Gå til innhold

Billig kurs!Billig å handle på nett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kursen er ikke billig, men kronen har i det siste styrket seg betraktelig mot dollar og euro.

 

Jeg anbefaler deg ikke å kjøpe digitalkamera fra utlandet, pga. usikkerhet i forhold til garantier. Du kan jo prøve å prute hos en butikk eller nettbutikk, begrunnet med sterk krone.

 

Dersom du på død og liv skal handle fra utlandet har jeg hatt meget gode erfaringer med www.digitalrev.com. I tillegg til at de allerede har lave priser, klarte jeg å prute min forrige bestilling fra $3100 til $2800.

Lenke til kommentar

Selv om vare markeres som "gift", så må man fremdeles skrive på verdien av varen. Og er verdien høyere enn 1000,- er det fremdeles moms på pakken.

 

Selvfølgelig kan selskapet du bestiller fra sette en fiktiv verdi. Men butikker som bryter internasjonale tollbestemmelser med vilje ville jeg ikke stolt no særlig på ellers....

Lenke til kommentar
Joda, det er nå så... Letteste ville vært om du kjente noen som var på ett hotell eller noe på ferie, for da kunne du bestilt det til vedkommende på hotellet, og bedt han om å ta det med hjem... Så slipper du både ørten penger i frakt og toll/moms.

 

Tja, det krever jo i såfall at vedkommende pakker ut kameraet og later som det er sitt eget bruktkamera på vei hjem. Stoppes man i tollen og de finner en rykende fersk kameraeske i bagen, er jeg redd de ilegger "premie" på funnet.

Lenke til kommentar
Og blir den borte i Posten, får man bare påskrevet verdi i erstatning... ikke full verdi. I tillegg bryter også du reglene, og kan bli straffeforfulgt for svindel (eller noe sånt).

1. Om pakken forsvinner, hvordan skal posten da finne ""påskrevet verdi" ?

 

2. Om en er mottaker av en pakke så er en ikke ansvarlig for om avsender har fylt ut skjemaene riktig. Har selv opplevd at utenlandske selgere bare merker pakkene "gift of no value" uten at jeg har ønsket det.

Lenke til kommentar
1. Om pakken forsvinner, hvordan skal posten da finne ""påskrevet verdi" ?

 

2. Om en er mottaker av en pakke så er en ikke ansvarlig for om avsender har fylt ut skjemaene riktig. Har selv opplevd at utenlandske selgere bare merker pakkene "gift of no value" uten at jeg har ønsket det.

1) Denne har avsender på sin kvittering

 

2) Det kan finnes bevis der du ber avsender gjøre dette (mailkorrespondanse og lignende). Hvis firmaet har for vane å gjøre dette, og blir etterforsket, vil jo all korrespondanse med kunder bli undersøkt. Men er vel litt paranoid nå.

Lenke til kommentar
Og blir den borte i Posten, får man bare påskrevet verdi i erstatning... ikke full verdi. I tillegg bryter også du reglene, og kan bli straffeforfulgt for svindel (eller noe sånt).

Redd du ikke får påskrevet verdi engang...

 

Hvis frakt av forsendelsen skjer helt eller delvis ved lufttransport og innebærer en sluttdestinasjon eller opphold i et annet land enn forsendelseslandet, gjelder Warszawa-konvensjonen av 1929 (endret ved Haag-protokollen av 1955) eller Montreal-konvensjonen av 1999. Disse internasjonale traktatene regulerer og begrenser transportørens ansvar for tap, skade eller forsinkelse av forsendelsen til 17 SDR (spesielle trekkrettigheter) pr. kilo (ca. USD 20 pr. kg - avhengig av kursen).

Lenke til kommentar
Regjeringen diskuterer nå om de skal høyne tollegrensen fra 200 til 1000 kr. Var vist bare FRP og et annet parti som hadde stemt imot vedtaket.

Fant dette på nettet:

Verdigrensa på 200 kroner ble fastsatt i 1975. Prisstigningen gjør at det tilsvarer 845 kroner i dag.

 

Posten Norge har foreslått at verdigrensa for avgiftsfrihet heves til minst 1000 kroner.

 

Men Finansdepartementet, der Høyres Per-Kristian Foss er sjef, sier nei.

 

Byåkratene der mener en justering mot inflasjonen vil skade norske firmaer.

 

 

 

Slik kan du handle tollfritt via nettet for 6000 kroner og momsen får du refundert :

En MC-entusiast forteller at han kjøper deler til sykkelen sin i EU-land og får dem sendt Poste restante til Strømstad. Etter stopp hos tollvesenet på Svinesund, kan han importere tollfritt til Norge.

 

Deretter sender han den tollstemplede regningen tilbake til selger, og får utenlandsk moms refundert.

 

- Du handler taxfree og sparer flybilletten, skriver han begeistret.

 

Tollvesenet bekrefter at dette er lovlig. Formelt sett er beløpsgrensa 3000 kroner hvis du er utenlands mindre enn 24 timer, men det sjekkes i praksis ikke.

 

Poste restante betyr vel rett og slett post som hviler eller venter og er fra gammelt en måte å få tilsendt brev til en by der du ikke har fast adresse, men kan hente på hovedpostkontoret.

 

Postverket i Sverige bekrefter at du uten videre kan bestille varer i ditt navn til postkontoret i en svensk by, alt som trengs er postnummer og stedsnavn.

 

Du viser ID når du henter pakken.Det er fullstendig gratis!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...