Gå til innhold

Driver og pusser kabinettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det trenger du ikke. Det avhenger helt og holdent hvordan overfalten på kabinettet er.

har kabinettet en pen overflate uten riper, så trenger du bare pusse med 180 papir for at den nye lakke skal få noe å bite i.

Hvis det er riper så bør du pusse med litt grøvre papir 100-140 for å ta ned mere lakk og grunne (for å fylle ripene) og pusse igjen med 180 papir. Men ikke våtslip på grunning, for den trekker vann. Noe som vil gjøre at lakken løsner.

Lenke til kommentar

180 grit er da fryktelig grovt på metall da. greit å bruke først, for å fjerne riper og småskader i gammel lakk (orginal lakk)

 

Selv bruker jeg 180 - 240 - 400 og til slutt 600 grit. Vet om de som bruker opp til 1000 grit å høyere, men synes selv det er bortkastet, hvis ikke det er for å fjerne sig og "appelsinhud" i lakken.

 

Og får du grunningen til å trekke vann, har du brukt feil grunning eller ventet for kort tid før sliping. jeg går alltid over grunningen med 600 grit våtsliping før jeg legger på fargen. Dette for å få en jevnere overflate, å bedre feste for lakken. Å tørrslipe grunningen gir masse unødvendig pussestøv. pluss at det lettere blir riper.

 

Du må la grunningen tørke iallefall 24 timer før du starter med våtsliping, eller lakkeringen.

 

Grunningen trenger du strengt tatt kun hvis du får flekker med bart metall. Sliper du den orginale lakken glatt (den er jo ofte litt "ruflete"), uten å komme ned på metallet, så hopper du glatt over grunning.

Lenke til kommentar
Skulle hatt en skikkelig proff lakke guide et eller annet sted. Gjerne med bilder og tips til produkter en kan bruke.

 

(f.eks europris lakken suger bawls >_< )

 

Har funnet selv at dysene på biltema lakken er fine, men lakken er ikke fullt så bra, bruker derfor colorworks (?) med biltema dyser.

Der er jeg enig! Skulle vært en skikkelig lakkeguide (hvis det ikke er her et sted da?)

Lurer litt selv... Har pussa helt ned til metallet så må bruke grunning...

Lenke til kommentar

Var det et hint, frakk2000? ;)

 

Europrislakken (colorworks) funker fint den, bare man tar seg litt tid. Dekkevnen er så som så, men det er bare å bruke flere lag.

Problemer med dysen har jeg kun opplevd når jeg har vært sløv med ristinga av boksen før lakkering, eller når boksen har vært for kald. Men det er jo ikke lakken sin feil, er det vel?

Lenke til kommentar

Quicklakken funker bra. gode dyser og bra dekkevne.

 

Uansett hvilken lakk du bruker, husk å rist boksen godt, å når du er ferdig med lakkeringen, å det fortsatt er lakk igjen, så snu boksen på hodet, å trykk inn dysa til det ikke kommer lakk lengre. da renser du dysa, å kan bruke boksen igjen senere.

Lenke til kommentar

Har noen av dere vurdert Google i det hele tatt?

 

Her kommer litt på norsk, skal lete videre etterpå:

 

 

Her kommer en guide (uten en haug av smileys, yay), prøver å være så korrekt jeg kan. Hvis jeg har bomma helt, så får dere andre rette på ting, gjerne på pm, så kan jeg rette på det her. Da slipper vi 100 svar som går på rettelser eller skriveleifer. Alt skrevet videre her er i alle fall mine erfaringer. Har lakkert litt av hvert opp igjennom tiden.

 

Biltema går du til når du trenger noe som er billig og funker, ikke om du trenger noe av god kvalitet. Dette gjelder i alle fall lakk. Du kan ikke vente å få en kjempegod finish når du skal lagge glatte store flater som sidedøren på en pc med lakken du kjøper der, selvom du har gjort en god jobb. På allerede lakkerte gjenstander som f.eks. kabinettet på en pc, er det bare dumt å legge på primer. Det samme gjelder mye av plastgjenstander, f.eks. keyboard + mus. Dette vil bare skape ujevnheter og er ekstra mye bry (min erfaring).

 

1. Det du bør gjøre er å pusse alt matt. Du velger selv om du vil våtpusse eller ikke, jeg anbefaler å gjøre det. Vannet drar med seg en del skitt vekk fra det du pusser, og gir derfor gjerne et jevnere resultat.. Puss gjerne med kloss, der det går, og bruk høyt nummerert papir når du er på den siste biten - 400/600 papir. Når du er ferdig med pussingen og står igjen med en matt overflate, tørker du over den med en våt fille/klut og passer på at ingen hårstrå eller annet smuss ligger igjen (doh).

 

2. Påfør lakken kryssvis, ja. Det vil si at du sprayer i 8-talls form, nesten som når Zorro mekker z'en sin (zmokin'). Først frem og tilbake den ene veien over hele flaten, så snur du deg eller flaten 90 grader, og gjentar samme bevegelsen. Da bør det være forklart detaljert nok? (Om du kjøper ordentlig bil-lakk, så er det gjerne en illustrasjon av dette på boksen). Den vanskelige biten her, ligger i mengden du påfører; Det skal være så mye lakk at det glinser og er speilblankt nok til at du ser gode refleksjoner av lys, men det må selvfølgelig ikke være så mye at det renner. Hvis/når det renner, kan du prøve å tørke av alt som renner med en fille, men det er jo ikke særlig smart om det begynner å renne midt på en stor flate. Da venter du heller til det er tørket, og så pusser og matter du det ned igjen.

 

3. La det tørke. Akryllakk til bil tørker på 15 min i et middels stort rom, men det skader ingen å vente i 30 minutter før du fortsetter. Skal du våtslipe, venter du gjerne over natten. Det som har våt lakk på seg bør stå fritt for flyende partikler og støv, men jo mer luft, jo bedre. Altså har du et stort rom, er det best å bruke det. En god praksis er å ha ett vindu eller én dør (rett ut) stående oppe, da får du lakken ut, men ikke for mye luftstrøm med gærne hårstrå og støvselvmordsbombere som skal ødelegge for deg.

 

* Disse 3 stegene går du igjennom minst 2 ganger, og minst en ekstra gang for klarlakk.

* Hvis du mikser forskjellige typer lakk, vær forberedt på at lakken kan koke - altså prøv på noe søppel først.

* Ikke kjøp lakk i fargehandel eller Biltema. Se etter billakk/akryllakk. Lakk jeg har prøvd og er fornøyd med: Dupli-Color Auto-Color, Maston CarColor. Du vil skjønne at lakk er dyrt, og at du ikke ønsker å bruke altfor mye av det.

* Ha alltid maskeringsteip, aviser eller annet dekke, og gjerne skalpell eller saks klart.

 

Takk til CC

 

@Dj_Ovin: Hele språket ditt er en leif. Les signaturen min ;)

Lenke til kommentar
Har noen av dere vurdert Google i det hele tatt?

 

Her kommer litt på norsk, skal lete videre etterpå:

 

 

Her kommer en guide (uten en haug av smileys, yay), prøver å være så korrekt jeg kan. Hvis jeg har bomma helt, så får dere andre rette på ting, gjerne på pm, så kan jeg rette på det her. Da slipper vi 100 svar som går på rettelser eller skriveleifer. Alt skrevet videre her er i alle fall mine erfaringer. Har lakkert litt av hvert opp igjennom tiden.

 

Biltema går du til når du trenger noe som er billig og funker, ikke om du trenger noe av god kvalitet. Dette gjelder i alle fall lakk. Du kan ikke vente å få en kjempegod finish når du skal lagge glatte store flater som sidedøren på en pc med lakken du kjøper der, selvom du har gjort en god jobb. På allerede lakkerte gjenstander som f.eks. kabinettet på en pc, er det bare dumt å legge på primer. Det samme gjelder mye av plastgjenstander, f.eks. keyboard + mus. Dette vil bare skape ujevnheter og er ekstra mye bry (min erfaring).

 

1. Det du bør gjøre er å pusse alt matt. Du velger selv om du vil våtpusse eller ikke, jeg anbefaler å gjøre det. Vannet drar med seg en del skitt vekk fra det du pusser, og gir derfor gjerne et jevnere resultat.. Puss gjerne med kloss, der det går, og bruk høyt nummerert papir når du er på den siste biten - 400/600 papir. Når du er ferdig med pussingen og står igjen med en matt overflate, tørker du over den med en våt fille/klut og passer på at ingen hårstrå eller annet smuss ligger igjen (doh).

 

2. Påfør lakken kryssvis, ja. Det vil si at du sprayer i 8-talls form, nesten som når Zorro mekker z'en sin (zmokin'). Først frem og tilbake den ene veien over hele flaten, så snur du deg eller flaten 90 grader, og gjentar samme bevegelsen. Da bør det være forklart detaljert nok? (Om du kjøper ordentlig bil-lakk, så er det gjerne en illustrasjon av dette på boksen). Den vanskelige biten her, ligger i mengden du påfører; Det skal være så mye lakk at det glinser og er speilblankt nok til at du ser gode refleksjoner av lys, men det må selvfølgelig ikke være så mye at det renner. Hvis/når det renner, kan du prøve å tørke av alt som renner med en fille, men det er jo ikke særlig smart om det begynner å renne midt på en stor flate. Da venter du heller til det er tørket, og så pusser og matter du det ned igjen.

 

3. La det tørke. Akryllakk til bil tørker på 15 min i et middels stort rom, men det skader ingen å vente i 30 minutter før du fortsetter. Skal du våtslipe, venter du gjerne over natten. Det som har våt lakk på seg bør stå fritt for flyende partikler og støv, men jo mer luft, jo bedre. Altså har du et stort rom, er det best å bruke det. En god praksis er å ha ett vindu eller én dør (rett ut) stående oppe, da får du lakken ut, men ikke for mye luftstrøm med gærne hårstrå og støvselvmordsbombere som skal ødelegge for deg.

 

* Disse 3 stegene går du igjennom minst 2 ganger, og minst en ekstra gang for klarlakk.

* Hvis du mikser forskjellige typer lakk, vær forberedt på at lakken kan koke - altså prøv på noe søppel først.

* Ikke kjøp lakk i fargehandel eller Biltema. Se etter billakk/akryllakk. Lakk jeg har prøvd og er fornøyd med: Dupli-Color Auto-Color, Maston CarColor. Du vil skjønne at lakk er dyrt, og at du ikke ønsker å bruke altfor mye av det.

* Ha alltid maskeringsteip, aviser eller annet dekke, og gjerne skalpell eller saks klart.

 

Takk til CC

 

@Dj_Ovin: Hele språket ditt er en leif. Les signaturen min ;)

det :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...