Gå til innhold

Musikkpc (+spill) kjøpes straks! Innvendinger?


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen :)

 

I en lengre tid har jeg saumfart dette forumet, så vel som Cubase-forumet, for å finne de perfekte komponentene til pc'en jeg nå skal bygge. Det skal først og fremst være en studiopc, til å brukes sammen med min RME Fireface 800.

Det vil nok også bli spilt litt på den, derfor skjermkortet, men jeg vil ikke at dette skal forringe stabiliteten eller ytelsen på studioarbeidet, så jeg velger å kjøre et fysisk dual boot system, med 2 forskjellige systemdisker. Derfor har jeg drevrammen fra Chieftec, for å enkle HD-bytte med hot swap.

 

MERK:

Jeg SKAL ha et hovedkort med 955x - ikke diskuterbart.

Kvaliteten og hastigheten på ram'en er viktig!

PSU må være støysvak, stabil og kraftig, med enkel 12v ledning.

AMD er IKKE et alternativ pga av kompatibilitetsproblemer for øyeblikket.

 

Etter mye frem og tilbake har jeg havnet med følgende setup:

 

Kabinett: Antec P180

PSU: OCZ Powerstream 520w

Hovedkort: Asus P5WD2 Premium

CPU: Pentium D 820 2.8GHz

RAM: OCZ 1024 (2x512) DDR2 E.B. Platinum Edition

HD-Drev: Chieftec HD-Drev 3xSATA

HDD1: Samsung Spinpoint P80SD 120GB (Musikk-system)

HDD2: Samsung Spinpoint P120S 250GB (Musikk-filer)

HDD3: Samsung Spinpoint P120S 250GB (Spill, Internett, etc.)

DVD: Pioneer DVR 110D

Skjermkort: Gigabyte GeForce 6800GT Vivo Vifteløst

Trådløst nettverkskort: D-Link 108MBps

Viftestyring: Zalman 6 kanalers viftestyring

Mus: Logitech MX518 (God oppløsning kan være greit til lydredigering!)

------------------------

Pris = 16'002,- (netshop.no)

------------------------

 

Skjermer og tastatur skaffer jeg utenom. Og FW800 kontroller kjøper jeg gjennom en musikkforretning for å sikre kompatibilitet.

 

Innvendinger/forslag? Ris/ros? :whistle:

 

Takk for oppmerksomheten :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten påpeke at når du skal drive med musikkproduksjon (i dette tilfellet Cubase?) så har jeg bedre erfaring med AMD, da Cubase fortsatt ser ut til å ha kompabilitetsproblemer med Intel (Fortsatt grunnet Intel-buggen?).

 

En del plugins sliter også med problemer med tanke på Intel (spesielt Waves-plugins).

 

ellers så ser setup'n helt fin ut (bortsett fra at jeg hadde heller valgt andre HD'r (WD 250GB Raid Edition f.eks ?)

 

Edit : Bra valg av PSU :thumbup:

Edit : Ser du ikke skal ha AMD uansett, så go for it :thumbup:

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
ellers så ser setup'n helt fin ut (bortsett fra at jeg hadde heller valgt andre HD'r (WD 250GB Raid Edition f.eks ?)

 

Edit : Bra valg av PSU :thumbup:

Hvorfor anbefaler du wd over sansung? Har en drøss med wd se, men etter å ha fått meg en samsung 250GB sata spinpoint disk så anbefaler jeg ikke wd over de lenger. Samsung disken er mye stillere, kaldere, og den kom bedre ut i en test jeg leste. Tror det var på toms.

 

Den psuen er jeg ikke helt bekvem med, en kjenning har tatt knekken på 2 ocz psuer av den typen i det siste.

Lenke til kommentar
ellers så ser setup'n helt fin ut (bortsett fra at jeg hadde heller valgt andre HD'r (WD 250GB Raid Edition f.eks ?)

 

Edit : Bra valg av PSU  :thumbup:

Hvorfor anbefaler du wd over sansung? Har en drøss med wd se, men etter å ha fått meg en samsung 250GB sata spinpoint disk så anbefaler jeg ikke wd over de lenger. Samsung disken er mye stillere, kaldere, og den kom bedre ut i en test jeg leste. Tror det var på toms.

 

Den psuen er jeg ikke helt bekvem med, en kjenning har tatt knekken på 2 ocz psuer av den typen i det siste.

Hvis du leser hva jeg skrev så anbefalte jeg WD sine RAID Edition disker, disse er mye kaldere, støyer mindre, er enterprise disker og samme lave feilrate som SCSI-disker! De koster en hundrelapp eller to mer enn de vanlige.

 

De har også MTBF på 1 million timer, vanlige disker (inkl. Samsung) har rundt 50000.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Linken til Asus-forumet var til A8N-SLI, kan du poste den korrekte linken? Synes det er rart om Asus skulle gjøre det varmere enn andre HK, men skal ikke se bort fra at det kan stemme. Men det var ikke med EE 840 det da? Var en på forumet her å som hadde brutal temp med EE840 på P5WD2-Premium: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4776281

 

Vet ikke hva det er med lyd-folk og Asus, tviler ikke på at dere har grunner til å foretrekke dem, men selv ville jeg mye heller tatt Intel D955XBK hvis jeg ikke sku klokke, eller Gigabyte eller Abit AW8-Max for å ha litt mer settings å leke med. Alle de tre har Firewire800, selv om du ikke stoler på den til lydkortet vil den fortsatt virke utmerket på Lacie-disken din :)

 

Men du har kanskje funnet ut mer om P5WD2 og varme, det blir kanskje Asus likevel? Synd hvis du ikke kan ta det kortet du har mest lyst på når du først må bruke så my pæng på en epoxy-plate med sorte firkanter på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du burde gå for en dual core prossesor, og ikke ha spill eller internett på datan.

hvis du bare driver med "musikk produskjon" alla reson lager tekno skvip, har det ikke noe og si.

 

driver du med skikelig ting som opptak av instrumenter osv , ekte musikk produksjon i cubase, protools, osv.. burde du ikke bruke maskinen til noe annet enn det og en dual core prossor siden noen av disse programmene allerede utnyter det.. og kommer ihverfall til og gjøre det mer.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
du burde gå for en dual core prossesor, og ikke ha spill eller internett på datan.

Så lenge du har valgt å ha en fysisk sperre mellom de to systemene spiller jo dette ingen rolle.

 

Jeg har ingen slike sperrer, har spill installert, lager alt annet enn "teknoskvip", men har ikke noen problemer av den grunn :)

 

Det jeg absolutt ville gjort er å investere i mer RAM. Har meget god erfaring med å gå fra 1 til 2 gigs.

 

Syns systemet ditt ellers så fett ut, men må si meg enig med NIrD når han anbefaler dual core - dersom du bruker mange cpu-intensive plugs på en gang kommer du til å merke stor forskjell!

Lenke til kommentar
Du må ikke ha amd og nforce4 til musikk i alle fall.

Ingenting som heter at han ikke MÅ ha. AMD funker like bra som intel til musikk nå til dags. Er ikke så mye forskjell på AMD / Intel som det var før. Så tror han hadde vært like fornøyd med begge 2. Men det trengs ikke diskuteres, for trådstarter sa han ville ha intel. Ferdig med det :)

Lenke til kommentar

Jacoweb - takk for at du leste OP i motsetning til de andre.

MEN - Selv om posten hans var helt unødvendig har Hobbes rett:

- AMD + nForce4 = krøll!

- AMD + nForce3 = shitbra! (men da med AGP)

(forbehold må taes hvis man skal bruke FW og UAD sammen med AMD X2)

 

 

du burde gå for en dual core prossesor, og ikke ha spill eller internett på datan.

hvis du bare driver med "musikk produskjon" alla reson lager tekno skvip, har det ikke noe og si.

Pentium D ER EN DUAL CORE CPU!

JEG LAGER IKKE TEKNOSKVIP! :mad:

Dere trenger ikke å vite det - men jeg kommer til å bruke Cubase, til studio recording. Jeg er musikkstudent. Jeg har ingenting til overs for teknoskvip.

Som strez sier, blir det ingen problemer når jeg kjører dual boot...

 

ALLE SAMMEN - Vær så snill, les hele originalposten

...så slipper vi slike poster som de siste...

 

EDIT:

Strez

Jeg har prioritert god ram foreløpig, så kan jeg kjøpe en identisk når de er billigere og jeg har mer penger.

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Jacoweb - takk for at du leste OP i motsetning til de andre.

MEN - Selv om posten hans var helt unødvendig har Hobbes rett:

- AMD + nForce4 = krøll!

- AMD + nForce3 = shitbra! (men da med AGP)

(forbehold må taes hvis man skal bruke FW og UAD sammen med AMD X2)

 

 

du burde gå for en dual core prossesor, og ikke ha spill eller internett på datan.

hvis du bare driver med "musikk produskjon" alla reson lager tekno skvip, har det ikke noe og si.

Pentium D ER EN DUAL CORE CPU!

JEG LAGER IKKE TEKNOSKVIP! :mad:

Dere trenger ikke å vite det - men jeg kommer til å bruke Cubase, til studio recording. Jeg er musikkstudent. Jeg har ingenting til overs for teknoskvip.

Som strez sier, blir det ingen problemer når jeg kjører dual boot...

 

ALLE SAMMEN - Vær så snill, les hele originalposten

...så slipper vi slike poster som de siste...

 

EDIT:

Strez

Jeg har prioritert god ram foreløpig, så kan jeg kjøpe en identisk når de er billigere og jeg har mer penger.

Bare hyggelig! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

datan vill jo bli tregere etterhvert hvis den ikke er helt ren... mye surfing og spilling gjør at maskinen blir tregere og tregere til slutt må man installere win på nytt... jeg sier ikke at man ikke MÅ ha spill eller internett jeg sier bare at man ikke BURDE ha massa dall innpå musikk pc..

 

snakker av erfaringer. jeg har en egen maskin til musikkproduskjon og en annen til lek og morro.¨

 

jeg bruker AMD X2 4200 og ASUS A8N Sli Deluxe, 2GB ram til lydredigering/musikkproduskjon uten som et lite problem har jeg hatt med det.

uansett når det gjelder plugins, cubase, protools osv.

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått noe, NiRD...

 

Jeg skal ha 2 windows-installasjoner på 2 forskjellige HD'er.

Musikk-systemet kommer IKKE til å ha internett i det hele tatt, og ingen spill.

 

Derfor kommer ikke Musikksystemet til å bli tregere...

 

Ang. ditt oppsett

Mulig du er en av de FÅ heldige som ikke har problemer med AMD PCIexpress

- Har du et kraftig PCIexpress kort?

Med et svakt vil problemene bli mindre (ikke borte)

 

Har du tatt Thonex-testen? Mulig at du ikke bruker cpu'en til sitt fulle - at du kjører "enkle" nok prosjekter til at problemet ikke gir seg til kjenne...

Lenke til kommentar

Mitt valg havnet ihvertfall på Tyan Thunder K8WE, 2stk Opteron og 2GB RAM. Det ultimate for musikkproduksjon (Siden Cubase støtter dual CPU). Kjører selv et kraftig skjermkort (Gainward 7800GTX Golden Sample) og har mindre problemer med AMD og Nvidia 4 Professional 2250 / 2200 chipsettet enn Intel-systemer.

 

Men du har nok fått et godt system :thumbup: Du blir nok fornøyd skal du se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...