Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vanskelig mattestykke, 2mx


Anbefalte innlegg

I trekanten ABC er vinkel A=50,2 grader og AB=5,7 cm.

 

a) I kvart tilfelle nedanfor skal du rekne ut sidelengda AC. Gi ei geometrisk grunngiving for det talet på løysingar som du finn.

1. BC=4,8 cm 2. BC=6,3 cm og 3. BC=4,0 cm.

 

Desse oppgavene er greie, ville berre ha det med for at dere skal forstå sammenhengen.

 

Her er det eg ikkje får til:

 

b) Set BC = a cm. For kva verdiar av a er det to, en eller ingen trekanter som innfrir krava til oppgava?

 

Bruker normalt sett å få til slike ganske lett, men er et eller annet som ikke fungerer i hodet mitt nå. Skylde på ferien?

 

Dette er 2 mx stoff for de som lurer.

 

Vi har en ganske gay timeplan som gjør at vi får mattelekse fra fredag til mandag :cry: trenger derfor litt hjelp med dette stykket, helst i løpet av helga.

Setter pris på hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er ganske enkelt i grunn...

 

et triks er altid å tegne opp det du vet, da er det ofte enkelt å se løsningen...

 

tegn linjen AB og vinkelen i A. du vet ikke lengden på AC og BC, men det er opplagt at det finnes bare en kortest BC, denne er når AC og BC danner 90 grader i C. Finn denne BC

 

du har altså en løsning ved nøyaktig denne lengden, for lengder større enn denne og mindre enn AB har du to løsninger. for lengder større enn AB har du en løsninger og for lengder mindre enn den minste BC er det naturlig nok ingen løsning (og da har jeg i grunn løst hele oppgaven for deg, du må bare regne ut BC)

Lenke til kommentar

sinussetningen kan gi to svar om du skal regne ut den siste vinkelen i en trekant. På kalkisen finner du bare en løsning mellom 0 og 90 grader, men det kan finnes en annen løsning mellom 90 og 180 grader. Denne finner du ved å se på enhetssirkelen. Som tidligere sagt, tegn opp trekanten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...