Gå til innhold

IDE med RAID


UAM

Anbefalte innlegg

I dag lurer jeg på mye rart. Jeg kom til å tenke på at jeg aldri har satt IDE disker i RAID. Så hvis man har en RAID kontroller til sine to kanaler, har ikke det akkurat nå, hva gjør man? Må man ha diskene på hver sin kanal, eller setter man M/S på den ene kanalen, eller er det slik at man feks kan sette 4 disker til RAID 0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem å kjøre IDE disker i Raid0 :-)

 

Skal du kjøre Raid0 kan du sikkert kjøre dette i Software og få helt fine ytelsestall.

 

Generelt sett bør du ikke ha mer enn 1 disk per kanal - tror alle hardware raid kontrollere jeg har sett kun lar deg sette en disk per kanal. Men på de billigere kan det jo hende at de setter 2 disker per kanal...

 

4 disker i Raid0 er ikke noe problem! Går faktisk svært fort! Men husk at dersom en disk går så er alle data gone forever :hmm: (Med mindre du tar kontakt med IBAS da, men det koster massa penga - særlig i et Raid oppsett)

Endret av _BOFH_
Lenke til kommentar

Takk for svaret, selv om det dukket opp noen selvmotsigelser. Jeg kjøre allerede to disker i RAID, men da med SATA. Har egentlig ikke vurdert IDE i RAID, da jeg utelukkende bruker disse diskene til fillagring hvor hastighet ikke er viktig. Tittet på kontrollere grunnet mulig utvidelse av antall disker, dermed dukket denne problemstillingen plutselig opp i hodet mitt og jeg måtte ha et svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...