blåser opp slike ting mer enn de burde. Ixus 700 og CP7900 har også optisk søker, som er en fordel om det er veldig sterkt lys der du skal ta bilde. Sparer på batteriet gjør det også, om batteriindikatoren plutselig skulle begynne å blinke.

 

Men dra til en butikk og prøv ut kameraene... det er du som skal ha kameraet, og med tanke på hvor like kamera er blitt nå for tiden når det gjelder bildekvalitet, så er det ditt syn på hvordan kameraet er å bruke som bør telle mest.

Av de kundebehandlerne jeg har snakket med i butikk har samtlige sagt at bildekvaliteten på EXILIM-Z750 er bedre enn på IXUS 700.

Hvilke grunnlag de har for å si det vet ikke jeg, men de har iallfall sagt det.

 

Da nevner jeg blant annet Elkjøp, Lefdal, Expert, Preus fotobutikk.

 

Jeg har ikke spurt om Nikon-kameraet fordi det kameraet var kun i Preus fotobutikk. Og det jeg prøvde der var bevis på at det kameraet var faktisk treigere enn ixus/exilim.

Det kan se ut som forskjellen er ganske liten i tester, men i praksis så syntes jeg det tok litt for lang tid å finne fokus på kameraet. No offence Afseth :p (det virker som du brenner ganske iherdig for akkurat dette kameraet :p)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke spurt om Nikon-kameraet fordi det kameraet var kun i Preus fotobutikk. Og det jeg prøvde der var bevis på at det kameraet var faktisk treigere enn ixus/exilim.

Det kan se ut som forskjellen er ganske liten i tester, men i praksis så syntes jeg det tok litt for lang tid å finne fokus på kameraet. No offence Afseth :p (det virker som du brenner ganske iherdig for akkurat dette kameraet :p)

Klar over at det er tregere på autofokus enn Ixus 700 og Z750, men foretrekker dette kameraet allikevel av en rekke grunner.

 

-Funksjoner

-Grep og størrelse

-Batterilevetid (satt opp mot Ixus)

-Design (veldig individuelt, så klart, men liker at noen tør å lage svarte kamera)

-Personlig foretrekker jeg bildekvaliteten på dette kameraet fremfor de andre (har også lest flere tester som bekrefter mitt syn).

 

Autofokus er ikke alt, og i forhold til Ixus er det ikke ille. Å ha prøvd et kamera kanskje en eller to ganger gir deg ikke noe godt syn på hvor rask autofokus er, fordi forskjellige forhold gir forskjellige utslag.

 

Av de kundebehandlerne jeg har snakket med i butikk har samtlige sagt at bildekvaliteten på EXILIM-Z750 er bedre enn på IXUS 700.

Hvilke grunnlag de har for å si det vet ikke jeg, men de har iallfall sagt det.

 

Da nevner jeg blant annet Elkjøp, Lefdal, Expert, Preus fotobutikk.

Akkurat det kan jeg fortelle deg grunnen til.

 

Ixus-serien er typisk et slikt kamera som "alle" skal selge billigst mulig, fordi det tradisjonelt har solgt ekstremt mye. Det betyr at noen butikker faktisk selger dette med tap, for å trekke kunder. Når kunden står og skal ha et Ixus 700, så prøver betjeningen å vri kunden over på et kamera de faktisk har fortjeneste på, slik at de tjener på salget. Dette er ikke oppspinn fra min side. Jeg jobber i en butikk der vi selger Ixus 700 til 3.995 kroner, og med den prisen er det det eneste kameraet vi faktisk tjener minst på. Bare en hundrelapp eller to pr. kamera faktisk, og det med rabatt fra Canon ettersom vi er en "Canon-ringen" forhandler. Når da andre butikker selger det helt ned til 3500 kroner, så sier det seg selv at det er et lokketilbud.

 

Det kan selvfølgelig være at noen av de du har snakket med, faktisk foretrekker Casio'en også, men de hadde nok prøvd å vri deg over på Canon om situasjonen var motsatt.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Kan jo fortelle en liten historie.

 

Exilim Z750 kom for sent til den store fototesten i vår på dinside.no, så den ble aldri med i testen.

 

Men, 2 uker senere hadde han som gjorde testen kjøpt seg et exilim Z750 :thumbup:

 

EDIT: EX 750 er etter min mening et klart bedre kamera enn Ixus 700. Det er raskere, har dobbelt så bra batterikapasitet (eller enda høyere), har flere manuelle funksjoner, er mer brukervennlig, har bestshot som gir veldig gode resultater selv for en nybegynner og har en videofunksjon som er overlegen canons (bestshotvideo, mpeg4 som gir mer video på et minnekort men beholder kvaliteten)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Den sier ingenting om bildekvalitet, som tradisjonelt har vært Casios største ulempe. Nå ser jeg at flere tester konkluderer med at det har blitt bedre, men at de fortsatt sliter med mer støy enn f.eks Ixus 700. Det er nå bildekvalitet jeg ser aller mest etter når jeg skal ha meg et kamera, og får jeg mer kornete bilder innendørs med Casio'en enn et Ixus 700, så går jeg for Ixus'en tross bedre videofunksjon (som jeg ikke bryr meg om i det hele tatt), flere funksjoner (har et speilrefleks til den slags), bedre batterikapasitet (man er da i nærheten av en stikkontakt nå og da), raskere (forhåndsfokuserer alltid først uansett), og mer brukervennlig (man lærer seg et kamera veldig raskt, og selv om man bruker 5 minutter lenger på å lære seg Ixus'en, så har dette ingenting å si ved videre bruk).

 

Men hva man ser etter, varierer fra person til person.

Lenke til kommentar

Der er mange som glemmer at nævne eksponeringen og auto hvidbalance - noget som Nikon og tildels også Canon altid har styr på med deres kameraer. Dette er faktorer der som regel først kan bedømmes når man kommer hjem fra tur og ser billederne på skærm, og ikke på kameraets skærm (her er Casio i øvrigt elendig! Stor skærm, ja men lavt antal pixels).

Der er sjældent noget værre end at komme hjem med 20% ubrugelige billleder der måske kan reddes i PS - og det er selvfølgelig dem, man er mest glad for...

 

Her ser jeg de traditionelle kameraproducenters fordel, da de som regel altid har styr på de fototekniske aspekter - noget som jeg finder langt vigtigere end hastighed, batterilevetid, etc. Der er jo ikke meget ved at kunne tage billleder hurtigt eller kunne tage mange billeder hvis ikke langt de fleste bliver gode.

Lenke til kommentar
Den sier ingenting om bildekvalitet, som tradisjonelt har vært Casios største ulempe. Nå ser jeg at flere tester konkluderer med at det har blitt bedre, men at de fortsatt sliter med mer støy enn f.eks Ixus 700. Det er nå bildekvalitet jeg ser aller mest etter når jeg skal ha meg et kamera, og får jeg mer kornete bilder innendørs med Casio'en enn et Ixus 700, så går jeg for Ixus'en tross bedre videofunksjon (som jeg ikke bryr meg om i det hele tatt), flere funksjoner (har et speilrefleks til den slags), bedre batterikapasitet (man er da i nærheten av en stikkontakt nå og da), raskere (forhåndsfokuserer alltid først uansett), og mer brukervennlig (man lærer seg et kamera veldig raskt, og selv om man bruker 5 minutter lenger på å lære seg Ixus'en, så har dette ingenting å si ved videre bruk).

 

Men hva man ser etter, varierer fra person til person.

Men det her er deg, ikke trådstarter. Trådstarter legger vekt på god video, kompakthet og enkelthet. Trådstarter har heller ikke speilrefleks. Du mener man "forhåndsfokuserer"..hva med å fange øyeblikket? Du kan ikke forhåndsfokusere når du skal fange øyeblikket ;).

 

Jeg vil holde Exilim750 for bedre for trådstarter enn Ixus700. Og ixus700 er jo uansett for dyrt for han ;).

 

Fra akam.no sin test av ixus 700:

 

Vi har foretatt en sammenlikning mellom Canon Ixus 700 og Casio Exilim Z750. På forhånd hadde vi positive forventninger til støynivået på begge, da produsentene har valgt å forsyne kameraet med en relativt stor bildesensor på 1/1,8 tomme – altså samme størrelse som det sitter i større kameraer som for eksempel Canon Powershot G6. Det burde bety et lavt støynivå. La oss se om det holder stikk.

 

Ved de to laveste ISO-verdier, ISO 50 og 100, er støyen så godt under kontroll for begge kameraers vedkommende, at den ikke utgjør noe problem for bildekvaliteten – heller ikke hvis målet er store forstørrelser. Fra ISO 200 begynner støyen å bli synlig, men likevel ikke mer enn at ISO 200 er fullt brukbart. ISO 400 er – som på så mange andre kompaktkameraer – kun et alternativ hvis det er eneste mulighet for å få bildet med hjem. Støynivået på de to kameraene ved samme ISO-verdi, er svært lik, men støyen ved ISO 400 er mer finkornet for Canons vedkommende enn hos Casio.

 

Altså er det ifølge denne testen ingen forskjell i bildestøy, eller svært liten forskjell som kan tippe begge veier. Exilim Z750 får tilogmed skryt for lavt støynivå i sin test.

 

Om du leser testene ser du også at Exilim Z750 får terningkast 5 på bildekvalitet - mens ixus700 får 4.

 

Så jeg holder på det jeg har sagt, backet opp av disse testene og egen erfaring med kameraene, Ixus700 HAR dårligere billedkvalitet enn Exilim 750.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Så jeg holder på det jeg har sagt, backet opp av disse testene og egen erfaring med kameraene, Ixus700 HAR dårligere billedkvalitet enn Exilim 750.

Det er godt smaken er som baken :)

 

Har nemlig lest tester som sier det totalt motsatte, og egen erfaring (eksempelbilder) viser også til mer støy (om ikke dramatisk mye) i bildene fra Casio kameraet.

Lenke til kommentar
Ikke for å gjøre valget verre, men hva med Fujifilm Finepix F10?

Etter min mening er F10 absolutt det beste valget om en skal ha et kamera for å knipse bekymringsfritt på "auto".

F10 er jo et "point-and-shoot" kamera, så der er mye automatikk, men siden jeg selv er fan av det kameraet, så kan ikke nevne noe negativt med det.

 

Kan vel også legge til en link som sikkert vil plage Afseth litt ;)

F10 vs. Ixus 700

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...