Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forklaring av Nm og HK


dark|dog

Anbefalte innlegg

På de nye CDI motorene til Mercedes (brukt i C og E klassen i alle fall vet jeg) finnes forskjellige kraftuttak men er det egentlig samme motorer? Jeg tenker på E200 og E220 med hhv 122 og 150 HK. Begge motorene har jo 2,148 cm3 slagvolum. E200 har vist 290 Nm mens E220 340 Nm.

 

Når det gjelder dreiemoment så har jeg skjønt at dette er noe som tydeligvis virker inn ved lavere turtall en Hk. Hk blir jo alltid oppgitt ved et høyt turtall (da maks Hk inntreffer selfølgelig). Når man aksellererer med biler er det (om man legger godt merke til) helt forskjellige "kurver" på effektuttaket på motorene. Hadde en Mercedes C180 disponibel til å kjøre med i 3 måneder. Likte bilen men motoren var ikke noe særlig å skryte av. Den virket "treig" til å være 129 Hk. Merkelig nok hadde den et "drag" ved 1.100-1.400 RPM som fikk folk til å tro at vi kjørte en dieselbil når vi var på tur ut av kryss i byen t.ex. Kraftkurven gikk i alle fall litt merkelig.

 

Kjentes ut som motoren "døde ut" mellom 1.500 og 4.000 omdreininger mens den kom seg tilbake ved 4.000 da man nermet seg maksimal utnyttelse av Hk.

 

Noen som kan forklare litt her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

les litt på link under...

http://vettenet.org/torquehp.html

 

dreimoment er hvor mye kraft man vrir om en aksling med (ikke skyt meg om jeg tar feil). Dvs at når man har to biler med like mange HK men den ene er mye tyngre, så kan disse være like raske så lenge den tyngste har mer dreimoment.

 

På samme måte så kan gjerne en liten sportsbil være raskere enn en større (men kraftigere) bil.. Men om begge kjører med full bil så vil gjerne situasjonen endre seg fordi den store bilen med mye dreimoment ikke "merker" så godt ekstra vekt..

 

Vel.. håper noen andre forklarer bedre enn meg! :)

Lenke til kommentar

Moment er kraft ganger arm. Det er den krafta du har på en meters arm festa til veiva. arbeid er kraft ganger vei og effekt er arbeid per tidsenhet.

 

Moment måles i Nm

Arbeid i Joule

Effekt i watt

 

Her er kurvene på en 2 liters bensinmotor:

 

http://www.squadra-tuning.com/English/EN_alfa_75_20.htm

 

Og på en turbodiesel.

 

http://www.squadra-tuning.com/Alfa_156_19_JTD_16v.htm

 

Som du ser er det høyere moment, men ca lik effekt. Det kommer av at effekt er avhengig av turtall og moment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...