Gå til innhold

Gammel Sci-Fi mer estetisk!


UAM

Anbefalte innlegg

Har sittet og sett en del Sci-Fi fra slutten av 70 tallet. Det som slår meg er selv om dagens Sci-Fi mange ganger har astronomiske budsjetter og tilgang på high tech, er disse gamle filmene langt mer estetiske. Er det all dataanimasjonen som gjør moderne filmer mindre tiltalende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, tror ikke det går an å trekke en slik konklusjon. Det finnes flotte science fiction-filmer fra forskjellige tidsaldre.

Ta f.eks "Solyaris" og "Event Horizon", to av de beste sci-fi-filmene som noensinne har blitt laget. De er fra vidt forskjellige tidsaldre og hadde to helt forskjellige budsjett.

 

Gamle science fiction-filmer(les: 30/40/50-tall) er forresten ikke noe å trakte etter om du ikke liker cheezy skuespill, dårlige kulisser og et manus som ikke er verdt papiret det er skrevet på.

 

 

:)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Jeg påstår likevel at de mest estetiske kommer fra 70-tallet. Tror vel gamle Stanley satt en standard som mer eller mindre ble malen de neste 10 årene. De Sci-Fi jeg har sett fra de siste 10-15 årene anser jeg som overproduserte, unntak selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Så kommer spørsmålet: Hva er en science fiction-film? Kvalifiserer f.eks "The sixth sense"?

 

Andre gode sci-fi's fra de siste årene: (sånn i farta)

- 12 Monkeys

- Matrix

- Minority Report

 

Så må vi ikke glemme Steven Spielbergs "E.T" og "Close encounters of the Third Kind" fra 80-tallet. :)

 

Og hva mener du egentlig med "de estetiske"? Snakker vi filmer som ser ut som flyvende iPods eller?

Lenke til kommentar

Spielberg sluttet å være interessant fra og med E.T. Sixth Sense, Sci-Fi fordi....??

Jo, jeg tenker nok spesielt på iPod filmer.

 

Noen estetiske Sci-Fi:

Alien

Star Trek TMP

2001

2010

Silent Running

Star Wars 4

 

Noen moderne ikke estetiske:

War Of The Worlds, faller i grunn litt utenfor, men remakes often suck.

Star Wars 1-3, (5-6)

Aliens+++

 

Kommer jeg på fler, dukker de opp etterhvert.

 

Det er mange ikke-romskips filmer som jeg synes er svært så flotte, uavhengig av epoke, men tenkte ikke på disse akkurat nå. Det blir mer Science/sosial-Fiction.

Lenke til kommentar

Sixth Sense tar for spekulasjoner rundt den mennesklige psyke. Det blir science fiction for meg. Ikke alt trenger å omhandle romskip og brainsuckers from outer space.

 

Hvorfor er Star Wars: A New Hope "estetisk" og de andre filmene i serien ikke?

 

Skjønner fremdeles ikke hva du mener med "estetisk". Hva gjør en film vakker?

 

Er filmer som Blade Runner(ok, verdens dummeste spørsmål), Predator og The Terminator "estetiske"?

 

I mine øyne er verdens vakreste film sånn rent stilistisk sett: "Cube 2: Hypercube", den ser FAKTISK ut som en iPod. ^^

 

Edit: Da var vi enige om Blade Runner. Verdens beste og vakreste film!

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Vanskelig å forklare hva jeg mener med estetisk. Men du ser forskjell på en del av de filmene jeg oppfatter som estetsik og de andre? Det har noe med visuell og lydmessig støy å gjøre tror jeg. I dag har man muligheten til å pakke så mye action og effekter inn i Sci-Fi at handlingen drukner. Som sagt det finne seff. unntak. Men Sci-FI på 70- tallet hadde en ro over seg.

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Predator er ikke Sci-Fi, det er et eventyr. Om monstre har hyper teknologi eller magiske krefter spiller ingen rolle. Sci-Fi er egentlig i mine øyne en fremtidsfortelling med utgangspunkt i mennesklig utvikling. Dermed vil egentlig filmer som, Independence Day, War Of The Worlds, og strengt tatt Star Wars ikke være Sci-Fi.

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at science fictionens høytid var på 50-tallet.

 

Mitt favoritt-tiår er forøvrig 80-tallet.

Blade Runner

Terminator

The Thing

Kin-Dza-Dza

Predator

Brazil

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi

Aliens

Back to the Future

Akira

 

For å nevne noen. :)

Lenke til kommentar
Jeg tør påstå at science fictionens høytid var på 50-tallet.

Liten tvil om at 50 og tidlig 60 åra hadde mange morsomme og severdige Sci-Fi. Skumle var det og! :D

Til alle som har lyst å utforske gamle science fiction-perler så vil jeg anbefale følgende:

 

SciFi Classics: 50 Movie Pack

 

Mystery Science Theatre 3000 om linken ikke fungerer, bare søk etter "mystery science theatre 3000" under DVD.

 

:)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Tja, nå betaler jeg allerede for en rask linje, men du har vel litt rett. Jeg er dog mer glad i 70 tallet. Soylent Green, Omega Man, Logans Run, (Dark Star :D), for ikke å snakke om kongefilmene Rollerball og West World! Men nå forsvant visst estetikken som var trådens tema. :)

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Estetikken forsvant ut vinduet der den hører hjemme.

 

Vakreste Science Fiction-film?

 

Blade Runner er en soleklar ener. Ingen er i nærheten, alt er rett og slett perfekt.

Cube 2: Hypercube er faktisk mitt andrevalg. Filmen er en vandrende iPod.

2001 er en vakker film bare synd min kopi er noe ødelagt. De siste 20 minuttene mangler, istedet har noen klippet inn det gamle pausebildet til NRK1.

 

Estetisk er forøvrig det eneste ordet (det andre må isåfall være ultravakkert/sexy) som kan beskrive åpningssekvensen til filmen Barbarella. Grrrrrrrrr. :D

 

Edit: Angående "The Angry Red Planet": Selvsagt har man sett den. Genial -> Klipp fra "The Angry Red Planet"

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...