Gå til innhold

Sprengt PSU, fixes? (2)


T-Bomb

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en PSU (en Enermax 500w-600w tror jeg) som er kjørt på 220v strømnett med 115v slått på bakpå. Da smeller det. Er det mulig å bytte ut kun den sprengte delen eller er det andre ting som kan ha tatt skade under smellet?

 

Jankee: Jøsses er det leke politi delux eller? Hve betyr Bumping? Noen som har masse tide i hvertfall :ermm:

 

Tusen takk for svar, visst det er noen som sitter på denne kunnskapen..

Visst ikke kan vel bare noen bumpe an for meg å så stenge den? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sprengte også min psu! jeg ble så skremt at jeg ikke turte å gjøre mer, så jeg sendte den tilbake til der jeg kjøpte den, får kanskje ny.....så jeg vet ikke om det går ann å fikse, jeg tror det er generatoren som går......

Tror nok generatoren hos kraftelskapet har det helt fint allikevel jeg, skal nok litt mer til enn en klåfingra tulling med en PSU til for å ta ut den...

 

Sannsynligvis er det vel et par NTC motstander, eventuelt en sikring elns som har gått, disse kan man bytte, men om man ikke vet hvor generatorer sitter i henhold til en PSU anbefaler jeg å la være...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gjorde det med en eldre strømforsyning hos en kompis bare for gøy :p bytta sikringen og funka greit igjenn etterpå, men er vel ikke helt til å anbefale tror jeg.. Strømforsyningen jeg gjorde det på var ikke i bruk og kommer ikke til å bli det heller.

Er godt mulig det er mer som er ødelagt, så for all del kvitt deg med den å kjøp en ny :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

Hei,

 

Jeg har fikset noen som har "gått på en smell".

De som går igjen på de mindre(150-200w) er Ntc, likeretter brua og Linjedriveren til switch mode trafoen. I tillegg skal man være obs på en motstand og zener diode som går til switch mode icen. Om zeneren er hel og motstanden brent så er nok icen i live, om zeneren er gåen så er nok switchmode icen gåen.

 

På de større så er det ofte et push-driver steg, mål disse, samt ntc motstanden, likeretterbrua og zener diodene. Etter HV skillet(Ses veldig tydlig under printet, en stripe uten kobber, ofter er det hull i printet under optokoblerene.

 

Optokoblerene bør du også måle. Om du ikke vet hva du holder på med så LIGG UNNA! Det er store strømmen innvolert i dette, mer enn nok til å ta livet av deg, ja, dette er en smule skremsels propagande, men kan ikke under streke dette nok.

Det lønner seg heller ikke å få noen på et radio/tv verksted til å se på saken heller.

 

Dette er det jeg kommer på i farten, men kan se litt nærmere på hva jeg har gjort, jeg har dette skrevet opp.

 

Mvh Magnus kofoed

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Tusen takk for mye info, skjønnte ikke allt, men har hvert borti noe..

Skiftet den sprengte "delen" og startet den opp fint etterpå (tilkoblet en gammal maskin for morro)

Men, når jeg skrudde den av med bryteren bakpå, smallt det på nytt, en annen del som røk hehe.. Har fått tak i ny strømmforsyning en Thermaltake 460w det får fungere fremmover.. :)

 

Kjedelig med den andre men men.

 

Thnx anyhows

 

 

edit: fler skrivefeil?

Endret av T-Bomb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...