Gå til innhold

hjelp ved valg av partition tables


Anbefalte innlegg

Hei

driver å installerer debian og da jeg valgte hvilken disk jeg ville partisjonere, fikk jeg opp disse valgene som "partition table":

bsd, gpt, mac, dvh, msdos, pc98, s390, sun, amiga, loop

dette hgar jeg aldri vært borti, og det stod ikke noe om det på debian sidene.. hva er dette og hva skal jeg velge(og hvorfor)

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fins forskjellige typer partisjonstabeller; altså måten partisjoner blir indexert i partisjonstabellen som "bor" først på disken.

 

Partisjonstabellen forteller hvor de forskjellige partisjonene starter og slutter på disken.

Det er sikkert mulig å bruke noen andre, men jeg vil anbefale msdos type partisjonstabell.

 

EDIT: msdos gir f.eks. muligheten til å lage logiske partisjoner på en extended partisjon. BSD partisjonstabell har ikke denne muligheten; bruker du BSD stil partisjonstabell kan du kun opprette fire primary partisjoner, extended, og dermed logical, er ikke mulig med BSD partisjonstabell.

 

MERK. dette er kort og skittent forklart, men anbefalingen er riktig.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

hvorfor er det msdos jeg skal bruke da? noen sier seg jo selv at det ikke er: mac,amiga,bsd,s390(husker ikk ehvordan, men det var til et annen systen, atari?)

det er liksom noe som byr meg imot å bruke msdos....

vi har debian på en annen maskin, men der kunne faren min fortelle at han ikke fikk opp det samme valget(mulig han begynner å huske dårlig :p )

men er det msdos så er det vel det....

 

edit: skal ha et "enkelt" system, trenger ikke noe spes, vil ha det vanlige

Endret av raakken
Lenke til kommentar
Hei

driver å installerer debian og da jeg valgte hvilken disk jeg ville partisjonere, fikk jeg opp disse valgene som "partition table":

bsd, gpt, mac, dvh, msdos, pc98, s390, sun, amiga, loop

dette hgar jeg aldri vært borti, og det stod ikke noe om det på debian sidene.. hva er dette og hva skal jeg velge(og hvorfor)

takk

Velg "Linux".

 

Er vel det samme som "type" i cfdisk?

Lenke til kommentar

At du bruker msdos tabellen gir ikke at du er MS fanboy :p

 

Den normen som alle PC'er i dag til syvende og sist slekter på er IBMs første Personal Computer. Den kjørte MS-DOS. Dette er vel kjent kunnskap for de fleste her...

IBM's PC med MS-DOS brukte da hvilken partisjonstabell ... ? jo, msdos så klart :)

 

Spøk til side.

Linux ble først byggd til 386 ( -> IBM PC ) og Torvalds tok derfor i bruk msdos partisjonstabellen; forresten den eneste win forstår så langt jeg vet.

 

OS X bruker mac partisjonstabell.

Jeg vil anta *BSD bruker bsd partisjonstabell.

 

Hvis du innstallerer på en x86-PC er msdos det sikreste alternativet.

 

EDIT:

 

Partisjonstabellen har ingenting med type partisjon eller filformat å gjøre.

Som jeg forsøkte å forklare: Partisjonstabellen er en tabell som inneholder enkle data om de forskjellige partisjonene på disken. Avhengig av hvilken hardware du innstallerer på (og hvilket OS) kan du velge forskjellige typer partisjonstabeller. Innholdet i en partisjonstabell er f.eks. hvor partisjonen starter og slutter, samt type partisjon det er.

Er partisjonstabellen ødelagt kan ikke disken brukes før den er gjenopprettet, fordi ingen (os) kan finne partisjonene.

 

Dette er tatt rett ut av hodet. Har div. bøker om det hjemme. Kan skjekke da.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

når jeg nå valgte jeg msdos, og lagde meg en partisjon til root på 30gb, men jeg ble spurt om partisjoenen skulle plasseres forran eller bak? hva skal velges? og hva skal jeg svare på swap og home?

takk

 

edit: fant det ut

Endret av raakken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...