Gå til innhold

Passiv kjøling til 6600GT


UAM

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg fikk en ålreit pris på et 6600GT kort, lurer jeg på om det finnes passive kjøleløsninger til det? Zalman sine heatpipekjølere passer jo ikke dette kortet, så jeg er ute etter alternativer. Kan overleve med løsninger som krever oversized stillegående vifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke huske om det er Zalman eller om det er et annet merke, kanske Abit eller Asus. Men jeg har sett en passiv kjøling til grafikk kort som bruker heatpipe, hvor den ene delen av heatpipen stikker utforbi maskinen, dette burde fungere genialt med maskiner som har ekstra PCI spor ledig... skal komme med en link hvis jeg finner den.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Hvilket merke har du. Har du link?

 

EDIT: Hvis kjølingen til AGP brua er integrert på GPU kjøleren. Så kan det se ut til at feste for den (hvis det er hull) kan passe overens, slik at du kan justere inn den passive chipsett kjøleren til Zalman, slik at du kan montere inn begge to. Det vil se litt rart ut, men hvis det funker så funker det :yes:

 

 

EDIT 2: Zalman har DENNE som løser problemet ditt.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Ok her er en liten oppdatering, je fant endelig linken til den passive kjøleribben til grafikk kortet jeg snakket om. Jeg syntes denne ser helt genial ut jeg. Det possitive er at den har en liten "snabb" som stikker ut maskinen i bak kant, noe som er med på å kjøle litt ekstra regner jeg med. vel her er linken http://thermaltake.com/coolers/chipset/cl-...er/cl-g0009.htm

03.jpg

01.jpg

 

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Det er det som kan være problemet ja, det eneste jeg ser er at de har en universal ATI-nvidia adapter, men nå har du ihvertfall produktet og mulighet til å kanskje se om du finner mer informasjon om det på andre siter på internett, hvis jeg finner ut noe mer så skal jeg slenge det inn her.

 

nå vet jeg ikke om det er noe forskjell på designet til de forskjellige produsentene så jeg regner med at hvis det passer til 6600Gt så skal det passe til det. Sier ifra hvis jeg finner noe jeg :)

 

Frankie

Lenke til kommentar

På kortet du linket til så må du nok ha en ekstra HIS kjøler.

 

Kortet ditt skal passe til både den passive kjøleren fra Thermaltake og Zalman (må ha den stillegående viften på). Men begge løsningene trenger også en HIS kjøler, siden ingen av dem er beregnet for den PCIe/AGP broen.

 

Men jeg vil under alle omstendigheter anbefale VF700-CU kjøleren. 6600GT kortene blir litt for varme for passive kjølere. Hadde du valgt ett 6600 kort (+lavere ytelse) så kunne du fått med passiv kjøler fra produsent.

 

Jeg lover at du ikke vil kunne høre Zalman kjøleren når den kjører på 5v. Harddiskene vil overdøve den.

Lenke til kommentar
nå vet jeg ikke om det er noe forskjell på designet til de forskjellige produsentene så jeg regner med at hvis det passer til 6600Gt så skal det passe til det. Sier ifra hvis jeg finner noe jeg :)

 

Frankie

Det står at den både skal passe til AGP og PCIe, så går ut fra at den passer. Men om den kjøler nok....

Lenke til kommentar
Så ikke noen HIS kjøler på Microplex. Det står forresten på Zalmans side at deres passive kjøler ikke passer grunnet hull inkompatibilet.

Leste også det, men så at de kun nevnte 6800 serien, ikke 6600. Uansett så tror jeg ikke at passiv kjøler er noe godt alternativ for deg. Hvis du skal ha så stille PC som mulig, slik du nevner, så er det vel slik at du vil ha så få vifter som mulig. Og passive kjølere trenger vifter for å flytte luften vekk fra kjøle ribben.

 

Jeg sendte en e-mail til Microplex, og nevnte HIS kjøleren for dem. Regner med at de får tar i den kjapt. Eller så bare skriver du en mail, å sier at du vil ha en slik, så skaffer de deg den. De gangene jeg har hatt med dem å gjøre, har de vært meget samarbeidsvillige.

 

 

EDIT: Har du tenkt tanken med vannkjøling. Da skal det vist bli meget stille, med kun en vifte og en pumpe? Har vært fristet selv, men har ikke særlig lyst til å drive med vann inni maskinen, syntes det er litt risky.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Nei, vann har jeg på kjøkken og bad. Kabinettet mitt er lyddempet så de 18,5 dB som generers av den Zalmankjølern er nok ikke hørbar. Tror uansett jeg venter bittelitt, får titte litt på selve kortet før jeg gjør noen inngrep. Kanskje ikke orginalkjøleren er så værst. Yeah right!

 

Edit: Mener seff HSI ikke HIS.

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Hiver inn et innlegg til jeg, kom over en grei liten test på den kjøleren jeg foreslo, og her er linken http://www.techpowerup.com/reviews/Thermaltake/Schooner

 

http://www.techniz.co.uk/modules.php?name=...wcontent&id=187

 

Ser ikke så dårlig ut, men med tanke på at det er helt uten vifte så må jeg si at det er bra egentlig.

 

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Leste den ene testen, og la merke til noe som kan bli ett problem. GPUen på det skjermkortet som her skal brukes (UMA sitt) så sitter GPU brikken mye lenger opp på kortet for å få plass for brua. Dermed vil hele kjøleren bli satt på kanten av kortet, noe som vil gjøre at kjøleren ikke får plass igjennom PCI sporet, samt at den kan kollidere med lokket på kabinette.

 

Men høyden på kjøleren vil gjøre at man kan få plass til Zalman sin HSI kjøler under den ser det ut til.

Lenke til kommentar

Ja, leste det jeg og. Var derfor jeg nevnte tidligere i tråden at det ikke var en like smal sak på AGP. Men skal undersøke nærmere nå jeg sitter med kortet i hånden. Hvis HSIkjøleren er intehrert med resten av kjøleanordningen, får jeg bare lete videre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...