kgb Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 jeg har problemer med å få vist æ, ø, å i tekst som er hentet fra sql-serveren min. Det vises bare som ?. Jeg har serverplass hos domeneshop.no. Noen som vet hva jeg må gjøre for å fikse dette? Har selv innstallert phpMyAdmin på serverplassen min. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Håper noen kan hjelpe
kgb Skrevet 1. september 2005 Forfatter Skrevet 1. september 2005 sikkert.. noen måte å endre det på? gjennom shell f.eks?
kilogram Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Sjekk om det er tegnsettproblem i HTML-koden din, eller om dataene faktisk hentes feil ut fra databasen. Prøv å skriv ut noe av dataene fra databasen, og se på kildekoden til nettsiden. Bruk Firefox med Web developer extensions til å finne ut hvilken koding Apache-serveren sender ut data med (tror nok Domeneshop bruker ISO-8859-1), om det ikke stemmer overrens med HTML-koden din, kan det være problemet.
kgb Skrevet 1. september 2005 Forfatter Skrevet 1. september 2005 har sjekket html'en. den bruker ISO-8859-1. Men ser ut til at databasen bruker UTF-8. Ihvertfall så står det på phpMyAdmin at tegnsettingen er låst til utf8, og kan ikke velge noe annet der. Mulig å gå inn i databasen og endre det selv, via shell?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå