Gå til innhold

Hva skjer med bokstavene æ ø å?


troutmaster

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som har skjedd med datan min. Hvis jeg søker fra google bar, så er det ikke noe problem, men hvis jeg søker ved å bruke google linken på startsiden så får jeg resultatet dere kan se på bildet. Samme skjer hvis jeg bruker ø eller å i søke ordet, men får da litt andre ubegripelige tegn erstattninger. Noen som har vært borte i det samme og har en løsning? Bruker Engelsk winxp pro sp2.

post-26-1125758326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis informere ikke Startsidens server nettleseren om hvilken karakterkoding som benyttes på den aktuelle siden. For å midlertidig løse dette, kan du velge en annen karakterkoding ved å klikke View -> Encoding -> Unicode UTF-8.

 

Stort annet kan nok ikke gjøres, da det ikke er din datamaskin som er problemet.

Lenke til kommentar
Lurer på hva som har skjedd med datan min. Hvis jeg søker fra google bar, så er det ikke noe problem, men hvis jeg søker ved å bruke google linken på startsiden så får jeg resultatet dere kan se på bildet. Samme skjer hvis jeg bruker ø eller å i søke ordet, men får da litt andre ubegripelige tegn erstattninger. Noen som har vært borte i det samme og har en løsning? Bruker Engelsk winxp pro sp2.

Gå inn på Control Panel>Regional and Language Options>Advanced og der velger du Norwegian(norsk).

 

Der gjør at datamaskinen din blir tilpasset det språket du bruker mest.

Endret av chakl
Lenke til kommentar

Det er allerede gjort. Det ble gjort under selve innstalasjonen. Men dobbelsjekket det nå. Og det er valgt norsk alle mulige veier. Merkelig det her. Selv inne i der code page conversion tables har jeg haka av valg som har norsk tilknytning. Ble da spurt om xp cden, og da henta den noen filer. Men det hjalp ikke det heller. :no::hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned google toolbar, så det fungerer jo når jeg søker der. Men er det ikke noe rart her. Jeg mener at dette ikke har vært noe problem før. En hadde vel lagt merke til dette ganske kjapt. Er ikke liv eller død for meg det her, men jeg har en egen evne til å la meg irritere over ting jeg ikke får til, eller forstår. Særlig når det kommer til data. :mad::hmm::roll:

Lenke til kommentar
se nede i hjørnet der må d stå (NO) :)

Du har helt rett! Det er forskjellen fra før. Hvordan i hælsike forsvant den? Og hvordan får jeg den tilbake? Har vært inne å stilt på det som er i "Region and Language Options" uten at det har ført til at NO dukker opp nede i hjørnet. Hm. Begynner å få vondt i hue av det her. :blush:

Lenke til kommentar
se nede i hjørnet der må d stå (NO) :)

Har nå fått NO tilbake. Måtte "adde" et språk til. Men var det til noe hjelp? Nei, det er visst ikke der det ligger heller. Se på bildet hva som dukker opp når jeg søker på "båt" i startsidens snarvei til google. Fae. ! Nå er jeg så oppmerksom på dette at jeg ikke får det ut av huet. :hmm::hmm::(:cry::roll:

post-26-1125872670_thumb.jpg

Lenke til kommentar
se nede i hjørnet der må d stå (NO) :)

Har nå fått NO tilbake. Måtte "adde" et språk til. Men var det til noe hjelp? Nei, det er visst ikke der det ligger heller. Se på bildet hva som dukker opp når jeg søker på "båt" i startsidens snarvei til google. Fae. ! Nå er jeg så oppmerksom på dette at jeg ikke får det ut av huet. :hmm::hmm::(:cry::roll:

vis meg dine instillinger meg screenhot i control panel>>regoinal..............

Lenke til kommentar

Vel, nå ser alt ut til å ha ordnet seg. Hva som har skjedd vet jeg ikke. Det kan ha vært feil hos startsiden, eller hos meg. Har hatt en del omstarter i det siste, så kanskje det har skjedd noe i forbindelse med det. Synd jeg ikke fikk tak i nøyaktig hva som førte til dette, men man kan jo ikke få alt her i livet. Takker så mye for all behjelpelighet og forslag. Har ikke vondt i hodet lenger. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...