Gå til innhold

Vekt i benkpress.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja, det er vel som med alt annet.. mer muskler = mer vekt.

 

For å få en noenlunde rettferdig fordeling blandt deltakerene så deler man inn i vektklasser... samme grunn til at man har vektklasser i boksing.

 

en fjærvekt ville vært kjangseløs mot en tungvekter i boksing f.eks... samme med benkpress antar jeg..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ja. Si du tar 8 reptisjoner, da løfter du opp og ned 8 ganger pr sett. Du tar pause ca 1 min eller 2 pr sett (de lærde strides vel ang. hvor lang pause du skal ta..)

 

Ta såpass tunge vekter at du såhvidt klarer 8 x 4 (tja, første kan gjerne være litt lettere..oppvarming og slikt, eller du tar 8x5 der første settet er lettere...) du må nesten bare prøve deg frem på hvor tunge vektene skal være. Det varierer så mye fra person til person at det er umulig å si noe utifra alder eller noe annet.. .)

Lenke til kommentar
Ja. Si du tar 8 reptisjoner, da løfter du opp og ned 8 ganger pr sett. Du tar pause ca 1 min eller 2 pr sett (de lærde strides vel ang. hvor lang pause du skal ta..)

 

Ta såpass tunge vekter at du såhvidt klarer 8 x 4 (tja, første kan gjerne være litt lettere..oppvarming og slikt, eller du tar 8x5 der første settet er lettere...) du må nesten bare prøve deg frem på hvor tunge vektene skal være. Det varierer så mye fra person til person at det er umulig å si noe utifra alder eller noe annet.. .)

Ok, nå skjønte jeg det bedre. Takk for infoen :)

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig. ser man på kroppemn ti len 16 åring og en 20 åring ser man at man vokser mye på den alderen, derfor vil jeg tro at du kan øke til 10 pr sett. Er ikke bra å trene tungt når kroppen vokser.

 

Desuten hvis du aldri har løfta før er 8*4 for tungt. gå inn på www.treningsforum.no og finn er nybegynner treningsprog der. Men som sagt(varierer fra pers til pers) men kroppen er langt fra ferdig utviklet som 16åring og da er tung pumping ikke bra

Lenke til kommentar
Jeg er 15 og trener 5x5 programmet, så dette er da farlig?

 

OT: Jeg kjenner en (vi var venner) som veier 67kg og tar 110kg i benk, jeg mistenker doping...

5x5 er tungt for et utrent individ, så dette er ikke det første programmet du bør hive deg på. Hvvis du har trent en stund er det helt greit.

Det at man klarer det betyr ikke at man "klarer" det. For det er en tung belastning på kroppen. Spesielt i 16årsalderen da gutter blir mer kraftig bygget, tror ikke jeg det er bra å kjøre musklene for hardt med vekter. Men jeg vet ikke så mye om dette så er bare mine tanker om det

Lenke til kommentar
Litt OT, men noen som vet hvor tunge manuelvekter man bør starte med som 16åring. vet det ikke finnes noe fasitsvar, men hvor mange kilo bør en manuel vekt veie sånn omtrent i denne alderen? hva er vanlig å starte med for newbies?

jeg begynte for et halvt årsiden med manualer, tar 20kg pr arm 50 ganger på høyre, og 44 på v.

 

men så var jeg riktig nok ganske velbygd fra før av, og er den stærkeste på skolen ;) (går i 10'ende)

Lenke til kommentar
Litt OT, men noen som vet hvor tunge manuelvekter man bør starte med som 16åring. vet det ikke finnes noe fasitsvar, men hvor mange kilo bør en manuel vekt veie sånn omtrent i denne alderen? hva er vanlig å starte med for newbies?

jeg begynte for et halvt årsiden med manualer, tar 20kg pr arm 50 ganger på høyre, og 44 på v.

 

men så var jeg riktig nok ganske velbygd fra før av, og er den stærkeste på skolen ;) (går i 10'ende)

Da har du BRA grunnlag...

 

Jeg er 2 (3?) år eldre enn deg, og jeg tar ikke mer enn 12 KG i et vanlig sett på rundt 10 reps... (skal sies at jeg bare har trent en måned)

 

EDIT: for å svare på digital blasters innlegg, vil jeg tippe at du, hvis du ikke har så veldig godt treningsgrunnlag, vil starte på en mellom 5 og 10 kg per arm.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Da har du BRA grunnlag...

 

Jeg er 2 (3?) år eldre enn deg, og jeg tar ikke mer enn 12 KG i et vanlig sett på rundt 10 reps... (skal sies at jeg bare har trent en måned)

 

EDIT: for å svare på digital blasters innlegg, vil jeg tippe at du, hvis du ikke har så veldig godt treningsgrunnlag, vil starte på en mellom 5 og 10 kg per arm.

:dontgetit:

 

Er du liten da? :hmm:

Endret av mR_cRaZy
Lenke til kommentar
Litt OT, men noen som vet hvor tunge manuelvekter man bør starte med som 16åring. vet det ikke finnes noe fasitsvar, men hvor mange kilo bør en manuel vekt veie sånn omtrent i denne alderen? hva er vanlig å starte med for newbies?

jeg begynte for et halvt årsiden med manualer, tar 20kg pr arm 50 ganger på høyre, og 44 på v.

 

men så var jeg riktig nok ganske velbygd fra før av, og er den stærkeste på skolen ;) (går i 10'ende)

Manualer biceps altså? Det tror jeg ikke noe på. 20kg med 50reps for en tiendeklassing er ikke mulig

 

I motsattfall må du bevise med bilde av deg og armen din

Endret av Bogan
Lenke til kommentar
Jeg er 15 og trener 5x5 programmet, så dette er da farlig?

 

OT: Jeg kjenner en (vi var venner) som veier 67kg og tar 110kg i benk, jeg mistenker doping...

5x5 er tungt for et utrent individ, så dette er ikke det første programmet du bør hive deg på. Hvvis du har trent en stund er det helt greit.

Trent siden januar og fikk da et program av PT jeg skulle kjøre i 3mnd for og legge et grunnlag. Etter dette fikk jeg enda et program, like kjipt som det forrige så jeg begynte på 5x5 i August...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...