Gå til innhold

Ønsker: anbefaling av desktop software


petterg

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter ukens inntog i linux for desktop. Husker fra "gamle dager" (rh 7.3) at jeg trivdes best i KDE, så KDE-base er nå lagt inn på en gentooboks. Den må fylles med noen programmer for å bli nyttig. Hvilke programmer anbefales på disse områdene?

 

Office: openoffice eller koffice?

Sist jeg brukte openoffice hang den seg hver gang den skulle åpne et Worddokument med formatering litt utover det vanlige.

 

PDF lesing og skriving: Bør kunne konvertere office dokumentene til pdf.

 

KDE volumkontrol: kamix dør med signal 11 så fort jeg prøver å endre volum. Noen bedre alternativer? Må kunne styre master volum, line-inn, cd, systemlyder (wav) og mic.

 

lydredigering: Bruker mye Steinberg wavlab på windows. Tilsvarende for linux?

 

bilderedigering: Gimp er vel alene om å kunne gjøre photoshoplignede oppgaver?

 

quark-erstattning: Finnes det for linux?

 

filbehandler: Konqueror er grei nok, men savner en kjapp måte å lage arkiv filer (type høyreklikk på mappe for å lage tar.bz / rar / ...). Det er muligens bare en konfigurering?

 

video avspiller for diverse formater: mplayer kanskje? Noen bedre?

 

Musikkavspilling: Helst minimalistisk med playlist for mp3/ogg/wav/flac

 

html / php editor med fargekoding: Emacs er sær, jeg er sær - vi kommer ikke overens. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Office: openoffice eller koffice?

Sist jeg brukte openoffice hang den seg hver gang den skulle åpne et Worddokument med formatering litt utover det vanlige.

 

Kommet utallige oppdateringer til OOo siden RH-7.3-tid. :)

 

PDF lesing og skriving: Bør kunne konvertere office dokumentene til pdf.

 

OpenOffice.org kan konvertere. xpdf er en grei pdf-leser

 

quark-erstattning: Finnes det for linux?

 

Scribus.

 

Musikkavspilling: Helst minimalistisk med playlist for mp3/ogg/wav/flac

 

XMMS, bmp.

 

html / php editor med fargekoding: Emacs er sær, jeg er sær - vi kommer ikke overens. Noen forslag?

 

Kate, nvu, nano, osv.

 

video avspiller for diverse formater: mplayer kanskje? Noen bedre?

 

Xine.

Lenke til kommentar

Office: openoffice eller koffice?

OOo er mest brukt, men KOffice integreres mye bedre mot KDE.

PDF lesing og skriving.

KPDF (følger med KDE) og Scribus.

KDE volumkontrol

Kmix. Hvis den ikke fungerer bør du fikse installasjonen din.

bilderedigering/quark-erstattning

GIMP til bitmap, Inkscape til vector og Scribus til trykk.

video avspiller for diverse formater

Standard KDE bruker xine-lib og støtter det meste med f.eks Noatun. Hvis du vil bruke noe annet så anbefaler jeg MPlayer med KPlayer frontend til KDE.

Musikkavspilling

XMMS er en god og gammel favoritt, men siden du kjører KDE så anbefaler jeg Amarok.

html / php editor med fargekoding

Kate er en veldig bra editor (følger med KDE). I terminal har man mange valg, men jeg synes JOE er en liten og grei editor med veldig god fargekoding.

Lenke til kommentar
lydredigering: Bruker mye Steinberg wavlab på windows. Tilsvarende for linux?

Nå er jeg ikke kjent med Steinberg Wavlab, men kanskje Ardour er en løsning? Til mere generell musikkredigering (sequencer), kan du jo prøve Rosegarden.

 

bilderedigering: Gimp er vel alene om å kunne gjøre photoshoplignede oppgaver?

GIMP er i allefall den som er mest kjent. Man har også Photogenics, men det er kommersielt.

 

quark-erstattning: Finnes det for linux?

Scribus? Er nok ikke like avansert som QuarkXPress, men det er i allefall et DTP-program.

 

html / php editor med fargekoding: Emacs er sær, jeg er sær - vi kommer ikke overens. Noen forslag?

Her er det mange å velge mellom. KATE er en blant mange.

Lenke til kommentar

Her var det mye bra! Viste ikke at det hadde kommet så mye bra siden sist jeg hadde linux på desktop. Nå skal det testes!

I går tok jeg det for gitt at det ikke fantes programmer for linux som kunne erstatte Solidworks / solidedge / autodesk inventor. Men idag er jeg litt mer optimistisk. Noen som vet om noen slike?

 

 

Foresten noen som vet om det er mulig å ta i bruk programmer ment for OS X (mac) på en linuxpc med x86 arkitektur?

Lenke til kommentar
Foresten noen som vet om det er mulig å ta i bruk programmer ment for OS X (mac) på en linuxpc med x86 arkitektur?

Nei.

 

I går tok jeg det for gitt at det ikke fantes programmer for linux som kunne erstatte Solidworks / solidedge / autodesk inventor. Men idag er jeg litt mer optimistisk. Noen som vet om noen slike?

 

Er Solidworks et CAD-program? I så fall, se her: http://www.gnomefiles.org/subcategory.php?sub_cat_id=37 og her: http://www.kde-apps.org/content/show.php?content=11539

Lenke til kommentar

For å ikke gi windows noen fordeler har linuxmaskina nå fått 21" skjerm!

 

En ting som savnes: MSN/ICQ klient. Helst i samme program.

Ayttm har en bug at den ikke klarer å logge på MSN (bad cookie). Det skal vistnok være en fix i CVS, men jeg får det ikke til.

Gaim tar 70MB!

Centericq er kun tekstmodus

 

Hva velger man da?

 

På windows har jeg brukt miranda - Den er liten, enkel, ligger i systray og har hurtigtast for å hente opp contact list og hurtigtast for å få fram innkommende meldinger (De varsles med blinking i systray - ingen popup, ingen stjeling av fokus.) Noen linux klienter som kan erstatte denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...