Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skal til for hostetjenester?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil drive et hosting firma?

 

Unskyld meg, men om du virkelig trenger har behov for å spørre hva som trengs så tror jeg virkelig ikke du har den tekniske kompetansen som trengs, ved mindre du skal ansette andre for den tekniske delen.

 

Fra et teknisk standpunkt trenger du egentlig bare en PC og en internettforbindelse Selvfølgelig er det øskelig å bruke litt mer spesialisert utstyr for å hoste hundrevis eller tusenvis av websider, men det er egentlig bare snakk om skalering av hardwaren og båndbredden.

 

Fint om du spesifiserer mer hva du egentlig vil vite.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel, tenkte ikke akkurat på noe stort og dødsseriøst da.

 

Mest sånn lokalt og sånt, kanskje et par websider.

 

 

Vil gjerne vite hvordan jeg setter det opp, så andre har mulighet for å styre det selv, og installere php, mysql ++.

 

Men ingen trenger å svare på denne posten.

Takk likevel!

 

Mvh Runar...

Lenke til kommentar

Kan være greit å lære seg litt om DNS og kunne administrere denne selv f.eks. via en webside. Som regel ønsker folk å forholde seg til tekst (web.mittdomene.no) isteden for ip-adresser, så det får du behov for!

 

DNS ønsker du IKKE å drifte selv! Om du ikke har råd til redundante løsninger "all over the place" da ;)

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Vel, tenkte ikke akkurat på noe stort og dødsseriøst da.

 

Mest sånn lokalt og sånt, kanskje et par websider.

Vel, det hjelper mye om du definerer hva skal skala du ønsker å drive på. Skal du hoste et par websider for venner, deg selv, sportsklubben din osv? I såfall kan du normalt sett kalre deg fint på en sterk ADSL-linje og med neste nhvilken som helst PC, samt gratis programvare fra nettet.

 

Skal du derimot selge denne tjenesten på til folk, så snakker du om helt andre krav til utstyr, sikkerhet, systematisering osv. osv.

 

Det var ikke meningen å virke hissig, jeg hjelper gjerne dersom det er snakk om noe hjemmemekket hosting, men om du skal drive butikk på det så er det så mange punkter å ta med at jeg måtte skrevet en hel avhandling om det. Det gidder jeg ikke =P

 

Så du får si ifra om hva dine intensjoner er, så skal vi prøve å hjelpe så godt vi kan.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for svarene!

 

Jeg tenkte på noe hjemmemekket, for meg og noen kompiser. Ingen planer om å drive butikk ;)

 

Så vil gjerne vite hva slags software jeg trenger, og hvordan jeg setter det opp. Hvordan selve serveren er er vel ikke så viktig? Siden nesten hvilken som helst pc kan brukes?

 

 

Mvh Runar

Endret av Gyn3r
Lenke til kommentar

Jeg tolker det som at du vil gjøre dette for å lære.

Da kan du bruke nærmest hvilken som helst linux distro. Du trenger ikke grafisk grensesnitt. Dermed kan du klare deg med en pc du drar ut av nærmeste kontainer. En pentium 166 med 128mb ram holder faktisk! Vil du ha grafisk serveradmin kan du instalere webmin (søk på google).

 

For valg av distro bør du ta en med godt pakkesystem, som ikke stiller store krav til hw.

Jeg hadde RedHat (det fedora bygger på) før, men ga opp pga særegenheter. Hver gang jeg skulle følge en eller annen guide for å gjøre litt mer avanserte ting var det stadig config filer som ikke stemte overens med guiden.

Deretter begynte jeg med Gentoo. Den er vanskelig å komme igang med om man ikke har linuxerfaring. Instalasjonen tar tid (alt instaleres fra kildekode), men yter bra når man først er igang.

 

Jeg har ikke prøvd Debian, men vil tro den er et godt valg for deg.

 

Andre kan sikkert si mer om fordeler og ulemper med de forskjellige distroene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...