Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiberoptisk-uplink mellom swither -pris på kabling


Anbefalte innlegg

Sitter å planlegger et eventuelt Lan (er på "tegnebordet" stadiet.)

 

Har lyst til å ordne det slik at hastighetene mellom ALLE pcene på nettverket er høy, ikke bare de som sitter på samme swith, derfor vurderer jeg å bruke fiberoptisk kabel mellom hovedswither.

 

se bilde for hvordan jeg tenkt.

 

Er bare det at de jeg har snakket med sier at fiberkabelutstyret er GANSKE dyrt. Sjekket meterprisen på selve kabelen, var grei pris: rundt 10kr/m.

Men hvor mye koster endene på kablene og hva slags utstyr kreves for å montere endene (og pris).

Eventuelt finnes det forettninger som lager kabellengder etter ordrer? hva er da oppstart prisen~?.

post-61-1125179703_thumb.png

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har ikke fått svart før nå, pga internetttrøbbel.

hmm, hvis jeg har forstått det riktig skal du ha enten ha:

 

PC->100mbswitch->1gbswitch->fiber->1gbswitch->100mbswitch->PC

 

eller

 

PC->1gbswitch->10gbswitch->fiber->10gbswitch->1gbswitch->PC

 

??

Her blir det en endring.

 

 

Jeg tror prisen på fiberkablene blir for høy.

Men er det mulig å bruke for eks 3 kabler i steden for 1 mellom hovedswithene over GB-LAN? (tenkte å bruke CAT6 UTP kabel) da burde jo ytelsen øke en del. Men vil det virke?, slik at data'en som blir sendt mellom hovedswithene blir fordelt på alle 3 kableene?

post-61-1125934644_thumb.png

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Jeg tror prisen på fiberkablene blir for høy.

Men er det mulig å bruke for eks 3 kabler i steden for 1 mellom hovedswithene over GB-LAN? (tenkte å bruke CAT6 UTP kabel) da burde jo ytelsen øke en del. Men vil det virke?, slik at data'en som blir sendt mellom hovedswithene blir fordelt på alle 3 kableene?

Dersom switchene støtter trunking, burde det fungere

Lenke til kommentar

Mellom hovudsvitsjene bør du ha fiber. Er det mellom ulike bygg/etasjar bør du vurdere seks-pars-kabel (dvs. tolv fibertrådar). Ein legg normalt sett ikkje fiber i bygg sjølv, så eg ville rådført meg med ein elektrikar eller tilsvarande.

 

Desse småvitsjene du har teikna opp.. Kor langt ligg dei frå kjernesvisjane, og kor mykje trafikk bereknar du mellom dei? Skal alt leggast opp nytt ville iallefall eg vurdert å legge opp alt mellom svisjene med fiberkabel. Å bruke cat7-kabel er, spør du meg, å gå baklengs inni framtida. Greit nok dei er sertifisert for høge hastigheiter, men sammefaen korleis du vrir og vender på det, så har fiber betre kapasitet. Dessutan byrjar endeutstyret på fiber å bli billigt.

 

... for ikkje å nemne at med cat7-kabel bør (om ein ikkje må) ha sertifisert installatør til å installere, av fleire ulike årsaker. Høg frekvens er stikkordet.

 

edit:

las ikkje innlegget ditt skikkeleg.

Kjøp inn ferdigterminert fiber frå f.eks. blackbox, og legg mellom samtlige svitsjer. Då er det endeutstyret som begrensar, og det kan bytast ut etter kvart som ein får råd. Prisen på kobbarkabel er ikkje så mykje lavare enn fiber, og som eg sa over: prisen på fiber-endeutstyr er ganske kurant no.

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...