Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med kjørelys mm.


chasba

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en VW Golf MK2 1990 modell som i går fikk noen merkelige problemer etter en times kjøring. Jeg stoppet i en ti minutters tid og da jeg skulle starte bilen igjen, så var alle kjørelys (hovedlys foran og bak, grøftelys og lys i instrumentpanelet (ikke diodene som indikerer batteri, blinklys osv)) vekk. I tillegg er cd/mp3-spilleren min mer eller mindre død (jeg kan trykke på eject-knappen og cden kommer ut - sikkert fordi den er koblet rett på batteriet), pluss at den digitale klokken var nullstilt. Kupélys, hanskeromlys og bagasjeromlys fungerer fint, samt at lyset inne i hovedlysbryteren fungerer. Jeg kan også bruke høylys, vindusviskere og blinklys. Resten er beksvart.

 

Fant ut sent i går at hvis jeg trykker inn hovedlysbryteren helt inn, slik når man vil kjøre med høylys, så fungerer ihvertfall kjørelysene foran, i tillegg til at vifteanlegget fungerer fremdeles.

 

Jeg er klar over at dette muligens er en rotete beskrivelse, men det er så mange symptomer. Bare spør dersom det er noe som er uklart.

 

Har forøvrig sjekket alle de 22 sikringene i 'skapet' og de er fremdeles hele.

 

Har dere noen forslag/tips/løsninger, så tar jeg imot dem med stor takknemlighet! Har om noen dager en avtale med Vegvesenet som skal godkjenne det nye senkesettet mitt ... og da vil jeg ha en bil som faktisk er lovlig å kjøre med. Heh.

 

Håper på hurtig svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjo!

 

Du tenker på selve bryteren inne i bilen når du sikter til "hovedbryteren til lys og diverse", ja? Skal se om jeg ikke kan få lånt/kjøpt en sånn og testet. Ikke dumt! Jeg var inne på tanken, men siden cd/mp3-spilleren ikke fikk kontakt, så trodde jeg det var noe annet. Det kan jo hende at de som har installert anlegget har koblet det på ledningen til hovedlysbryteren, ja.

 

Vet du forresten hvor disse sikringene i motorrommet sitter? Har ikke rotet så mye oppi der før, heh. Har prøvd å rikke og dytte på ledningene som går til sikringene/releéne inne i bilen. No go der, men.

 

Skal teste dette med lysbryteren og lete etter sikringene i motorrommet så fort jeg får sjansen. :)

Lenke til kommentar

hvis det er sikringsboks frammi dær så er det nokk en svart boks med lokk tror jeg. er ikke sikker på hvor den er.

 

du har sikkert automatiske kjørelys? (lysa kommer på når du starter) vist ikke så er spillern på tenninga. har du sjekka sikringa på selve spillern? koble alle tenningslednionger som er op spillern sammen og sett de direkte på pluss. det er vell 2 lr 3 ledninger, gul,rød og oransje vist jeg iikke tar feil. vist du har 2 så er det enten rød å gul lr rød å oransje.

Lenke til kommentar

Har sjekket i motorrommet nå, men har ikke sett noe som fort minner meg om en plass for sikringer. Får prøve å skru opp det som kan se ut som har noe elektrisk i seg.

 

Ja, kjørelysa slår seg på når jeg starter bilen. Det samme med spilleren, den kommer på så fort jeg trykker hovedlysbryteren ett hakk inn (til parklys) eller når jeg slår på tenninga. Har forøvrig tatt ut sikringen til spilleren og der var det en helt fin 10 amper sikring. Tipper at det ikke er spilleren sin feil.

 

Skal se om jeg kan få prøvd dette med tenningsledningene. Da må jeg vel av med rattet og slik? :ermm:

Lenke til kommentar

Problemet ditt er nok borte når du får skiftet lysbryteren.

 

Er en helt vanlig feil på 2'er golfen at denne går, grunnen er at den brenner seg pga. av at all strøm til lys går igjennom den, og ikke relè.

 

Edit: Er ingen sikringer i motorrommet til lys, med mindre det er noe jalla ettermontering.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Woha, jeg fikset biffen!

 

Det var egentlig ganske enkelt til slutt. Jeg åpnet opp hele hovedlysbryteren og brukte sandpapir for å slipe ned de forskjellige polene. Nå fungerer den som en drøm, gitt. Herlig! :w00t:

 

Takk for alle forslag og tips, folkens! Jeg har en følelse av at jeg kommer til å dra nytte av dem senere. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...